af hasse » søn 18. jan 2009 11:47
Det er jo ikke rigtig noget, der optager én ved den daglige kørsel og acceleration. Så måske var det lidt \"åndsvagt\" at bringe det på bane.
Og dog. Har måske sat nogle tanker igang.
F.eks.:
Presser man speederen i bund, vil motoren i \"alt for lang\" periode blive overdosseret - for fed. Det er ikke alene luftindsugningen, der påvirker benzintilførslen men også spjældets stilling.
Det mest \"restrictive\" i indsugningen er jo faktisk spjældet. Der er konstant undertryk i manifolden.
Jeg har ikke (endnu?) målt evt. undertryk ved/lige før fuelcuttet. Altså helt åbent spjæld.
Så det med, at RX7 huset skulle være bedre, vil nok kun gælde helt oppe i den allersidste ende af RPM. Og det mener jeg også, at Web's forsøg med RX7 viste.
Om den nedadgånde del af kurven i mine effektkurver - starter ved ca. 6000 rpm - skyldes manglende luft er jeg ikke sikker på. Jeg mener at kunne huske, at undertrykket var konstant op til slutningen 6000'erne.
Men mon ikke, at det -også?- skyldes træghed i motoren?
Ganske vist nævner jeg det med MIT Afr-ur. Det er nu meget begrænset, hvad jeg kan bruge det til. Selv om det er med viser. Og ikke lys, der farer frem og tilbage. Viseren bevæger sig for langsomt. Men den - viseren - giver dog et hinch om blandingsforholdet.
Og det mest effektfulde blandingsforhold er 12,6.
Hvor stor forskel der så er effektmæssigt mellem f.eks. 14,7, 12,6 og 10, er der nok en eller anden nørd, der kan regne ud.
NÃ¥.
Bemærkninger på en klam, våd, kold søndag.
Hasse
1990, Crystal White.