Motorvask. Godt eller skidt?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Motorvask. Godt eller skidt?

Indlægaf AS DK » lør 21. mar 2009 15:26

Motorrummet på min lille Jubii ser ikke alt for rent ud.
Og det går jo ikke :lol:

Jeg har tidligere haft blandede fornøjelser med motorrense- eller vaskemidler, men kan ikke rigtigt overkomme at shine det hele op med klud og knofedt.

Hvad gør I andre for at holde maskinrummet rent?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Claus » lør 21. mar 2009 17:13

Jeg motorvasker mit og pjasker det til med vand....husk trykluft til hullerne hvor dine tændrør sidder så alt vandet kommer op derfra....eller lad være med at pøse vand ud over topdækslet...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » man 23. mar 2009 17:12

Vasker gerne med motorrens og små børster ala opvaskebørster. Et godt kras rensemiddel eller førnævnte motorrens på spray er godt.

Når skidtet skal skylles af bruger jeg en ukrudtsprøjte fra haven, sådant en man sætter tryk på. Denne fyldes med varmt vand og langt det meste af skidtet forsvinder, samtidigt med at man bruger minimalt med vand ud over de \"ædle\" (motor)dele ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Claus » man 23. mar 2009 19:36

Alternativt er en sprøjte til trykluft, du ved den med beholder, hvor man først kommer olie opløsningen i og derefter varmt vand..så står det som nyt.... http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl= ... &pointer=0

Jeg købte sådan en mini kompressor, den fylder intet og kan ikke undværes..genialt når kabinen skal ordnes, småsten væk fra tæpperne eller når der skal gøres rent bagved kluden og lign......Det er sådan en type, de koster fra 700kr og opefter og er uden beholder.
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl= ... &pointer=0
Brugeravatar
Claus

Indlægaf AS DK » man 23. mar 2009 20:16

Tak for de gode råd.

Claus, du skabte lige et behov for lidt nyt værktøj, som jeg pludseligt ikke kan leve uden. :P
Da der er længe til jul må jeg hellere selv smutte ud og handle lidt :lol:
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf Kazama » man 23. mar 2009 20:29

Claus skrev:
...genialt når kabinen skal ordnes, småsten væk fra tæpperne
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl= ... &pointer=0

Spændende.... ELSKER rengøringtips.
Men jeg er ikke sikker på jeg helt forstår dette...?
Kazama

Indlægaf Claus » man 23. mar 2009 20:44

Når man støvsuger tæpperne er det komplet umuligt at få alle de støvkorn væk...de hopper blot op og sætter sig fast dybere i tæppet...det er her sådan en lille hjemme kompressor er genial..
samtidig er den genial til at fjerne støv og skidt under kluden når den er slået ned..rense afløbs røret som er lige foran baghjulet..eller skidt og snavs i ventilations kanalerne og mellem instruments bordet og forruden, hvor man ikke kan komme til...hele min kabine får altid den store omgang med trykluft, det fjerner skidt og snavs fra steder som ellers er umuligt at fjerne med en klud. Okay, min har ikke en luft tank, hvilket betyder at kompressoren kører hele tiden, men den er billig og fylder intet.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Henrik N » man 23. mar 2009 21:38

Inden i lader rengøringsvanviddet løbe af med Jer her i det tidlige forår, vil jeg lige pointere, at motorvask - uanset om der anvendes koldaffedtningsmiddel eller et sæbe-/detergentbaseret produkt - hører IKKE hjemme på perlegruset.!!!

Find en plads, som er indrettet og godkendt til formålet - det vil sige en vaskeplads, der som minimum er tilsluttet sandfang samt en olie- og benzinudskiller. Så kan du køre foråret i møde med ren samvittighed i en bil med et funklende rent motorrum :D

Hvad mange ikke ved er, at de bor i et såkaldt separatkloakeret område - det betyder, at spildevand og regnvand afledes i to adskilte (separate) systemer. Spildevandet ledes til rensningsanlægget (hvor mineralolie bestemt heller ikke hører hjemme), hvorimod regnvandet afledes uden rensning til sø, å eller havet.

Bor du i et separatkloakeret område og foretager motorvasken i indkørslen kunne du i princippet lige så godt parkere ved breden af den lokale å.... og spraye løs.... det havner samme sted.... :o

Så red en fisk og udfør tingene på en miljømæssig forsvarlig måde....

God fornøjelse med forårsklargøringen :D
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf the chicken » tirs 24. mar 2009 09:10

Jeg plejer at bruge dieselolie - det er bedre end det meste til at fjerne olie og pava, og samtidigt virker det mildt rustbeskyttende :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » tirs 24. mar 2009 10:01

Hvad virker Diesel olie....er det effektivt, men det er da ikke til at skylle af igen eller ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf AS DK » tors 26. mar 2009 18:17

Claus skrev: ....husk trykluft til hullerne hvor dine tændrør sidder så alt vandet kommer op derfra....eller lad være med at pøse vand ud over topdækslet...

Pis.

Skal til syn i morgen tidlig og vaskede derfor forsigtigt motoren.
Desværre med det resultat at tændrørshullerne blev fyldt halvt op med vand. Og jeg har ikke fået hentet min nye kompressor. :x

Har efter ufatteligt meget bøvl med en klud og en skrutrækker fået tørret det hele så meget at motoren kører igen.
Nu har jeg kørt motoren godt varm og derefter hevet tændrørshætterne op så motorvarmen kan tørre resten ud.

Håber så bare at den vil starte i morgen tidlig. :?
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf Kuksi » tors 26. mar 2009 19:33

Skal til syn i morgen tidlig og vaskede derfor forsigtigt motoren.

Jeg var til syn i dag. Tog chancen og en hurtig beslutning i morges, \"Jeg kører sku' til syn i dag\".
Ville også have givet den en meget hurtig motor vask inden, men vandslangen var frosset. Fik heller ingen påtale om hvordan den efterhånden er svinet til med olie underneden. Skal have skiftet O-ringen ved tændings pos.føleren. Men har sku' fået smidt den væk inden den blev monteret :oops:
PS. Synet gik fint. :D
PPS. @AS DK Så vil også krydse fingre for dig i morgen
Senest rettet af Kuksi tors 26. mar 2009 21:17, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 26. mar 2009 20:31

Vedr. trykluft.

Den trykluft de har på tankstationerne er udemærket!!!

Ok.
Det kan da godt være, at det ser åndsvagt ud, når man står og f.eks. putter slangen ned i tændrørshullerne eller ved motorophænget eller andre steder for at fjerne grus!!!!

Det ser mere \"legitimt\" ud, når det er hjul og bremse, der får en omgang.

Men hva' fa'en:

Tilskuerne er vel klar over, at det er en gal person, de kigger på.

Hvem ville ellers køre rundt i åben vogn i stiv kuling og en temperatur (svarende til den ved luftfiltret) omkring 0 celcius.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » fre 27. mar 2009 09:44

Heldigvis startede MX'eren uden bøvl og synet blev hurtigt overstået.

Synet blev klaret uden problemer. Jeg havde været lidt nervøs for en meget lavt-siddende foreste nummerplade og lidt meget støj fra udstødning/indsugning. Synsmanden bemærkede nummerpladen, men mente blot \"Der skal den jo sidde på sådan en vogn\" og mht larm, så var han på intet tidspunkt over 2500 o/min, så ingen problermer.

Men nu har jeg altså fået en kompressor til at blæse maskinen ren. Og der er heldigvis plads til endnu mere værktøj i skuret :lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf hasse » fre 27. mar 2009 09:58

Det med fornummerpladen minder mig om.........
En historie for sig.

Men som der står i vedledningen \" Nummerpladen skal sidde lodret eller næsten lodret\". Spørgsmål: Hvad er næsten lodret?
NÃ¥ lad det ligge.

Jeg har nummerpladen placeret samme sted. Men jeg har samtidig sat den skråt. Se på nogle af billederne:
http://www.five-speed.dk/Gallerisub/2008/2008Hasse.htm

2 fordele:
1.
Skraber ikke så let på.
2.
OG nummerpladen er med til at forøge luftstrømmen ind i munden!!!!

Endnu ingen bemærkninger fra politi og den kan bare placeres \"næsten lodret\" i forbindelse med syn.

PS.
Kiggede lige på mine egne billeder.
Nummerpladen har jeg siden placeret længere nede.

(og mit elektrikerrør på døren sidder PÆNERE i virkeligheden- nemlig helt inde i falsen på døren).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion