El spørgsmål

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

El spørgsmål

Indlægaf hasse » man 3. nov 2008 11:29

Nærværende spørgsmål drejer sig egentlig generelt om at \"sætte ledninger\" sammen (når der ikke skal produceres watt) , men jeg tager fgl.:

Når der monteres et AfR ur, sker det på fgl. måde:

Ledningen til AfR uret monteres på ledningen EFTER stikket fra O2 sonden-det der sidder oppe på/ved motorblokken. Det er den gængse og anbefalede måde.

Hvordan kan det være, at
BÃ…DE
Ecu'en og
uret
modtager samme voltsignal fra sonden?

HVIS man nu laver en ordentlig loddeklat på ledningen og lodder ledningen til uret fast på denne:
Vil det påvirke de voltsignaler, som hhv. Ecu'en og uret modtager?

HVIS ledningen fra stikket til Ecu'en er knækket, og man \"indsætter\" et nyt stykke ledning (2 muligheder: samme tykkelse/lidt tykkere), vil det påvirke signalet til Ecu'en?
Og AfR uret?

Skal lige tilføjes, at AfR ur har en separat 12 volt ledning og jord.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » man 3. nov 2008 14:18

Indgangen på hhv. ECU og AFR-meter er relativt højimpedant (dvs. de har en høj indgangsmodstand). Både ECU og AFR meter måler spændingen fra O2-sensoren, der løber med andre ord kun en ganske lille strøm fra O2 sensor til ECU/AFR meter. Hvis O2 sensorens udgang har en tilstrækkelig lav udgangsmodstand (væsentlig mindre end indgangsmodstanden på ECU/AFR-meter) kan ECU og AFR-meter uden problemer \"deles\" om spændingssignalet fra O2 sensoren.

Da strømmen i måleledningerne er lav har modstanden i ledningerne tilsvarende meget lille betydning.

Eksempel:
O2 sensoren smider 0-1V ud og lad os antage at ECU'en har en indgangsmodstand på 10kOhm. Det betyder en strøm på 0.1 mA fra O2 til ECU. Hægter vi et AFR-meter på med samme indgangsmodstand ser O2 sensoren nu ud i 5 kOhm (2x10kOhm i parallel). Hvis udgangsmodstanden i O2 sensoren er f.eks. 100 Ohm bliver O2 sensorens udgangsspænding reduceret med ca. 1% (10 mV) ved at hægte AFR-meteret på i parallel.

De nævnte Ohm værdier er kun eksempler, forskellem mellem ind- og udgangsmodstand kan sagtens værre større og så er fejllæsningen endnu mindre.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 3. nov 2008 14:58

En foreløbig tak Viggoman.
Ka' godt - endnu en gang - se, at jeg må se at få læst op på stoffet. bare for at forstå lidt af det. Og det indebærer sikkert osse lidt \"Kirchhoff\" studium.
Indtil videre har læsningen (herunder Wikipedia.org) gjort mig endnu mere - tror jeg - forvirret, end jeg var i forvejen. Og det siger ikke så lidt.

Og det bliver ikke bedre af, at mit AfR ur nu ser ud til at virke. Det gjorde det ikke på en aftentur igår. Jeg har IKKE rørt ved en skid i mellemtiden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » man 3. nov 2008 16:00

hasse skrev:Og det bliver ikke bedre af, at mit AfR ur nu ser ud til at virke. Det gjorde det ikke på en aftentur igår. Jeg har IKKE rørt ved en skid i mellemtiden.

Jordstråler! :wink:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » man 3. nov 2008 17:12

Havde håbet, at du havde skrevet, at det var min personlige udstråling!!

Hvilken enhed bruges der, når udstrålingen skal måles...altså jordstrålingen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » man 3. nov 2008 17:36

hasse skrev:Havde håbet, at du havde skrevet, at det var min personlige udstråling!!

Hvilken enhed bruges der, når udstrålingen skal måles...altså jordstrålingen.

MilliTerra (mT). Helsingørs nærhed til det svenske grundfjeld giver et ret højt niveau af jordstråler på dine kanter.

Her er en dybt seriøs side om emnet: http://www.jordstraaling-effekt.dk/ (damn, www har sgu sine ulemper....)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Tilbage til Diskussion