Den rigtige vej til opfriskning af undervognen

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Den rigtige vej til opfriskning af undervognen

Indlægaf And » tirs 9. dec 2008 21:57

Hej

Som et muligt vinterprojekt kigger jeg lidt på muligheden for opfriskning af min undervogn. Som bilen er nu føles den ganske skarp, men med 217.000 km på bagen er den nok ikke som ny længere!

Nu tænker jeg så på hvad jeg skal gøre, bilen blev sænket ved leveringen i foråret og jeg ønsker umiddelbart ikke en hårdere undervogn. For nylig fik jeg monteret en afstivning af forvognen. Hvad kunne næste skridt være?

Jeg har læst nogle af de gamle indlæg om dette, men synes ikke jeg helt har fået mit ønskede overblik over emnet. Så her kommer en stak spm. som sikkert har været stillet før... :oops:

Støddæmpere - disse er nok ikke helt friske længere! KYB dæmpere har jeg set nævnt nogle gange, hvad med Bilstein og Koni?
Hvad mere skal skiftes samtidigt med dæmperne?

Bøsninger - her falder jeg helt af vognen - der er masser af sæt ved f.eks. MX5 Parts:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/357
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/355
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/356
Skal man skifte hele lortet på en gang?
Hvad med de originale i stedet - de forhandles jo også samme sted? (Min bil skal ikke være STENHÅRD)

Er der noget jeg har overset, hvis jeg tæller bøsninger og dæmpere sammen, så bliver det jo alligevel anseelige 700 britiske pund... bilen føles jo ganske frisk endnu :?

Alternative forslag modtages også gerne.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tirs 9. dec 2008 22:29

Det ser ud til at disse stadig er til salg.
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1922
Dem syntes jeg du skulle få fat i hurtigst muligt. Er de solgt så køb et sæt hjem fra USA.
Mine bøsninger ligger stadig og venter på montering. Kunne bare ikke undvære bilen i den tid jeg skal bruge på monteringen, sålænge det var \"kørevejr\". Så det er et af vinterens projekter.

KYB eller Koni bliver mit valg når det står på nye dæmpere. Kan virklig godt lide klik systemet med 8 trin på KYB. Men er 100% sikker på de skal være justerbare.

Med følelsen af en endnu mere precis styrende bil, skal du nok også regne med at den bliver lidt \"hårdere\". Ligesom der vil komme lidt ekstra støj pga. poly-bøsningerne. Men jeg har spurgt i USA, og svaret jeg fik at det var småting i forhold til det mine 17\" og sænkningen har gjort. Og som du kan forstå, så har jeg stadig ikke fået nok :lol:

En af konstruktørerne af MX-5 har svaret på følgende spørgsmål:
Hvad er det første du ville udskifte på en MX-5 der har kørt 80.000km (det var der omkring). Svaret var, bøsningerne!
Senest rettet af Kuksi tirs 9. dec 2008 22:38, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » tirs 9. dec 2008 22:33

Du har fat i det rigtige: nye Poly bøsninger (også på sway-bars) + et sæt gule Koni sport (med SuperPro bumpstops), standard fjedre (!) og så en 4-hjuls udmåling med hjulvinkler sat op til sjov. Så kører det for dig.... :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tirs 9. dec 2008 22:59

Kuksi skrev:Det ser ud til at disse stadig er til salg.
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1922
Dem syntes jeg du skulle få fat i hurtigst muligt. Er de solgt så køb et sæt hjem fra USA.
Har set dem og regnede med de var solgt, men lur mig om ikke Lennart melder sig hvis de ikke er :)
Derudover, når du har tilsvarende på lager, er dette et KOMPLET sæt? Viggoman nævner bøsninger til Swaybars?!?!

Kuksi skrev:Med følelsen af en endnu mere precis styrende bil, skal du nok også regne med at den bliver lidt "hårdere". Ligesom der vil komme lidt ekstra støj pga. poly-bøsningerne.
Lyder acceptabelt, det er forskel på mere fast og så STENHÅRD - har haft en bil med ren Gruppe N undervogn (ex-baneracer), det var for meget!

Kuksi skrev:En af konstruktørerne af MX-5 har svaret på følgende spørgsmål:
Hvad er det første du ville udskifte på en MX-5 der har kørt 80.000km (det var der omkring). Svaret var, bøsningerne!
Tankevækkende, indtil for måske et år siden tænkte jeg KUN stødæmpere ikke bøsninger.

Viggoman skrev:Du har fat i det rigtige: nye Poly bøsninger (også på sway-bars) + et sæt gule Koni sport (med SuperPro bumpstops), standard fjedre (!) og så en 4-hjuls udmåling med hjulvinkler sat op til sjov. Så kører det for dig.... :D
Hvorfor lige Koni - religion og hvorfor std. fjedre? Bilen er sænket, mest pga. det visuelle, men også fordi den lige føles en tand skarpere.
Hvad med de dersens bumpstops, SuperPro, er de hårdere/bedre end de almindelige?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Danny » tirs 9. dec 2008 23:09

Der er mange veje til målet, det vil du nok se efterhånden som flere og flere melder sig i tråden :P

Jeg skal svare på baggrund af mine egne erfaringer. Hvis undervognen helst ikke skal være hårdere, vil jeg anbefale KYB AGX'erne. Deres blødeste indstilling er faktisk en tand blødere end originaldæmperne, men du kan justere hele undervognen til på under et halvt minut hvis du nærmer dig en sjov strækning. De har også markant bedre dæmpningskvalitet og er mere hårdføre end standartdæmperne, jeg mener faktisk de kommer med livstidsgaranti (fra FM).

En anden ting, du med garanti vil værdsætte når du har sænket bilen er FM's upper shock mounts. Der er 1-2 flere der har dem her på foraet og jeg tror de er enige. De skåner dine dæmpere og giver dem den fornødne frigang til at gøre deres arbejde og det kan især mærkes i sving hvor vejgrebet vil være noget bedre. Men når du rammer fartbump og dårlig astfalt vil du virkelig værdsætte dem, de lader fjedre og dæmpere tage sig af det istedet for dine tandfyldninger. De er et win-win produkt, da både komfort og køreegenskaber forbedres.

Ganske vist bliver undervognen en smule hårdere med poly-bøsninger, men man skal være noget ømskindet for at bemærke det. men som Kuksi siger, er det småting i forhold til hvad sænkningen har gjort. Til gengæld kvikker det styretøjet gevaldigt op, den føles væsentligt mere \"skarp\" og præcis. Og hvis du sørger for at give dem godt af den medfølgende smørelse, vil du aldrig høre en lyd til dem.

Det er de tre ting jeg først og fremmest vil anbefale til dit behov, med gode dæk og en sporing til at runde det af med. Spores skal den under alle omstændigheder efter bøsningerne. Og når du så finder ud af, at du alligevel godt vil have en stivere undervogn, så kan jeg kraftigt anbefale den komplette butterfly brace fra FM :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Viggoman » tirs 9. dec 2008 23:31

Hvorfor lige Koni - religion og hvorfor std. fjedre? Bilen er sænket, mest pga. det visuelle, men også fordi den lige føles en tand skarpere.
Hvad med de dersens bumpstops, SuperPro, er de hårdere/bedre end de almindelige?

Koni eller KYB, det er selvfølgelig lidt religiøst. Fordelen ved Koni er at du ikke skal ned og kravle på asfalten når de skal justeres. Og så kan man sænke bilen ca. 15 mm med standardfjedre. Mht. det sidste har jeg prøvet et sæt H&R fjedre med 35 mm sænkning. Det var ikke et happy meal. MX5 er notorisk følsom for sænkning og man kommer hurtigt til at køre det meste af tiden på bumpstops (gummidupperne der forhindrer støddæmperne i at gå helt i bund). Derfor holder jeg med Keith Tanner mfl. og går ind for at bibeholde fjedervandringen. Skal bilen sænkes seriøst skal man have FM's shock mounts som And er inde på. Men det koster...
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Danny » tirs 9. dec 2008 23:48

[quote="Viggoman Skal bilen sænkes seriøst skal man have FM's shock mounts som And er inde på. Men det koster...[/quote]

Arh, ca 2000 kr sendt til døren. Det er 2-3 aftener på den lokale irske pub :P
Danny

Indlægaf Viggoman » ons 10. dec 2008 10:09

Hmm, 2x263 USD, + fragt, told og moms. Det bliver noget i retning af 5.000,- iflg. min regnestok. Hvis du kan skaffe et komplet sæt til 2.000,- er jeg med... :wink:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Danny » ons 10. dec 2008 13:29

Nu er dollarkursen ganske vist steget fra omkring 4,7 til 5,8 siden jeg købte mine, men 5000 kr får jeg det dog ikke til. Mit regnestykke ser således ud:

263$ for produktet og ca 100$ for forsendelse. Altså 363xdollarkursen på 5,8. Gange told på 4,5% og moms på 25%. Det bliver i nutidspenge ca. 2800 kr og knap 2300 i starten af året (åh de gode tider :P ).

NÃ¥ jeg skal heller ikke fluekneppe, gode er de i hvert fald :D
Danny

Indlægaf Danny » ons 10. dec 2008 13:31

Hov, jeg kan se du har involveret to sæt i indkøbet. Der skal kun et sæt til og det er til bagakslen. Man kan godt montere dem foran, men forhjulene vil højst sandsynligt skrabe mod inderskærmen.
Danny

Indlægaf Viggoman » ons 10. dec 2008 16:23

Der fik du mig. Der skal jo kun bruges ét sæt, bagtil. Stadigvæk, 2800 er da også en slags penge.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Re: Den rigtige vej til opfriskning af undervognen

Indlægaf Stig » tors 11. dec 2008 12:38

Hej
Jeg har her i foråret monteret de nævnte Poly bushes samt gule Konier efter anbefaling af Christian (webmaster).
Jeg må sige at jeg er ovenud tilfreds.
Til opgaven med at skifte bøsningerne, har jeg lavet aftrækkerværktøj.
Det må du meget gerne låne hvis du skal igang med projektet.
Vi kunne evt. også holde et lille garage møde en dag da vi nu bor i samme by !!!!!.
Stig

Re: Den rigtige vej til opfriskning af undervognen

Indlægaf Viggoman » tors 11. dec 2008 17:18

Stig skrev:Til opgaven med at skifte bøsningerne, har jeg lavet aftrækkerværktøj.

Kan du ikke smide et par billeder af dit aftrækkerværktøjet her på siden. Jeg skal igang med at skifte bøsninger på 2 biler, så et par fif er velkomne..... :D
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Danny » tors 11. dec 2008 23:33

Der hvor jeg havde bøvl da jeg skiftede bøsninger, var mest ved møtrikken på bagerste aksel. Hold k... den sidder godt fast! Den skulle også være den mest spændte på hele bilen. Her hjælper en luftnøgle meget, jeg havde ikke en lang nok forlængerstang.

Bærekuglen i øverste a-bærearm drillede mig også meget. Jeg prøvede mig frem med Keith's trick med hammeren, med en bærekugle-gaffel og endda med at skære en rille i bunden af bolten med en dremel, for at kunne holde den med en skruetrækker. Jeg kan ikke huske hvad der endte med at løsne den, men jeg har skiftet armen siden grundet slidt bærekugle. Og her hjalp det at smaske den én med hammeren, hvorefter man læner sig med al sin vægt ovenpå kuglen og løsner møtrikken samtidig. Men den og jeg bliver aldrig gode venner :)

Ellers så tag og gør noget ud af det, nu i alligevel har skilt det ad. Det bliver aldrig nemmere at skifte dæmpere og fjedre, samt alle de bolte der ser ud til at have det skidt. Her har sporingsboltene førsteprioritet. Jeg gik amok og sandblæste, metalliserede og malede mine bærearme og forbro, men jeg har det også med at lade det gå for vidt :P
Danny

Indlægaf Kuksi » tors 22. jan 2009 22:45

Smider det i denne tråd om undervognen.
Så kom den sidste \"julegave\" i går. :D
Fandt sådan en IL Rear Stud Brace, som jeg kom til at købe for de sidste julegave penge. Den er faktisk virkelig flot lavet, og utrolig let. Alu. stangen vejer 510g, og hvert beslag ca 550g.
Billede
Nogen der er erfaring ?
Ham der solgte den (UK) havde pillet den af, og kunne ikke mærke forskel. Men det er jo ikke sikkert han kører som mig :wink: Bilen kommer ikke ud at køre de næste par uger, så venter spændt. Men kan være man lige skal køre en lang tur inden moneringen, så man bedre kan vurdere det. Det er jo snart lang tid siden den har været ude og trille.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering