Placering af GPS tracker? Bagagerum?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Placering af GPS tracker? Bagagerum?

Indlægaf MrT » lør 7. feb 2009 11:33

Jeg har fået en GSM GPS tracker, den er vel på størrelse med en pakke cigaretter, og har monteringshuller til skruer hvis man vil skrue den fast et sted. Jeg tænkte på at sætte den i bagagerummet et sted, så jeg kan tilslutte den direkte til batteriet (der er indbygget sikring).

GPS og GSM antennerne sidder på nogle cirka 2 meter lange ledninger, så hvis jeg kan finde et hul mellem bagagerum og hattehylde kan jeg trække dem den vej og montere dem i hattehylden et sted, evt. under gulvtæppe - de skal jo bare ikke være dækket af metal, men gulvtæppe/kaleche burde ikke være noget problem.

Men hvor vil det mon være et godt sted at montere selve enheden, i bagagerummet? Forslag er velkomne :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » lør 7. feb 2009 12:11

Du kan sagtens smide ledningen oppe under tæppet på hattehylden.
Enheden tror jeg jeg ville placere \"langt inde i hullet bag reservehjulet\".
Det er faktisk ret dybt, og der er den gemt godt af vejen. Om man så kan komme til at skrue den fast er et andet spørgsmål. Jeg ville nok bare fastgøre den med dobbeltklæbende. Der findes noget fra 3M, som er vildt godt klæbende. Det er lidt \"svampet\" og ca 1mm tykt, det holder fantastisk.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » lør 7. feb 2009 12:20

Dobbeltklæbende tape fra 3M - roger that, jeg kører lige ind i silvan/jem&fix inden de lukker :)

Er der i øvrigt et sted man kan komme op under tæppet i hattehylden, nede fra reservedæk-området, så jeg kan trække ledningerne den vej?

Edit: Fandt et sted lige hvor passagerens sele sidder fast, hvor man kan stikke ledninger ned igennem så de kommer ned i bagagerummet, helt inde bag reservehjulet - så den vej fik jeg trukket antennerne op.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Mogenz » tirs 10. feb 2009 13:48

OK, jeg ejer ikke en GPS og jeg har ikke GPS i min fon, men jeg finder fint vej til jobbet hver morgen alligevel. Jeg undre mig over at jeg kører med de samme biler hver morgen som har sådan en \"findevej dims\" siddende og lyse, selv om de bare skal til arbejde .... ja altså samme sted som igår. Måske lettere Alzheimer, men \"drej til højre om 100 meter\" må absolut give Dejavu fra dagen før.
Men hvad skal sådan en GPS tracker gøre godt for ? Jeg har prøvet at læse om den men kan ikke se det smarte i den ? hvad er fordelene ved sådan en dims? Bare så jeg kan ønske mig en hvis jeg finder ud af jeg mangler en.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf MrT » tirs 10. feb 2009 14:04

Mogenz skrev:Men hvad skal sådan en GPS tracker gøre godt for ? Jeg har prøvet at læse om den men kan ikke se det smarte i den ? hvad er fordelene ved sådan en dims? Bare så jeg kan ønske mig en hvis jeg finder ud af jeg mangler en.

Istedet for en bilalarm der hyler i 2 minutter, 1500km væk fra hvor man egentlig selv er, så vil GPS trackeren sende dig en SMS hvis bilen bevæger sig f.eks. 200 meter væk fra der hvor du parkerede den. Derefter kan du konstant sms'e til den og få at vide hvor bilen befinder sig med få meters nøjagtighed samt med hvad hastighed. Så medmindre de kører den ned i en kælder (hvor du så får sidst kendte lokation på sms) eller i en container e.l., og transporterer den væk - hvilket næppe sker med en 16 år gamle NA'er - så har man væsentlig større muligheder for at finde sin bil igen i tilfælde af tyveri med en GPS tracker end med en alarm der kun hyler :)

Men man kan selvfølgelig også få begge dele i en kombination tænker jeg, og vel også en GPS tracker der kan f.eks. sende en SMS hvis døren åbnes e.l.

Og jeg forstår heller ikke nødvendigheden af en GPS til at finde vej med, hvis man alligevel godt ved hvor man skal hen :D Bruger også kun min (indbygget i telefonen) til at finde adresser jeg aldrig har været før eller ikke ved hvor er.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

GPS Tracker

Indlægaf Marquien » tirs 10. feb 2009 16:06

Hejsa.
MÃ¥ sige den virker perfekt, glemmer en gang
i mellem at slå den fra, og så får man en SMS
opvågning, og chekker man så kordinaterne,
er de bare nøjagtige. Så en god ting, og så kan
den jo meget andet.

Det var bare det
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien

Geografisk sted: Hasselager

Indlægaf MrT » tirs 10. feb 2009 16:12

Marquien,

Jeg tror kun jeg kommer til at bruge mit \"geo fence\" når jeg parkerer den et sted i længere tid af gangen, f.eks. lufthavnsparkering e.l.

Ellers kan man jo bare oprette 2 skabeloner i sin telefon så man lynhurtigt kan slå geo fence til/fra :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 11. feb 2009 07:01

Hvis man installerer sådan en tracker, sætter man så et skilt i ruden med at den er monteret. Eller skjuler man det for \"kunden\".
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » ons 11. feb 2009 10:13

Lennart skrev:Hvis man installerer sådan en tracker, sætter man så et skilt i ruden med at den er monteret. Eller skjuler man det for "kunden".

Det er vel op til en selv, tror ikke man blir tvunget til noget :D

Men skiltet til kunden kan man jo sætte uanset om man har alarmen eller ej, ligesom nogle har en diode til at blinke istedet for en alarm :)

Som jeg ser det, ved at have skiltet, synes jeg man får følgende fordel:
* Præventiv beskyttelse, så man forhåbentlig slipper for ødelagt kaleche/siderude og evt. mishandling af ens motor.

Men ulempen:
* Man gør dem opmærksom på hvad de skal gøre for at undgå at blive fanget, ie. afmontere gps'en eller smide bilen i en container e.l. Men her skal det selvfølgelig også ses i lyset af bilens værdi, det er nok højst usandsynligt det vil ske mod en NA'er, men større sandsynlighed for en NC'er og højere. Eller hvad?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion