Hvor mange kørte med kluden nede i dag?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Swootech » søn 7. dec 2008 19:33

Idag var det ihvertfald fint at køre uden tag og varme i sæderne er nu en rar ting. Man bliver bare i så godt humør af sådan en tur i en topløs MX-5 :)

BB - Er det vinyl-kaleschen der ikke er så glad for kulden? Jeg synes ihvertfald ikker der er noget problem med min mohair-kalesche.

Nu er bilen desværre sat til salg, da jeg skal rejse. Æv :(
Swootech

Indlægaf Lennart » man 8. dec 2008 10:45

Nu skal i ikke misforstå, vi SNAKKER vinter mht til mørke og kluden.
Om sommeren er det selvfølgelig en helt anden sag. Her i sommers havde jeg kluden oppe i sammenlagt 5 minutter, fordi det regnede så vildt at det var uansvarligt at lade bilen blive så våd indeni. Eneste reelle
nat-tur var en tur hjem fra Rømø, vi var nogen stykker der var taget derover og det blev lidt sent. Min svoger har en sort Alfa Romeo, og på vej hjem skulle han jo lige vise at han kunne trække fra den lille MXer, men det kunne han desværre ikke !!! Så fokus blev holdt på den lidt for høje hastighed, så desværre så jeg ingen stjerner. 8)
Vi var en time om turen derover og ca 20 minutter om at komme hjem igen.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Danny » man 8. dec 2008 17:41

Swootech skrev:BB - Er det vinyl-kaleschen der ikke er så glad for kulden? Jeg synes ihvertfald ikker der er noget problem med min mohair-kalesche.
Nu er bilen desværre sat til salg, da jeg skal rejse. Æv :(

Jeg har ingen personlig erfaring med vinylkalecher, men har da ladet mig fortælle at de har lettere ved at tage skade i frostvejr. De skulle kunne revne eller noget.

Hmm, jeg har hørt familieforøgelse som begrundelse for at skaffe sig af med 5'eren, men en rejse? Det må være en højt proiriteret en af slagsen :)
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » ons 10. dec 2008 22:00

17. november var sidste gang jeg rullede en tur, dagen efter røg jeg til Vietnam på job. I dag var så dagen hvor jeg endeligt fik bilen støvet af og kørt en tur... det var en ren fornøjelse at slå den igang og bakke ud i kulde og sol!

Det blev lige til ca. 75 km rundt på småveje her på Sydfyn, en del af ruten fra MX-5 klubbens Fyn rundt tur, krydret med et par tilfældige omveje.

En skøn oplevelse at køre igennem skovene på små veje og så opleve den friske kulde når man dykker ned tåge/dis omkranset af træeer. Synet af en stor rovfugl der sad ved siden af vejen på marken i tågedis og et blik ud over fjorden til den anden side - hvad mere kan man kræve?

Tror jeg er ved at have fundet en favorit rute her.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf BB » tors 11. dec 2008 00:45

Swootech skrev:BB - Er det vinyl-kaleschen der ikke er så glad for kulden? Jeg synes ihvertfald ikker der er noget problem med min mohair-kalesche.

Jeg er ikke helt sikker på hvad min kaleche er lavet af, men næsten sikker på det må være vinyl. I hvertfald på ydersiden hvor det føles meget som noget kraftigt teltdug der er vandtæt - håber det giver mening.

Min bemærkning omkring var mest tænkt som en information/advarsel og faktisk siger min instruktionsbog, dansk udgave, at kalechen ikke må åbnes i koldt vejr (uden dog og angive et gradtal). Efter dit spørgsmål så har jeg tænkt mere over det med kaleche og egentlig så er det måske mere fugtigt vejr end tempratur der gør forskellen, altså er kalechen ikke knastør så går den lidt træg og skal ligesom motioneres lidt for frivilligt at klappe helt sammen.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Lennart » tors 11. dec 2008 11:30

Jaja, igår skulle jeg da lege Viking.
Solen var oppe, kan i grunden ikke huske så langt tilbage at den sidst har skinnet ! Nå men så skulle jeg da ud og køre i MXeren. Wrummm, motoren starter prompte, uanset de 14 dage den ikke har kørt. Skulle egentlig bare lige hente en liter maling i byggemarkedet 3 km væk, men turen blev som sædvanlig lang, i starten gik det fint, man har jo noget varme i kroppen. Men da jeg så var kommet 10 km på afveje, begyndte jeg sku at fryse, først kun om fingrene, men efter lidt gik det da helt galt.
Jeg begyndte faktisk at få rigtig ondt i hænderne, og rystelserne satte ind.
Da jeg nåede byggemarkedet kunne jeg knap komme ud af bilen, så kolde var mine fingre. Da jeg kom hjem var jeg faktisk klar til at komme i respirator. Jeg bemærkede at disen havde lagt sig og at det var begyndt at fryse. For saten det gør jeg ikke igen. Så næste gang bliver ikke med kluden nede og en tynd jakke og uden handsker. Mit råd vil være, at skal man absolut køre uden tag om vinteren, ja så skal der solid beklædning til. Varmeapparatet kan ikke magte at varme ret meget op.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PartyPhreak » tors 11. dec 2008 17:49

Lennart skrev:Jaja, igår skulle jeg da lege Viking.
Solen var oppe, kan i grunden ikke huske så langt tilbage at den sidst har skinnet ! Nå men så skulle jeg da ud og køre i MXeren. Wrummm, motoren starter prompte, uanset de 14 dage den ikke har kørt. Skulle egentlig bare lige hente en liter maling i byggemarkedet 3 km væk, men turen blev som sædvanlig lang, i starten gik det fint, man har jo noget varme i kroppen. Men da jeg så var kommet 10 km på afveje, begyndte jeg sku at fryse, først kun om fingrene, men efter lidt gik det da helt galt.
Jeg begyndte faktisk at få rigtig ondt i hænderne, og rystelserne satte ind.
Da jeg nåede byggemarkedet kunne jeg knap komme ud af bilen, så kolde var mine fingre. Da jeg kom hjem var jeg faktisk klar til at komme i respirator. Jeg bemærkede at disen havde lagt sig og at det var begyndt at fryse. For saten det gør jeg ikke igen. Så næste gang bliver ikke med kluden nede og en tynd jakke og uden handsker. Mit råd vil være, at skal man absolut køre uden tag om vinteren, ja så skal der solid beklædning til. Varmeapparatet kan ikke magte at varme ret meget op.

Jeg plejer at rulle helt op for passagervinduet og ned for mit eget, så er der ikke særlig meget turbulens omkring førerpladsen og varmeanlægget kan godt klare det uden man begynder at ryste...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Foregående

Tilbage til Diskussion