Kold indsugning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » fre 20. mar 2009 09:19

Viggoman:

Hvor er temp. føleren placeret ifb. m. MSNPNP?

Er der for helvede ikke nogen andre, der kan lave nogle målinger, som jeg har gjort????

Bliver spændende, hvad der kommer af svar på Miatanet.

Ja. Jeg har tænkt på Keith.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 20. mar 2009 09:22

Tanker på vej hen til kogepladerne:

Viggoman. Jeg tror du har fat i noget. Det der med, at 02 regulerer.

Jeg har flere steder læst, at vi kører i open loop ved rpm over 4000.
Det er ikke lykkedes for mig at få det af-/bekræftet.

Er det tilfældet må vi håbe, at temp. differencer er forprogrammeret i ECU'en.

Tænke, tænke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » fre 20. mar 2009 14:06

IAT'en skal placeres umiddelbart foran TB. Der følger en \"bung\" med som skrues i plastrøret.

Tuning i MSPNP sker ved at optimere AFR til de værdier der giver bedst performance og så skal timing af tænding gøres på et rullefelt for maks. moment. Og med en wideband kører man i closed loop det meste af tiden

Variationer i temperaturen i indsugning bliver derved indkalkuleret.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 20. mar 2009 15:49

Har talt med en autoelektriker (der gav indtryk af at vide noget).

Han mente/var næsten sikker på, at der er taget højde for temp forskellen i det program, der ligger i ECU'en fra fabrikkens side.

Det er - for mig - kun, hvad der er over 4000-5000 rpm, der er interessant.

Så hvis det med open loop efter 4000 rpm er rigtigt, behøver jeg/vi ikke spekulere mere på det (og dog!!!!).

Er der ikke en eller anden, der kan lægge -om ikke vognen så hovedet på blokken:

Stock ECU går altid i open loop, når rpm er over 4000 (eller en anden præciseret værdi).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 21. mar 2009 10:01

Spændt på, hvornår én svarer på det med open loop og rpm.

Jeg må se at komme til frisøren, så jeg ikke er så langhåret:

Der er mest energi i en blanding 12,5 (vist nok 12.5 - 13,1..(wikipedia))

Stoich 14.7:1

Er der så samme energi i en stoich blanding som i en 10.3 blanding?
(12,5 - (14.7-12,5))

Hvad er forskellen i energiindhold i en stoich blanding og i 12,5 blandingen?

Ps.
Ved energi i denne forbindelse forstår jeg (og det er i nok klar over):
BBBBBAAAAANNNNGGGG.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » lør 21. mar 2009 19:30

Her et link der kaster lidt lys over relationen mellem AFR værdi og moment : http://www.daytona-sensors.com/tech_tuning.html
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » søn 22. mar 2009 10:24

Det er sgu' et godt link Viggoman.

Også hvis man vil filosofere lidt over, hvad der kommer ud af evt. ændringer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » man 23. mar 2009 10:08

SÃ¥ let slipper I heller ikke:
Vedr. open loop:

Lad os starte med O2 sensoren.
Den sender signaler med fgl. hastigheder:
En ny/normal O2 sensor sender med 50-100 millisekunder. En gammel én kan være med 500 millisekunder (½ sekund!!!!).

Dette sætter jo en begrænsning i signalafgivningen.
Hvis RPM er tilstrækkelig høj, kan signalerne jo slet/blive opfanget af ECU'en. Altså \"open loop\" fsv angår O2 sensoren.

Og så kommer:

TPS indstilles/justeres med følere.

Forskellige værdier (0,4 og 07 mm) som udgangspunktet.
Men samtidig er der jo det ved indstillingen, at den skal give forbindelse, når spjældet er HELT åbent. Og ikke før!!!!

Og hvorfor det???
Det må da skyldes, at open loop (bortset fra det med O2 sensoren) er helt åbent spjæld.
Altså, at ECU'en modtager signaler fra alle de andre sensorer.

Indtil spjældet er helt åbent.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » man 23. mar 2009 21:57

Da en narrowband kun kan bruges til at ECU'en kan pejle sig ind på stoich formoder jeg at der kun køres i closed loop under driftsbetingelser hvor man tilstræber at motoren kører med stoich AFR(cruise). Udenfor dette område kører ECU'en på et MAP som afhænger af diverse input fra sensorer.

Kontakten der melder WOT bruges sikkert først og fremmest til at trigge AE (Acceleration Enrichment). Og selvfølgelig også til at få ECU'en, til at skifte til open loop MAP.

Mht. signal fra en narrowband afgiver den vel hele tiden en spænding? Jeg formoder at den forsinkelse du henviser til, er fra der er en ændring i O2 værdien og indtil spændingen der afgives svarer hertil. ECU'en får altså signal hele tiden, men med en lille forsinkelse. Under cruise betingelser er det ikke så afgørende.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » tirs 24. mar 2009 00:29

Ad 1. afsnit:
\".... at der kun køres i closed loop under driftsbetingelser hvor man tilstræber at motoren kører med stoich AFR(cruise)...\"

Der er vel ingen, der ligefrem TILSTRÆBER at køre stoich.
Der er intet i vejen for, at \"cruise\" med f.eks. 5.000 rpm (sikkert open loop-se nærmere nedenfor).

Jeg er enig i sidste sætning: \"Udenfor dette område kører ECU'en på et MAP som afhænger af diverse input fra sensorer.\", hvis du med \"udenfor dette område\" mener open loop.

Ad 2. afsnit:
Lyder rigtigt. Og konsekvensen af dette er, at motoren kommer til at køre i open loop, selv om RPM er indenfor \"closed loop området\". Altså når speederen trædes i bund, uanset RPM. OG iht. PROGRAMMET I ECU'EN.

Ad 3 afsnit:
Nej. Hvis vi f.eks. forestiller os, at O2 sensoren sender signal hvert 30 millisekund dvs. 0.030 sek., kan man regne ud, hvor mange rps (pr. sekund), det svare til.
(Har regnet det ud, men vil ikke nævne tallet. Det er for at undgå diskussionen om beregningen. Men så meget: Der kommer udstødning fra hver cylinder hver 4. gang.)
Og kører motoren hurtigere end dette antal, kommer signalerne ganske vist til ECU, men kan ikke få indflydelse på benzintilførslen.

Og vedr. sidste sætning \"cruise\" er et relativt begreb.
Ved \"cruise\" forstår jeg: Speedertryk med samme tryk. Uanset RPM.

Og hvis mine betragtninger er rigtige, kan man, hvis man har AfR med tal/indelinger se, ved hvilke RPM viseren går fra ca. stoich til rich dvs hos mig<12.
SÃ¥ har man closep loop/open loop RPM'et.

(Pyh ha..hva' fa'en ska' vi bruge det til , bortset fra at blive klogere(?))

Jeg har kigget lidt på det og vil få 2-3% flere NM....Tror jeg nok.

PS. hvis jeg var så heldig at få den til at køre på 12.5 istedet for stoich.

Og sikkert en helvedes risiko for at køre alt for lean, da jeg også bruger Bipes og takthjul.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 24. mar 2009 00:51

CLAUS!!!!!!!!

HVA' FA'EN ER DET, DU HAR SAT GANG I???????????????????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tirs 24. mar 2009 11:40

Ja jeg beklager :D
Lurer i baggrunden...på trods af jeg ikke rigtig kan se formålet, idet jeg tror at risikoen er for stor, så det ender med brændte stempler eller sodet topstykke.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » tirs 24. mar 2009 12:13

Ja, det er ved at blive lidt krøllet :) Men med høj underholdningsværdi (for mig i det mindste).

\"Der er vel ingen, der ligefrem TILSTRÆBER at køre stoich\"

Jo det er så min påstand. Alle biler med narrowband O2 sensor vil forsøge at køre stoich når der ikke koldstartets, accelereres eller andet der foregår i open-loop. Stoich giver det laveste benzinforbrug og reneste udstødning og en narrowband kan ikke bruges til andet end fortælle ECU'en om motorne kører lige omkring stoich.

\"Nej. Hvis vi f.eks. forestiller os, at O2 sensoren sender signal hvert 30 millisekund dvs. 0.030 sek., kan man regne ud, hvor mange rps (pr. sekund), det svare til\"

Ikke enig. O2 sensorens signal er kontinuert (men omskifteligt), den sender ikke i pulser af få millisekunders varighed. Flg. tekst er sakste fra Wikipedia:

\"Zirconia sensor

The zirconium dioxide, or zirconia, lambda sensor is based on a solid-state electrochemical fuel cell called the Nernst cell. Its two electrodes provide an output voltage corresponding to the quantity of oxygen in the exhaust relative to that in the atmosphere. An output voltage of 0.2 V (200 mV) DC represents a lean mixture. That is one where the amount of oxygen entering the cylinder is sufficient to fully oxidize the carbon monoxide (CO), produced in burning the air and fuel, into carbon dioxide (CO2). A reading of 0.8 V (800 mV) DC represents a rich mixture, one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen. The ideal point is 0.45 V (450 mV) DC; this is where the quantities of air and fuel are in the optimum ratio, called the stoichiometric point, and the exhaust output mainly consists of fully oxidized CO2.

The voltage produced by the sensor is so nonlinear with respect to oxygen concentration that it is impractical for the engine control unit (ECU) to measure intermediate values - it merely registers \"lean\" or \"rich,\" and periodically adjusts the fuel/air mixture to keep the output of the sensor alternating between these two states. The time period chosen by the ECU to monitor the sensor and adjust the fuel/air mixture creates an inevitable delay, which makes this system less responsive than one using a linear sensor (see below). The shorter the time period, the higher the so-called \"cross count\" [1] and the more responsive the system.

The zirconia sensor is of the \"narrow band\" type, referring to the narrow range of fuel/air ratios to which it responds\"

Som det fremgår er det ECU'en der programmeres til at aflæse værdien fra O2 sensoren med intervaller.

Med \"cruise\" mener jeg jævn hastighed.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » tirs 24. mar 2009 14:12

Ikke alene underholdningsværdi men primært lærerigt.

Jo kan godt til dels følge dig i det med stoich kørsel.
Det er bare forskel mellem, hvad JEG vil, og BILEN vil.

Er ikke enig i beskrivelsen i Wikipedia af cross count-ECU.
Skyldes naturligvis ikke egen tankevirksomhed, men det jeg har læst mig til:

Har lige taget en tilfældig søgning med \"cross count o2\" som kriterie.
Ngk's hjemmeside. http://www.ngk.com/sparkplug411.asp?kw= ... unt&mfid=1

\"Cross count is the speed at which an oxygen sensor can oscillate between a rich to lean air/fuel mixture (or lean to rich). The faster the cross counts, the more accurate the ECU is able to adjust the air/fuel ratio. A new oxygen sensor will have a cross count of 50 to 100 milliseconds (Apx. 1/20 of a second). An aging oxygen sensor may have a cross count as slow as 500 milliseconds (one half second)...\"

Og kan så tilføje:
Prøvede på en længere tur at \"CRUISE\" ved forskellige rpm.

Interessant at bemærke, at AfR uret viste omkring stoich ved 4.500 rpm.

Mellem 4700 4800 RPM bevægede pilen sig pludselig i bund til - på mit ur - 12. Altså så rich som uret kan vise.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » tirs 24. mar 2009 17:36

Vi er egentlig ikke så uenige når det kommer til stykket. Cross count O2 betyder den tid sensoren er om at skifte fra \"lavt\" signal til \"højt\" signal (fra lean til rich) regnet fra en ændring på sensorside. Signalet er enten 0.2V (lean) eller 0.8V (rich). Hvis AFR ligger meget tæt på stoich vil signalet svinge hyppigt mellem 0.2 og 0.8V. Er AFR rich er signalet konstant 0.8V og omvendt hvis den er lean. ECU'en er programmeret til at kigge på signalet med et fast interval og herud fra afgøre om AFR er lean eller rich. Benzinmængden reguleres så til at ECU'en ser et passende antal skift mellem rich og lean over et tidsinterval. Hvilket er lig med at motoren kører meget tæt på stoich.

En gammel sløv O2 sensor vil betyde at udsvingene i AFR værdien bliver større, fordi closed loop systemet bliver langsommere.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering