Skift af gearolie og gearmanchetter

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skift af gearolie og gearmanchetter

Indlægaf JP-photo.dk » tors 5. feb 2009 13:09

Jeg har et projekt på listen med at få skiftet gearmanchetterne og også gearolien. Er der nogen sammenhæng mellem de to ting, udover at man skal bruge gearolie til begge?

Det som jeg nok spørger om er, om jeg bør tømme gearolien ud først, så skifte manchetterne og toppe op? Hvis der er en forbindelse mellem olien i \"tårnet\" og gearkassen, så vil jeg jo få blandet god nye olie med gammel \"slidt\" olie, hvis jeg gør det i forkert rækkefølge?
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Viggoman » tors 5. feb 2009 13:56

Der er ikke forbindelse mellem \"tårnet\" ved gearstangen og selve gearkassen (ud over det minimale slup der er i den stang der går fra \"tårnet\" og ind i gearkassen).

Og gå så efter at hælde Redline MTL på ! (kan fås hos Mekonomen, har de det ikke på hylden kan det skaffes fra dag til dag)

Gåde råd om hvordan man gør kan ses her: http://www.miata.net/garage/trans/everything.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tors 5. feb 2009 16:34

Viggoman skrev:Der er ikke forbindelse mellem "tårnet" ved gearstangen og selve gearkassen (ud over det minimale slup der er i den stang der går fra "tårnet" og ind i gearkassen).

Og gå så efter at hælde Redline MTL på ! (kan fås hos Mekonomen, har de det ikke på hylden kan det skaffes fra dag til dag)

Gåde råd om hvordan man gør kan ses her: http://www.miata.net/garage/trans/everything.html

Takker for svar på et spørgsmål jeg havde tænkt mig at stille da jeg også vil udføre skift af manchetterne snart.

Må jeg tillade mig at spørge hvorfor det lige skal være Redline MTL, hvad kan den olie?
F.eks. Castrol laver jo også nogle gode olier til gearkasser.

Edit: Redline MTL kan også købes her, ved dog ikke hvordan denne pris er i forhold til Mekonomen. http://classicare.dk/html/prislist.htm
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf JP-photo.dk » tors 5. feb 2009 17:08

Viggoman skrev:Og gå så efter at hælde Redline MTL på ! (kan fås hos Mekonomen, har de det ikke på hylden kan det skaffes fra dag til dag)

Vil jeg ikke hellere hælde Redline MT-90 på? MTL er kun 70W80, og manualen anbefaler enten en 75W90 eller 80W90.

Eller måske en "75W90 NS"? Den er også GL-5 og matcher specs fra manualen.

Edit: Jeg kan se at prisen hos classiccare.dk er den samme for de to?
JP-photo.dk

Indlægaf Kuksi » tors 5. feb 2009 17:23

Jeg kører med Redline MT-90 i både gearkasse (incl gearstangens kar) og bagtøj. Jeg er overbevist om at jeg kunne mærke en forbedring. Gearskiftet går simpelthen bedre, og bagtøjet har jeg endnu ikke fået rykket i stykker. :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » tors 5. feb 2009 18:41

FM/Tanner + flertallet på miata.net anbefaler MTL og jeg har selv mærket en klar forbedring ved skift til MTL.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » tors 5. feb 2009 20:44

Gearskiftet går simpelthen bedre, og bagtøjet har jeg endnu ikke fået rykket i stykker.

Olie kan vel ikke gøre bagtøjet stærkere !!!
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Kuksi » tors 5. feb 2009 22:38

@ Lennart
Nej det kan det ikke. Det jeg mener er at det har ikke skadet :wink:

Vil ikke påstå at det har udrettet mirakler i bagtøjet, Men kunne klart mærke forskel i gearkassen. Flere melder om mindre varme fra gerkassen, som bliver ganske varm, når det går løs. Men da jeg samtidig skiftede to hullede manchetter omkring gearstangen, kan jeg ikke påstå at det er olien der har sænket temperaturen. Men min alu. gearknop blev godt nok meget varm tidligere.
Vær opmærksom på om I har LSD, er ikke 100% sikker på om MT90 går sammen med det. Det skal lige undersøges først.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 14:32

Mener jeg kører med samme gearolie som Kuksi, og kunne også godt mærke et bedre/blødere gearskifte (men stadig \"metallisk\" som det skal være i en roadster 8) ) efter at have skiftet gearolien samt det snask der ligger oppe i tårnet. Det olie, eller hvad det efterhånden er blevet til, har nok lagt der i mange år og var godt nok grumset. Så det blev suget op med en pipet af en art, nyt olie ned i tårnet (samme som der kom i gearkassen), frisk manchet på og også den hvide plastic-ring/kugle i bunden af gearstangen, så kører det bare.

Edit: Har selvfølgelig også billeder :D
(Edit 2: Galleriet findes desværre ikke mere, så har fjernet linket)

(svampen er siden blevet udskiftet med et originalt stykke \"filt\"/klud)
Senest rettet af MrT man 27. dec 2010 22:39, rettet i alt 2 gange.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JP-photo.dk » tors 2. apr 2009 19:02

Jeg kan afsløre at Mekonomen i Aalborg IKKE fører Redline. Ihvertfald ikke Redline MTL. De havde ganske vist et additiv stående fra Redline, men ville jeg have olie så skulle det være Castrol.

De tilbød ikke at tage det hjem, så jeg gik igen.
JP-photo.dk

Indlægaf Danny » tors 2. apr 2009 21:40

Grunden til, at mange anbefaler Redline er, at det er en klasse 5 olie og dermed består af en basisolie af højere kvalitet end de fleste andre mærker. Mange olier er med en lavere klasse basisolie, der så er peppet op med diverse additiver for at kompensere herfor. Klasse 5 er vist det højeste/bedste, hvis jeg husker ret.

Det skulle i praksis være lig med bedre smørerevne ved alle temperaturer og bedre beskyttelse samt længere levetid under hårde forhold (såsom kørsel ved meget høje omdrejninger, heraf navnet). Jeg kom det i transmissionen sidste eller forrige år og forbedringen var klar. Hvor meget af det der skal tilskrives selve olieskiftet frem for olien, kan jeg så ikke svare på. Men i motoren har det løst min ventiltikken bedre end andre olier jeg har prøvet hidtil og det må da tælle for noget.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Tilbage til Diskussion