Lakforsegling på kalechen ...?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Lakforsegling på kalechen ...?

Indlægaf MrT » ons 3. dec 2008 12:16

Ja nu er der ingen vej udenom - den står på vaskehal, og det er snart.

Men jeg vil jo gerne have det bedste, især noget med undervognsvask. Og statoil's \"krystal vask\" tilbyder ekstra undervognsvask, men den giver også lakforsegling - hvordan mon PVC kalechen har det med den slags?
http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sd ... id=1866546

Eller voks, som en guldvask tilbyder?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Tore » ons 3. dec 2008 14:25

Jeg kører ofte i vaskehal, da jeg bruger bilen året rundt. Jeg fravælger altid lakforsegling - jeg ved ikke hvad det gør ved kalechen. Derimod har en bilpleje-mand engang fortalt mig at voks faktisk er godt for vinyltoppe, så derfor køber jeg tit vask med voks.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » ons 3. dec 2008 16:19

Det lyder godt Tore, jeg tror en Guldvask vil være sagen så:

* Ekstra skumforvask
* Hjulvask
* Vask
* Ekstra undervognsvask
* Voks
* Ekstra tørring

Jeg er også spændt på at se hvor meget vand jeg finder i bilen bagefter, om jeg (på mystisk vis) har fået løst mit rainrail problem (hvis der da nogensinde har været et problem). Men hvis der ryger vand i bilen, er det nok rain rail'en der trænger til at blive renset for snask.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf KjaLLe » ons 3. dec 2008 19:00

Intet problem med voks på kalechen. Min har i hvert fald fået det flere gange, og der er intet at se.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Lurendrejer » tors 4. dec 2008 08:02

Jeg er så heldig at min lokale shell's undervognsvask er gået i stykker. Jeg har oplevet en Renault hvor al el satte ud efter sådan en tur, og generelt giver det ingen mening at svine en bil til i pava for at skylle det af bagefter. :roll:
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf And » tors 4. dec 2008 09:59

Hej

Jeg er imod undervognsbehandling og ville derfor aldrig vælge den bedste vask på tanken. Jeg vasker altid selv i hånden og har ikke været i vaskehal de sidste 4 - 5 år, men ikke alle har den mulighed, så skulle jeg i vaskehal, så blev det en af de billigere vaske.

Kalechen kan jo præpareres med hjælp af noget vinylpleje og/eller silicone dryppet ned i syningerne. Så er det næsten ligemeget hvad man byder den i vaskehallerne. Det anlæg jeg bruger til vask i hånden har jeg mulighed for at skylle efter med skyllevoks der bliver tilblandet vandet. Det har ikke givet nogle som helst problemer med kalechen indtil nu og jeg vasker bilen efter næsten hver køretur... *nørd* :wink:

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » fre 5. dec 2008 14:50

Jeg læste nogle tests af vaskehallernes \"menukort\" for nogle måneders tid siden og en gennemgående tendens var, at undervognsvaskene var spild af penge. De fik vistnok ikke gjort arbejdet ordentlig nok (noget med falsk tryghed) og man risikerede at de vaskede undervognsbehandlingen af.

Om det passer, aner jeg ikke. Jeg er håndvasker myself, men ville nok få vasket bilen oftere hvis jeg brugte hallerne :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Lennart » lør 6. dec 2008 18:06

And, er det så med støvsugning, og vinylmakeup. Jeg mener vasken efter hver tur ??

Havde engang en nabo, han havde en Ford Taunus, som han åbenbart elskede over alt på jorden. Han støvsugede den stakkels bil i een uendelighed, ofte hev han sæderne ud og støvsugede dem i timevis !?!?
Jeg troede en overgang han var sindslidende, lige indtil jeg fik snakket med ham....Han var sgu advokat..Bob bob. Men folk de går ofte op i det med liv og sjæl, ham her han var fanneme hardcore. :lol:
Selv gider jeg ikke bruge vanvittigt meget tid på peditesser, men jeg har nu alligevel aldrig vasket en bil så mange gange som jeg har vasket den MXer det må jeg da indrømme. Og naturligvis altid i hånden !!!
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » søn 7. dec 2008 10:49

Vil bare lige sige at det var ingen ko på isen at køre i vaskehal. Jeg var da lidt nervøs for sidespejlene efter Andreas havde sagt at de holdes med en 5mm bolt der sikkert er rusten, så hvis de knækker af, er det bare at få delene med hjem igen. Men det hele gik fint, ingen vand i bilen eller noget.

Fandt dog lidt fugt i bagagerummet dagen efter, så tæppet kom ud til tørre indtil jeg får tid til at rense rainrail.

Har nu heller ikke 100% tiltro til undervognsvask, men jeg er da ret sikker på at det er mere effektivt end at lade saltet sidde og arbejde løs i undervognen, især når der ingen undervognsbeskyttelse er (Venter til næste år).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion