engine check lys

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

engine check lys

Indlægaf Musikeren » ons 4. mar 2009 09:37

Mit Engine Check lys er begyndt at lyse en gang imellem ved varm motor og bykørsel med meget tomgang + lav-hastigheds-kørsel. Ud af landevejen er der ingenting.

kan den stå for lavt i tomgang? ligger på 7-800 omdr. men dykker engang imellem langt ned. aircon tager også sin del af omdrejningerne hvis den tilkobles.

har også set det en enkelt gang sidste sommer, så det skulle ikke skyldes mine seneste \"opgraderinger\" (se seneste indlæg)

Ellers tænkte jeg på om det var fordi den trænger til en ny Lambdasonde?

musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren

Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf motorbøllen » ons 4. mar 2009 09:54

Det kunne godt lyde i retning af at det måske bare er en varmeføler.

Hvordan kører maskinen ellers? Lyder den pint eller kvalt på nogle måder?
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Viggoman » ons 4. mar 2009 12:06

GIYF ( Google is your friend)

og

MNIYF (Miata.net is your friend)

http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Re: engine check lys

Indlægaf leifbpedersen » ons 4. mar 2009 15:54

Musikeren skrev:Mit Engine Check lys er begyndt at lyse en gang imellem ved varm motor og bykørsel med meget tomgang + lav-hastigheds-kørsel. Ud af landevejen er der ingenting.

kan den stå for lavt i tomgang? ligger på 7-800 omdr. men dykker engang imellem langt ned. aircon tager også sin del af omdrejningerne hvis den tilkobles.

har også set det en enkelt gang sidste sommer, så det skulle ikke skyldes mine seneste "opgraderinger" (se seneste indlæg)

Ellers tænkte jeg på om det var fordi den trænger til en ny Lambdasonde?

musikeren
Jeg tror, det er lambdasonden. Jeg var til 4-års syn med min, og den gik glat igennem. Ca. 14 dage efter lyste lampen efter et kort stop, kørte til Mazda i Køge og fik besked på at køre en hurtig tur på motorvej. Det afhjalp ikke miseren, og sonden blev skiftet. Har bragt i erfaring, at det er en reservedel, som man godt kan regne med at skulle skifte over tid.
Mvh.
Leif
leifbpedersen

Indlægaf Musikeren » tors 5. mar 2009 09:38

Har lige powerwrappet min RaingBeat manifold, så nu er udstødningsgassen i hvert fald varm nok, når den kommer til lambdasonden, så må vi se om det hjælper. Jeg vil i nærmeste fremtid skifte sonden.

Et andet symtom er, at den \"bølger\" op og ned i tomgang ved koldstart, men det skyldes måske, at Air Flow Meteren pga. Jackson Racing CAI'en er kommet om på siden at ligge????.

Musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren

Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf MrT » tors 5. mar 2009 10:00

Hvis du har en check engine light, mon så ikke også den kan flashe fejlkoderne? Det gør min nemlig, men den er så også fra Canada - hvis din gør det samme, har du ikke brug for den diode i Viggomans link.

Du kan evt. prøve at sætte en lus i GND+TEN i diagnosestikket. Sæt tænding på, og så skulle din check engine light gerne lyse nogle sekunder, hvorefter den begynder at blinke. Hvis den blinker, så er det fejlkoden den fortæller dig, som du så kan slå op, f.eks. via ovenstående link, og finde ud af hvilket eventyr du skal igang med :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Problemer og løsninger