Gearskifte - upræcist afhængigt af omdrejninger

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Gearskifte - upræcist afhængigt af omdrejninger

Indlægaf AS DK » fre 28. nov 2008 17:42

MX5'eren kan jo lide at trække nogle omdrejninger, når der skal bestilles noget. Men når jeg skal skifte gear mellem 2 og 3 gear og mellem 4 og 5 gear med mere end 6.000 rpm er det svært at ramme gearet. Ved lavere omdrejninger rammer gearene næste sig selv :)
Skide -irriterende, når man har fået bilen accellereret godt op og så taber det hele i et gearskifte.

Er det \"døde\" motorophæng eller hvad? :roll:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » fre 28. nov 2008 18:18

Mit umidelbare gæt er, at du rammer forkert.
Har selv prøvet det.

Hvodan er gearskiftet til de nævnte gear, \"når der ikke skal laves hastighedsrekorder\".?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » fre 28. nov 2008 18:31

Ingen problemer med at ramme til dagligt.

Men det føles som om 3. og 5. gear ligger lidt skævt for, når den får gas. Ingen problemer med at \"trække lige over\" mellem 3. og 4. eller 5. og 6. gear.
Derfor tænkte jeg at det måske var motorophængene, der var blevet bløde, så motoren og dermed gearkassen \"tilter\" lidt, når der er høje omdrejninger.
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf hasse » fre 28. nov 2008 19:41

Kan godt følge dig.
Husker en gang på Sturup, hvor det næsten var komplet umuligt for mig at få den i 3. (fra 2.)
Fandt aldrig ud af hvorfor.

Men tror, at det har noget med den måde, jeg (forsøgte) skiftede gear.

Har vist nok haft det samme problem et par gange siden.

Tvivler på den med motorophænget.
Gearkassen er forbundet med motoren og \"bevæger\" sig derfor sammen med den.
Og der er ikke nogen former for forbindelse/befæstigelse mellem gearstangen - eller der, hvor den går ned i gearkassen - og chassiet.

Gearstangen mm. bevæger sig frit op gennem hullet i chassiet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » fre 28. nov 2008 22:21

Det ER døde motorophæng. Det er motoren, som vrider sig i længderetningen under fuld gas, og skiftepunktet flyttes derfor. Nye motorophæng hjælper kun en smule. Løsningen er Mazdaspeed motorophæng, men de har til gengæld den bivirkning at de overfører flere vibrationer fra motoren til det øvrige chassis.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ken » fre 28. nov 2008 22:58

Tænkte umiddelbart slidte synkromeshringe... Men web's forslag lyder da lovende!
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » lør 29. nov 2008 09:50

Der er da ikke noget vrid i motoren UNDER SELVE gearskiftet.
Det skulle da i så fald være et \"omvendt vrid\".

Jeg kan ikke huske, om jeg havde skiftet til Mazdaspeed, da jeg havde problemet på Sturup.
Men jeg kan huske, at jeg, at problemet OGSÅ var der med koblingen i bund altså ved \"friløb\". Lige efter/ i forbindelse med det \"forgæves gearskifte\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » lør 29. nov 2008 12:50

Jeg lader Andreas Fast se på det, når jeg skal til service i løbet af vinteren. Skal også have skiftet gummipakningen ved gearstangen samt den olie gearskiftet kører i.
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf hasse » lør 29. nov 2008 12:53

Husk tilbagemelding ref. gearskiftet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » fre 6. feb 2009 22:22

Har sendt min Jubii på ferie hos Andreas.

Han har på sin altid venlige og diplomatiske facon forklaret mig at fejlen nok sidder i leddet fra gearstangen og op-efter.

\" De høje omdrejninger gør dig måske lidt ivrig og så rammer du måske ikke gearet helt præcist\" :oops:

Point taken.

Jeg må øve mig :lol:

Forøvrigt må jeg sande at det kun er Na'erne der kører med oliebad i gear skiftet.

Andreas har selvfølgeligt love at se efter alt muligt der kan forbedre min MX'er
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf PartyPhreak » fre 6. feb 2009 22:57

AS DK skrev:Har sendt min Jubii på ferie hos Andreas.

Han har på sin altid venlige og diplomatiske facon forklaret mig at fejlen nok sidder i leddet fra gearstangen og op-efter.

" De høje omdrejninger gør dig måske lidt ivrig og så rammer du måske ikke gearet helt præcist" :oops:

Point taken.

Jeg må øve mig :lol:

Forøvrigt må jeg sande at det kun er Na'erne der kører med oliebad i gear skiftet.

Andreas har selvfølgeligt love at se efter alt muligt der kan forbedre min MX'er

God formulering :lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Claus » lør 7. feb 2009 09:27

AS DK har netop fat i det rette og man kan tabe mange lyskryds grandprixer på den konto.

Da vi var på Sturup fortalte Flemming Haslund mig, at det skete også for dem når de skulle måle accelerations tiderne til Autocar - han kom med et fif til mig.

Det som går galt er at hånden ganske enkelt \"vender\" forkert og når man bevæger hånden op rammer man ikke tredie eller femte gear.

Prøv næste gang når bilen skal OP i tredie at dreje/vende hånden så tommelfingeren vender nedad.
På den måde bliver det en naturlig bevægelse opad og du misser aldrig det gear mere.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » lør 7. feb 2009 10:59

Claus skrev:Prøv næste gang når bilen skal OP i tredie at dreje/vende hånden så tommelfingeren vender nedad.
På den måde bliver det en naturlig bevægelse opad og du misser aldrig det gear mere.

Fordi at med standard gearstangen føles mest naturligt at holde om den som når man banker i bordet med en knytnæve?

(GÃ¥r ud fra det med at holde tomlen nede, er som hvis man banker i bordet med knoerne)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » søn 8. feb 2009 08:41

Nej ikke hvis jeg forstår dit spørgsmål....når den skal i tredie skal man vride hele hånden 180 grader så din tommelfinger peger nedad, det sådan de proff gør og misser aldrig det tredie gear.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » søn 8. feb 2009 10:10

Claus skrev:Nej ikke hvis jeg forstår dit spørgsmål....når den skal i tredie skal man vride hele hånden 180 grader så din tommelfinger peger nedad, det sådan de proff gør og misser aldrig det tredie gear.

Nåh, ligesom når man siger goddag med højre hånd, til en der bruger venstre hånd? (og så bare med knytnæve-agtigt istedet for). :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger