Jeg havde et lignende problem som dig, at den næsten døde når man trådte koblingen ned men ofte kunne den godt redde sig selv igen.
Jeg løste problemet ved at justere tomgangen - og ikke kun ved at justere på tomgangen vha. en skruetrækker, men at gøre det samtidig med at man har en lus i diagnosestikket. Her er hvad jeg skrev i en anden tråd, fandt jeg lige:
Det kan også være din computer er forvirret mht. tomgangen. Min tomgang blev betydelig forbedret ved at justere tomgangen mens jeg havde sat en lus i diagnosestikket og derefter skruet på tomgangsskruen. Motorens omdrejninger skal nemlig helst være så ens som muligt, uanset om der er lus i eller ej (GND+TEN i diagnosestikket, dette vil også få din check engine lampe i instrumentbrættet til at blinke hvis du har en fejlkode gemt i computeren - sådan fandt jeg ud af bøvl med min vandsensor).
Fidusen er at når du har sat tomgangen til det rigtige med f.eks. lus i, og så tager lusen ud, skal omdrejningerne gerne ligge indenfor samme område - altså ikke falde/stige måske 100-200 rpm. Og vice versa.
Har desværre ikke mere info pt., da det er et stykke tid siden jeg gjorde det

Måske står der noget i værkstedsmanualen om det.
Det kan selvfølgelig også være det som Claus nævner