Gel batteriet er lukket, uden påfyldningslåge og helt uden gas ved ladning.
Den største fordel med Gel batterier er at det er umuligt at spilde syre, selv ved ødelæggelse af batteriet.
Gel batterier er meget robuste overfør rystelser og mekaniske påvirkelser.
Til forskel fra alm våde batterier er Gel batterier meget bedre til at tåle dybdeudladning uden ødelæggelse. Gode Gel batterier er dyre, klarer ca. 700-1100 stk. 50% cyklus, hvilket er kompelt umuligt med et alm vådt syre batteri...altså et perfekt batteri til en mx5 der kan stå stille i længere tid og derfor bliver ladet meget uens uden at batteriet ødelægges.
Så lutter fordele og det er også derfor det er valgt til en mx5, der er tænkt over detaljerne...
Enig med Viggoman.
Det bliver også dette batteri, jeg køber når det gamle (slet) ikke kan mere.
Husk lige at det skal behandles rigtigt, ellers tager man livet af det. http://www.mx5parts.co.uk/instructions/westco.pdf Der er link( et eller andet sted herinde), til den lader vi er nogle stykke der har. Kostede 500,-, og den kan man bare lade (ha-ha) sidde til hele vinteren.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red. Se bilen her:Billeder If it ain't broken, why not tweak it?
Jeg er enig med de andre. Jeg går ud fra at et yellowtop også er et gelbatteri, siden det anbefales af mange på miata.net. Der findes redtop og yellowtop og sidstnævnte skulle vist være beregnet til biler med meget elgrej i. Bare for at smide et alternativ til Westco ind.