Urolig tomgang når motoren bliver varm.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Urolig tomgang når motoren bliver varm.

Indlægaf Lennart » søn 13. apr 2008 02:28

Så er spørge Jørgen sluppet løs igen.

Igår da jeg sad i bilen og rodede ved knapper og bare lige skulle fornemme bilen (som jeg fik igår og som stadig ikke har plader på) bemærkede jeg at motoren begyndte at gå lidt uroligt da den var driftsvarm. På et tidspunkt har jeg læst her på siden at det kan skyldes et tilkokset spjældhus. Umiddelbart lyder det til at være en af de ædlere dele af karburatoren. Da jeg har et ambibalent forhold til karburatorer og altid har ment at det var forbeholdt de proffessionelle, vil jeg hermed tilspørge forummet om nogen evt. kan forklare mig hvordan man udfører denne afkoksning, og eller kan henvise til en billedserie hvor operationen ses udført.

På forhånd tak.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Webmaster » søn 13. apr 2008 09:23

Du kan komme langt ved bare at tage plastikkammeret af som sidder foran på spjældhuset og rense kokset væk med en grydesvamp! (man vipper lige spjældet tilbage - så sidder der koks på siderne der kan fjernes med svampen)!

Spjældet er i øvrigt meget let at fjerne, men kræver en ny pakning ved genmontering.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf JK » søn 13. apr 2008 09:56

@ Lennart

Der sidder ikke en karburator på din MX5.
Hvis du tror det kunne være et tilkokset spjældhus kan du evt. prøve om det hjælper hvis du gir den lidt gas - for derefter at slippe speederen så skulle den \"falde tilbage\".
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf And » søn 13. apr 2008 10:04

Kunne lidt tilkoksning/skidt på reguleringsmekanismerne evt. ikke også fjernes med en god omgang servicerens?

F.eks. Bell Add leverer jo noget skum der skal sprøjtes ind i indsugningen og virkeligt renser godt ud i systemet. Alternativt er der jo også \"danskvands-kuren\"!

Dette kunne jo også kombineres med noget af det skidt man smider i brændstoffet der renser dyserne?

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Webmaster » søn 13. apr 2008 10:12

Andreas siger at den kun tilkokser når man kører som en nisse... Og MX-5'eren kører faktisk bedre efter den har fået nogle tæsk (med varm motor naturligvis).. :twisted:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf And » tirs 3. feb 2009 22:58

Webmaster skrev:Andreas siger at den kun tilkokser når man kører som en nisse... Og MX-5'eren kører faktisk bedre efter den har fået nogle tæsk (med varm motor naturligvis).. :twisted:

Nu har jeg så prøvet at smide bilen på rullefelt og så umiddelbart efter en måling smide en omgang servicerens igennem maskinen og rulle en gang mere.

Resultat - ikke en skid forbedring :)

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » ons 4. feb 2009 01:31

Hvis du renser spjældhuset, så husk, at du skal ikke gnide alt for kraftigt.
Helst slet ikke gnide men blot \"feje\" det væk med \"let hånd\".

Har du checket tændrørene?

Har du checket tændingen?

Da jeg går ud fra, at det er tomgangen(?) behøver du ikke tage det med rullefeltet så alvorligt.

Fik du udskrevet hk og nm kurver?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. feb 2009 01:44

Og så lidt til de søvnløse nætter (ka' hænde, at I falder i søvn, mens I prøver at regne det ud):

Web skriver:
\",,,Andreas siger at den kun tilkokser når man kører som en nisse..\"

Den indre diameter i spjældhuset er vist 55 mm.

Regn ud, hvad \" vindhastigheden\" i spjældhuset er ved f.eks. 5.000 rpm.
(Der er vist ikke så meget, der kan sidde fast ved den \"vindhastighed\").
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » ons 4. feb 2009 10:04

hasse skrev:Hvis du renser spjældhuset, så husk, at du skal ikke gnide alt for kraftigt.
Helst slet ikke gnide men blot "feje" det væk med "let hånd".

Har du checket tændrørene?

Har du checket tændingen?

Da jeg går ud fra, at det er tomgangen(?) behøver du ikke tage det med rullefeltet så alvorligt.

Fik du udskrevet hk og nm kurver?

Hasse du svarer vist hurtigere end du læser :wink:

Den urolige tomgange var et problem som Lennart har med sin bil. Jeg har blot fået lavet en effektmåling på rullefelt, hvor vi smed noget service-rens igennem systemet for at se om det gav nogen ændring på en velkørende motor.

Vedr. HK/NM kurver for min bil, så se her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1656

PS. Jeg har også en smule uro med min tomgang, den har svært ved at falde til ro, men det skulle være rimeligt let at kurere.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » ons 4. feb 2009 10:35

OK, ok Har NU fattet den med rullefeltet.

Fsv. angår tilKOKSNING, er jeg ikke sikker på, at det blot forsvinder ved at sprøjte ind i spjældhuset. Skal nok have noget tid for at opløse skidtet.
HVIS der decideret er tale om tilkoksning.

Og dér, hvor sådan noget kan give problemer er ikke på fladerne men på den kant, hvor spjældet lukker mod spjældhuset.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 5. feb 2009 12:39

Hvad med beskidt luftmasse måler...har du kikket på den ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » tors 5. feb 2009 12:59

Claus skrev:Hvad med beskidt luftmasse måler...har du kikket på den ?
Jeg har endnu ikke kigget hverken på min luftmassemåler eller tomgangsreguleringen.

Men det kommer snart som et af projekterne inden foråret for alvor sætter ind.

Brugeravatar
And

Indlægaf Claus » tors 5. feb 2009 14:47

Ved ikke om luftmasse måleren er identisk med den der sidder på NB, men det kan webmaster eller andre sikkert svare på..men den som sidder på NB modellen er ganske nem at rengøre.
Hvordan har den det i ved høje omdrejninger, når den nærmer sig det røde felt, går den rent hele vejen ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » tors 5. feb 2009 16:31

Claus skrev:Ved ikke om luftmasse måleren er identisk med den der sidder på NB, men det kan webmaster eller andre sikkert svare på..men den som sidder på NB modellen er ganske nem at rengøre.
Hvordan har den det i ved høje omdrejninger, når den nærmer sig det røde felt, går den rent hele vejen ?
Jo mere klø den får jo bedre :)
Den går rigtigt fint oppe nær det røde felt (om end effektudviklingen ikke er så kraftig mere). Se evt. rullefeltsmålingen jeg linker til i et tidligere indlæg i denne tråd.

Brugeravatar
And

Tilbage til Diskussion