Bilen dør i ny og næ :(

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Bilen dør i ny og næ :(

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 06:45

Hver gang jeg træder koblingen ned, ryger den ned på ca. 200 omdr. og er ved at dø. Men så ryger den op igen på 8-900 omdr. nogle gange endda 1500 omdr.

Men ca. 1% af gangene går den desværre ud og så er den svær at starte igen.

Jeg har skiftet tændrør og skiftede tændkabler fra mazda i forgårs, det hjalp på selve kørslen, bedre optræk og reaction.
Imorges lod jeg den stå i tomgang i nogle min. og den begyndte at hoste og hoppe lidt, så den har en meget ujævn tomgang. Og det har den ikke haft før......

Nogle forslag eller nogen der har haft lidt de samme problemer ?
Brugeravatar
Gabbe

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Claus » tors 5. mar 2009 09:07

Luftmasse måleren få den renset \"koster 10kr\" eller udskift den til en ny, det er med garanti der fejlen ligger.
Jeg havde samme fejl og en rensning løste problemet...ved ikke om det er samme måler der sidder på en NA model, men den der sidder på en NB er den med \"pinden\"
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 5. mar 2009 09:07

Jeg havde et lignende problem som dig, at den næsten døde når man trådte koblingen ned men ofte kunne den godt redde sig selv igen.

Jeg løste problemet ved at justere tomgangen - og ikke kun ved at justere på tomgangen vha. en skruetrækker, men at gøre det samtidig med at man har en lus i diagnosestikket. Her er hvad jeg skrev i en anden tråd, fandt jeg lige:

Det kan også være din computer er forvirret mht. tomgangen. Min tomgang blev betydelig forbedret ved at justere tomgangen mens jeg havde sat en lus i diagnosestikket og derefter skruet på tomgangsskruen. Motorens omdrejninger skal nemlig helst være så ens som muligt, uanset om der er lus i eller ej (GND+TEN i diagnosestikket, dette vil også få din check engine lampe i instrumentbrættet til at blinke hvis du har en fejlkode gemt i computeren - sådan fandt jeg ud af bøvl med min vandsensor).

Fidusen er at når du har sat tomgangen til det rigtige med f.eks. lus i, og så tager lusen ud, skal omdrejningerne gerne ligge indenfor samme område - altså ikke falde/stige måske 100-200 rpm. Og vice versa.

Har desværre ikke mere info pt., da det er et stykke tid siden jeg gjorde det :( Måske står der noget i værkstedsmanualen om det.

Det kan selvfølgelig også være det som Claus nævner :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tors 5. mar 2009 09:11

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 09:21

Claus skrev:Luftmasse måleren få den renset "koster 10kr" eller udskift den til en ny, det er med garanti der fejlen ligger.
Jeg havde samme fejl og en rensning løste problemet...ved ikke om det er samme måler der sidder på en NA model, men den der sidder på en NB er den med "pinden"

Okay :D

Hvordan renser jeg luftmasse måleren ?

Det med at justere tomgangen lyder lidt mere besværligt, så det må Andreas måske kigge på en dag hvor jeg lige køre forbi...
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf MrT » tors 5. mar 2009 09:56

Det er faktisk ikke ret svært, der er kun 1 skrue at skrue på - og så lige en lus i 2 stik, og så er det ellers bare at føle/lytte sig lidt frem og holde et øje med omdrejningstælleren engang imellem :)

Luftmassemåleren kunne jeg måske også godt tænke mig at give en omgang, bare for at være sikker på den ikke er så beskidt at det snart volder mig problemer.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 09:59

MrT skrev:Det er faktisk ikke ret svært, der er kun 1 skrue at skrue på - og så lige en lus i 2 stik, og så er det ellers bare at føle/lytte sig lidt frem og holde et øje med omdrejningstælleren engang imellem :)

Luftmassemåleren kunne jeg måske også godt tænke mig at give en omgang, bare for at være sikker på den ikke er så beskidt at det snart volder mig problemer.

LUS ?
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf MrT » tors 5. mar 2009 10:01

Gabbe skrev:LUS ?

En stump ledning for at skabe forbindelse mellem GND og TEN i diagnosestikket :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 5. mar 2009 10:04

Sådan her (kan dog ikke se om det er de rette huller ledningen sidder i, på dette billede):

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 10:14

MrT skrev:
Gabbe skrev:LUS ?

En stump ledning for at skabe forbindelse mellem GND og TEN i diagnosestikket :)

Okay ja så lyder det okay simpelt, håber virkelig jeg får gang i bilen igen snart...
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 10:40

Claus skrev:Luftmasse måleren få den renset "koster 10kr" eller udskift den til en ny, det er med garanti der fejlen ligger.
Jeg havde samme fejl og en rensning løste problemet...ved ikke om det er samme måler der sidder på en NA model, men den der sidder på en NB er den med "pinden"

Jeg skal vel bare pille luftfilter af og Luftmængde måleren af.
Og så rense den med en børste eller piber renser agtig ting?
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf AS DK » tors 5. mar 2009 13:51

[quote="Gabbe]

Jeg skal vel bare pille luftfilter af og Luftmængde måleren af.
Og så rense den med en børste eller piber renser agtig ting?[/quote]

Jeg tror ikke du skal rense den fysisk.
Jeg har renset en anden type luftmængdemåler ved at lægge den i et glas med propyl-alkohol natten over. Så er den som ny.[/quote]
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Gabbe » tors 5. mar 2009 17:31

har kigget lidt på luftmængden måleren før det med at lægge den i alkohol....
Men lagde mærke til at den spytte sort sod ud af begge udstødninger... er det normalt...

det er spor på ca. 20 cm.

Og hvor præcis skal man skrue hvis man vil ændre lidt på tomgangen ?
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf Viggoman » tors 5. mar 2009 18:06

Din luftmængdemåler er en type med en meget lille tråd som måler massen af den luft der suges ind (se: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor)

Hvis der kommer olie på tråden kan funktionen forstyrres, men den må under ingen omstændigheder søges renset mekanisk (vatpinde o.lign. adgang forbudt!).

Køb noget brakecleaner på spraydåse (THansen) og giv den et par pift.

Justering af tomgang (med lus mellem TEN og GND) sker på gasspjældet på Idle Adjusment Screw ( se den eksploderede tegning på dette link: .....http://www.miata.net/garage/isc.html). Det link er i øvrigt nyttigt at få forstand af vedr. problemer med tomgang
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » tors 5. mar 2009 18:39

propyl-alkohol købes hos Matas for 30kr.....så tager du et sugerør og bruger den som hævert og så ellers plaske den til....men ikke røre den, det er forbudt....alternativ hæld det på en spray flaske.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger