Nye permanente fartfælder

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Nye permanente fartfælder

Indlægaf Webmaster » man 5. jan 2009 11:35

Til info.... http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/pas ... artfaelder

Billeder af MX-5'ere skal på Five-speed.dk - ikke til Politiet's sort/hvid arkiv!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Re: Nye permanente fartfælder

Indlægaf Viggoman » man 5. jan 2009 12:50

Webmaster skrev:Billeder af MX-5'ere skal på Five-speed.dk - ikke til Politiet's sort/hvid arkiv!

Tjae, hvor svært kan det være når adressen på fælderne er offentlig? Kører man for stærkt på de strækninger er man da dummere end politiet tillader. Sådan helt bogstaveligt :wink:

En af de mest fede ting ved en MX5 er at man ikke behøver at bringe pappet i fare for at have det sjovt. Og skal den have gas for alvor er det eneste fornuftige sted på en trackday :!:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » man 5. jan 2009 13:10

Hmm hvorfor mon 2 ud af 10 fotofælder bliver opstillet ved indfaldsveje ind og ud af Kalundborg :twisted: .

Ej ved hvor begge bliver sat op og der kommer rigtig mange penge i politiets julefrokostkasse med de 2 placeringer de har lavet her i Kalundborg. Forstår simpelthen ikke hvorfor de ikke sætter dem op ved skoler eller farlige vejkryds, istedet for de placeringer de for på lige stræk med gode oversigts forhold.
En på landevej og en lige på den anden side af et byskilt (86 km/t \"blink\", 54 km/t \"blink\"). Forsvar bestemt ikke at man skal køre for hurtigt, men disse 2 fartfælder er kun til for at tjene penge. Hånden på hjertet, så hvormange er vi der når vi kommer fra en 80 zone, til en 50 zone, bremser ned til 50 inden vi når byskiltet. Må da indrømme at jeg bare lader bilen løbe farten af et lille stykke før skiltet også først er nede på 50 et lille stykke efter. Men sådan bliver det ikke fremover :wink: , for den fælde i 50 zonen står lidt tæt på byskiltet.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Re: Nye permanente fartfælder

Indlægaf altid6 » man 5. jan 2009 13:16

Viggoman skrev:
Webmaster skrev:Billeder af MX-5'ere skal på Five-speed.dk - ikke til Politiet's sort/hvid arkiv!

Tjae, hvor svært kan det være når adressen på fælderne er offentlig? Kører man for stærkt på de strækninger er man da dummere end politiet tillader. Sådan helt bogstaveligt :wink:

En af de mest fede ting ved en MX5 er at man ikke behøver at bringe pappet i fare for at have det sjovt. Og skal den have gas for alvor er det eneste fornuftige sted på en trackday :!:

Kan da godt være at man er dum, hvis man bliver taget i en, nu da det er offentligt hvor de er, men må da indrømme at jeg ikke har den fjerneste ide om hvor de 3 i Gentofte kommune er placeret, selvom at jeg køre igennem der en gang imellem. Men du kan jo prøve at køre til Kalundborg også se om du ved, eller kan huske hvor fælderne er placeret. Held og lykke :wink: . Du kan ikke komme indtil Kalundborg by, uden at ramme en af dem. Men du ved jo hvor de er placeret :)
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Viggoman » man 5. jan 2009 13:43

Nu kan Viskinge vel ikke ligefrem kaldes en indfaldsvej til Kalundborg (10 km udenfor). Jeg har kørt på den strækning rigtigt mange gange (jeg fisker bl.a. på Asnæs) og turen fra Holbækmotorvejen til Kalundborg kan godt give kløe i højrefoden. Og mig bekendt har strækningen ved Viskinge været ramt af indtil flere alvorlige uheld. 80 km/t der + fartfælder er sgu fint med mig.

I Gentofte er der generelt 50 km/t (bymæssig). Er man i tvivl om hvor hurtigt man må køre kan man jo skæve til sin GPS.

Jeg har kørt bil i 32 år og har vel efterhånden trillet en lille million km. Til dato har jeg høstet 4 fartbøder (heraf den ene på Skovvej lige øst for Viskinge) og såvel konen, ungerne og vennerne synes jeg kører lige stærkt nok. Jeg vil kalde det lidt frisk kørsel 8)

Jeg er sjovt nok aldrig stødt på en af Politiets \"pengemaskiner\". Taget i betragtning hvor meget det koster at køre i en gennemsnitlig familiekrydser (vel en 50-60 kilo om året med det hele) skal man godt nok rende ind i mange fartbøder før det begynder at tynge bilbudgettet.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf motorbøllen » man 5. jan 2009 14:00

Det ser ikke ud til at blive særlig dyrt for mig.

Jeg får tit at vide at jeg kører som en træt morfar, så der bliver vist ikke de vilde afskrivninger der.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf PartyPhreak » man 5. jan 2009 14:08

motorbøllen skrev:Det ser ikke ud til at blive særlig dyrt for mig.

Jeg får tit at vide at jeg kører som en træt morfar, så der bliver vist ikke de vilde afskrivninger der.

Sejt navn du så har fundet :lol:
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf altid6 » man 5. jan 2009 15:25

Viggoman skrev:Nu kan Viskinge vel ikke ligefrem kaldes en indfaldsvej til Kalundborg (10 km udenfor). Jeg har kørt på den strækning rigtigt mange gange (jeg fisker bl.a. på Asnæs) og turen fra Holbækmotorvejen til Kalundborg kan godt give kløe i højrefoden. Og mig bekendt har strækningen ved Viskinge været ramt af indtil flere alvorlige uheld. 80 km/t der + fartfælder er sgu fint med mig.

I Gentofte er der generelt 50 km/t (bymæssig). Er man i tvivl om hvor hurtigt man må køre kan man jo skæve til sin GPS.

Jeg har kørt bil i 32 år og har vel efterhånden trillet en lille million km. Til dato har jeg høstet 4 fartbøder (heraf den ene på Skovvej lige øst for Viskinge) og såvel konen, ungerne og vennerne synes jeg kører lige stærkt nok. Jeg vil kalde det lidt frisk kørsel 8)

Jeg er sjovt nok aldrig stødt på en af Politiets "pengemaskiner". Taget i betragtning hvor meget det koster at køre i en gennemsnitlig familiekrydser (vel en 50-60 kilo om året med det hele) skal man godt nok rende ind i mange fartbøder før det begynder at tynge bilbudgettet.

Jo vejen imellem Viskinge og Kalundborg kan kaldes en indfaldsvej, da det er den eneste mulige vej til Kalundborg, når du kommer fra Nordsjælland, KBH, Roskilde, Holbæk osv. Absolut den mest trafikeret vej i denne del af Sjælland (køre på den hver dag i mylder tid). Desværre ja så har denne vej medført nogle dødsulykker, har selv været vidne til 2 (ingen pga af fart, men hvor folk på tragisk og af uvise årsager har trukket over i modsatte vejbane). Jeg har ikke kørt 1 million kilometer endnu og har fået 2 bøde på 13 år, begge gange for at køre 54 i 50 zone (irreterende nok skete begge inden for samme uge, dog ikke samme sted). Tror ikke på at disse fartfælder vil virke preventivt, derfor kalder jeg dem for "pengemaskiner". De 2 jeg kender til, der vil dem som køre forbi i hverdagen hurtigt sænke farten indtil de er forbi og derefter køre som de altid gør. Det vil sige at fotofælden virker preventivt over en strækning på max 500 meter (derfor de fartfælder hellere skulle stå ved nogle skoler). Dem som ikke ved at den er der, køre lystigt 90 km/t, som alle andre gør på denne strækning og vil blive taget, for at følge trafikken. Ved den anden fartfælde er problemet der, hvis ikke man har fået sænket farten til 50 inden byskiltet. Jeg mener bare ikke at disse fotofælder, eller fotovogne er med til at gøre vejene mere sikre at køre på. Der hvor der skulle offres penge, er på at få mere politi på vejene, så man kan sætte ind over for spritbilister, folk der ikke viser af, vanvittige overhalinger, langsomme gamle damer, overlæsset trailer osv. Dem der bliver taget og skal punge ud på denne måde er dem som mener at de køre ansvarligt og godt, men ikke lige er helt opmærksom på speedometeret og bare følger trafiken. Min mor køre absolut ikke stærkt, men hun har fået lige så mange bøder som dig og alle for bare at køre et par kilometer i timer forstærkt, mega uheldigt, men det gør jo ikke vejene sikre eller giver færre dødsulykker, fordi at hun har gjort det og betalt 500 kr i bøde hvergang. Dem der køre sindsygt og hurtigt på vejene, de bliver jo ikke straffet for deres kørsel. Jo måske bliver de taget i en fotofælde, men en fotofælde registrere ikke de 4-5 andre vanvittige færdsels forsegelser de har udført inden de kørte forbi fotofælden med 10 km/t for meget. Derfor mere civil politi på vejene og hårde straffe for vanvittige ting i trafikken og ikke et par fotofælder der hiver en masse 500 kr og 1000 kr seddler ud af hr og fru Danmarks pung, for små forsegelser

Har som sådan ikke noget imod at de sætter fartfælder op. Jeg ved godt hvor de står her i området, men at du påpeger at man da er for dum, hvis man bliver fanget i sådan en, nu da det har været offentligt lagt frem hvor de står, er for mig helt uforstående. Jeg har desværre ikke hukommelse som en elefant og kan huske hvor samtlige 10 fartfælder er sat op. Og havde jeg ikke set dette link havde jeg slet ikke vist hvormange der var sat op og hvorhenne, lige med undtagelse af dem her i området. Så jeg er jo nok bare dummere end politiet tillader, hvis jeg en dag bliver taget i en fast fartfælde, uden for Kalundborg og omegn. Jeg burde jo have vist de var der, hvis jeg ellers havde haft en GPS, eller havde skrevet alle positionerne på fartfælderne ud og klistret dem fast på mit rat.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Martin » man 5. jan 2009 18:24

Er helt enig med ALTID6, fotofartfælder virker ikke efter hensigten (såfremt hensigten er at nedbringe farten på vejene). -Mener også at mere politi på vejene, eller GPS overvågning af samtlige biler er eneste effektive løsning (håber dog aldrig det sidste bliver tilfældet!).

Jeg var udsat for en galning da jeg her forleden dag var på vej hjem i min vinterbil (gammel Peugeot 106). En stor kassevogn ligger og presser mig på indersiden. Jeg ligger således i yderbanen på en tosporet vej, tæt på gentofte og han kører MEGET tæt på i inderbanen. Jeg tænker han måske gerne vil overhale mig indenom og således kører ind foran mig, men det er ikke muligt da der også kører en anden bil lidt foran ham (men ikke mig) Jeg skal således sætte farten ned, hvis han skal overhale, hvilket jeg ikke gør. Efter kort tid svinger Kassevognen ind bag mig (LIIIIIIGE bag mig!!) og blinker med lygterne, hvilket nu bekræfter min mistanke om at han nok ønsker at overhale. Jeg sætter farten lidt op, således jeg kan komme forbi den anden bil i inderbanen.. Det er tilsyneladende ikke nok til at tilfredssitlle ham, da han kort tid efter forsøger en overhaling (nu i 3. vognbane) midt i lyskrydset, som vi ikke havde stoppet for, da der var grønt. Han må dog opgive, da der kommer modkørende -og der var iøvrigt dobbelt optrukkende linjer! -Jeg er nu kommet forbi den anden bil i inderbanen og trækker ind foran den, hvorefter den hvide kassevogn overhaler mig. Men i stedet for at køre helt forbi, vælger han at kører op på siden af mig, og derefter svinge kraftigt til højre, og derved smadre ind i siden på min bil -MED VILJE!!!-og på den måde tvinge min bil ind i kantstenen til cykelstigen. Der springer således gnister fra både højre og venstre side af bilen -Jeg bræmser naturligvis kraftigt op og standser bilen. Nu springer galningen fra den hvide kassevogn så ud og råber ad mig at \"hvis jeg skal kører råddent, så skal han fandme også!!\" -hvorefter han truer med at smadre mig. Jeg låser bilen og får min kæreste der sidder ved siden af til at ringe til politiet. Han løber nu hen til bilen og råber at hvis jeg ikke lukker op, vil han smadre ruden, hvorefter han slår hårdt med knyttet hånd på ruden. Jeg råber til ham at vi kontakter politet, hvorefter jeg bakker tilbage for at undgå han smadrer ruden (hvilket man godt kan forvente en mand der lige har smadret sin bil ind i min godt kunne finde på).

Manden indser nu at der er en del biler der er holdt en til siden, hvoraf flere tydeligvis har taget fat i derer mobiltelefoner, hvofor han vælger at løbe tilbage til bilen og stikker af. -Denne mand, der tydeligvis ikke er rask, står så efterfølgende KUN til at få en bøde for hans kørsel!!!! -ikke en frakendelse af kortet, ikke et klip, ikke en dom for at true med tørre tæsk, men nej, en beskeden bøde -Erstatning af skaderne på bilen skal han naturligvis også betale, såfremt jeg kan bevise det er som følge af hans sammenstød.... Politiet mener dog ikke jeg skal sætte næsen op efter at få repereret styrettøjet (som nu ryster), da det vil være svært at bevise det skyldes ham, og ikke bare var der i forvejen.... Ja lad os da endelig lade tvilven komme sådan en fyr tilgode.... Gad hvide hvad de havde gjort hvis jeg havde ramt en cykellist inde på cykelstien?

Den her sag fortæller mig bare at der ikke er noget i trafikken der indikere fornuftige straffe for de forseelser man laver... fx, fik jeg et klip i kortet og en bøde på 1.500 for at kører 67 km/t -et sted hvor hastigheden gik fra 70 til 60, men vejen faktik blev bredre :o -en pengemaksine? -You bet!!! -Så hvis man ser på straffen, så er det jeg gjode (ved at køre 67 km/t, værre end det føren af den hvide kassevogn gjorde.....
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Webmaster » man 5. jan 2009 18:31

Samme problem har de i England... Husker det som at de fjernede 10.000 betjente fra gaderne med argumentation om at fartkameraerne ordnede sagerne, hvorefter kriminaliteten bare steg og steg... Som en betjent tørt udtalte... Der skal alligevel noget til før et fartkamera tilfældigt spotter et overfald og griber ind :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Automatisk fartkontrol - jeg kan ikke se problemet

Indlægaf BB » man 5. jan 2009 19:22

Jeg synes der er nogle stykker her i tråden der bør tage sig en tudekiks :)

Selvfølgelig kan det diskuteres hvor det er bedst og etablere automatisk fartkontrol, men jeg har nu tillid til de ti steder er valgt ud fra nogle fornuftige kriterier. Måske det også er værd at huske på der er tale om en forsøgsordning, altså er det vel tænkeligt det handler om og kunne spore en evt. effekt på forskellige typer vejområder.

Det er forøvrigt bevidst jeg ikke bruger vendingen \"fotofartfælder\" for der er ikke tale om kamuflerede kameraer, men fuldt synligt og skiltede installationer så det kan vist kun være fælder for dem der kører så stærkt de ikke kan nå at læse vejskiltene. Og om de bliver pengemaskiner er op til os bilister, vi kan vælge og følge reglerne eller gribe til lommerne.

Uanset om man kan lide dem eller ej, så må vi nok forvente de ti bliver de første af mange - og jeg kan da forestille mig det på sigt vil betyde politiet kan bruge mindre tid på fart og eksempelvis mere tid på psykopat bilister. Plus man måske kan håbe der bliver færre pressere på vejen, hvis for hurtig fart nærmest er garanti for en bøde.

Afslutningsvis så vil jeg lige nævne, at to af de ti kameraer kommer på veje jeg kører på til/fra arbejde. Altså vil jeg fremover bliver fartkontrolleret mindst ti gange om ugen 8)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » man 5. jan 2009 23:26

Altid6 skrev:
\"Hmm hvorfor mon 2 ud af 10 fotofælder bliver opstillet ved indfaldsveje ind og ud af Kalundborg \"

Er der ikke noget om, at du bor dér???

Ja om ikke andet, så bliver de stærekasser da til gavn for fuglelivet.
Men det er vel egentlig også meningen med stærekasser.

Har idag læst, at i prøveperioden på det næste år, bliver de flyttet rundt
OG
der er ikke kameraer i!!!!!!

(Ka' godt være, at det også står et eller andet et eller andet sted ovenover om dette. Har kun skimmet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BB » tirs 6. jan 2009 00:29

hasse skrev:Har idag læst, at i prøveperioden på det næste år, bliver de flyttet rundt
OG

(Ka' godt være, at det også står et eller andet et eller andet sted ovenover om dette. Har kun skimmet).

De ti kasser bliver ikke flyttet, men der er åbenbart ikke ti kameraer for det er dem der bliver flyttet rundt mellem kasserne.

Jeg kan forøvrigt melde, at kasserne i Gentofte ikke er kommet op endnu.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » tirs 6. jan 2009 00:38

\"Vi\" må indsende en klage til Dansk Ornitologisk Forening.

Stærene skal ha' fræ' i ruge-/ynglesæsonen.

Det ka' ikke nytte noget, at der kommer en eller anden emsig embedsmand og forstyrrer dem ved at \"smide\" et kamera ned i æggene/ ungerne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 6. jan 2009 08:49

hasse skrev:Altid6 skrev:
"Hmm hvorfor mon 2 ud af 10 fotofælder bliver opstillet ved indfaldsveje ind og ud af Kalundborg "

Er der ikke noget om, at du bor dér???

Ja om ikke andet, så bliver de stærekasser da til gavn for fuglelivet.
Men det er vel egentlig også meningen med stærekasser.

Har idag læst, at i prøveperioden på det næste år, bliver de flyttet rundt
OG

Det har du ret i Hasse og det var også sagt med et blink i øjet, som om at det er min skyld at der er kommet Stærekasser op i og omkring Kalundborg :wink: . Tror jeg nu næppe det er. Kunne forstille mig at stederne er blevet udvalget efter trafiktællinger, dem har de haft en del af her i området.

Dog er jeg en lille smule utilfreds med placerinen af den ene stærekasse. Den er placeret på et langt, lige, fladt stykke vej, uden nogen form for sideveje, som er en landevej med 80 zone. Til hverdag er jeg sådan set ligeglad med at den er placeret der, men lige præcis dette lige stykke vej er der hvor jeg laver målinger med min performancebox, da vejen er perfekt til det og der om aftenen er laaaangt imellem bilerne. Så slut med det, må finde et andet sted at teste bilen, når der er skruet på den :) .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Næste

Tilbage til Diskussion