Et spørgsmål fra en frafaldende...

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Et spørgsmål fra en frafaldende...

Indlægaf L@rs » ons 18. mar 2009 20:49

Jeg solgt sidste år min MX5 og købte en Astra Twintop 2.0T, jeg har behov plads til mere end 2 personer i bilen, nu har jeg fået den hjerneblødning at istedet for at bruge min Twintop til Trackdays vil jeg for min SP udbetaling købe en i Tyskland feks. sådan en som denne:
http://tinyurl.com/canddj
Men som første gangs køber med et afsindigt dårligt tysk sprog, er der nogen faldgrupper ved at jeg køre ned og henter denne bil, ja jeg ved det er en 90HK men der kan vel monteres noget trykfødning. :D
Ideer og god fif modtages med kyshånd.
L@rs, Mazda MX5 1992
L@rs

Indlægaf Viggoman » ons 18. mar 2009 21:15

Gå efter en tidligere NA, du bliver flået i afgift på en 95 i forhold til en 91 -92. Og der er en del fine biler på mobile.de og autoscout24.de.

Jeg ville jagte en privat sælger med en bil med kendt historie. Tyskerne er, som de fleste andre på kloden, ganske flinke mennesker der er nemme at kommunikere med.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » ons 18. mar 2009 21:22

Ud fra de import historier på MX-5'ere og andre biler også fra Tyskland, så kan jeg kun huske det om at rust også findes på tyske biler.

Tag det ikke som en garanti at den er rustfri, bare fordi den er tysk, de kan være akkurart så slemme som vores egne. Men til den lave indkøbspris, så kan der også findes penge til lidt ekstra reparationsarbejde når man kommer hjem...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Claus » tors 19. mar 2009 08:12

Tag en 1,8 det er nu nemmere at få +200hk på en 1,8 fremfor en 1.6 hvis den skal trykfødes.
Samtidig får du LSD bagtøjet som er væsentligt stærkere..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » tors 19. mar 2009 09:41

Claus skrev:Samtidig får du LSD bagtøjet som er væsentligt stærkere..

LSD er ikke standard på 1.8 NA'ere, men gå efter det eller køb et brugt og få det eftermonteret.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf BNI » tors 19. mar 2009 15:25

Jeg ville også gå efter en 1,8 NA hvis trackday og mange HK er målet.
Det er vist modellen der er nemmest at hive HK ud af og drivlinien er stærkere end på de tidligere modeller.

Ang. LDS har jeg faktisk selv anskaffet mig netop en 94 NA med LDS. Det var faktisk ikke så nemt at finde ud af om den havde LSD eller ej (udover man kan tage en tur hvor det ene dæk står på græs og det andet på asfalt).

Såvidt jeg forstod på dette link: http://www.miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf[/url] var det kun såkaldte \"basemodels\" der ikke havde LSD i 94. Det er dog en oversigt fra USA, så ved ikke om den kan bruges på euromodeller?

Nå det var så mit første indlæg på dette herlige forum, tror lige jeg snuser lidt rundt for tips & tricks til ens mx-5.. :D
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf the chicken » fre 20. mar 2009 11:00

Der er da flere tuningskit til 1,6eren og den kan holde til omkring 230hk uden at motoren skal åbnes 8)

Tyskere fusker meget med km tallet i øvrigt...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Jeg har \"forelsket\" mig lidt i denne model:-)

Indlægaf L@rs » ons 25. mar 2009 17:11

http://shortlink.dk/91ec5c42
Nu må vi se om han vil handle lidt, det er dejligt tæt på en lufthavn og ikke så langt til DK, så jeg skal lige finde ud af det med Danske prøveplader, når jeg ikke tøffer over Padbog.
Mange tak for alle jeres svar.
L@rs, Mazda MX5 1992
L@rs

Indlægaf hasse » tors 26. mar 2009 07:33

Et indspark:
Vær opmærksom på, at Thorsen LSD ofte \"siger stop\" omkring 100.000-125.000 km.
Afhængig af kørsel.

Konsekvensen af det er, at MX'eren opfører sig som én uden LSD.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BNI » tors 26. mar 2009 10:03

Er du sikker på det hasse?

Såvidt jeg har kunne læse mig frem til, skiftede mazda netop den oprindelige viscous limited slip diff ud med torsen fordi det diff der sad i NA 90-93 årgangene viste sig at være for svage og ret hurtig ikke virkede. Se f.eks. miatanet http://www.miata.net/garage/vlsd.html.

Her nævnes også at \"Torsen Type: Superior torque rating of both the diff and the ring/pinion over the early unit. If longevity is an issue the Torsen is hands down the winner since it will also never wear out\".

Nu er det nok i overkanten at sige at en Torsen LSD aldrig slides op, men jeg har nu ikke hørt om at de \"giver op\" efter f.eks. 120.000 km.
Men selvfølgelig, hvis man giver den rigtig gas på track-days slides det naturligvis mere.

Betyder det mon noget, om man er lidt flittig med at få skiftet olien i bagtøjet?
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf hasse » tors 26. mar 2009 10:30

Kun så sikker som min stakkels hukommelse tillader mig.
Jeg har kigget på problematikken for relativ nyligt.
I forbindelse med evt. ændring af bagtøj og tanker omkring mit eget LSD Mazda Speed. Og dér kan jeg huske, at jeg studsede over det med \"slitage\" på Torsen diffet.

Bemærkningerne omkring det gamle og det nye bagtøj på NA'erne, er jeg helt med på. Og har også spekuleret på, om det kun er/var ring/pinion, der røg på de gamle eller måske (også) boltene til kardanakslen.
Ved det ikke.
Men der skal nok meget til at flå boltene fra hinanden.
Og sikkert også en hel del til at ødelægge ring/pinion.

Min egen indstilling til olieskift er: Det kan aldrig skade at skifte olie. Det være, motor, gearkasse, dif..
Mht. olieskift på MIT dif. skal det sammenholdes med, at det er \"clutch-pack\" typen. Og det giver jo en del slidmateriale. Så jeg skifter diff. olie hver 10.000 km. Ved ikke, om det er i over-/underkanten. And I do not care!.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion