Klarlak eller ej?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Klarlak eller ej?

Indlægaf MrT » ons 8. apr 2009 15:07

Jeg smider 5'eren til maler i næste uge. Han sagde at maling nu om dage er meget bedre til ikke at falme (rød), end tidligere, så det var egentlig ikke så meget nødvendigt med klarlak. Men klarlak ville give lidt mere glans og bedre beskyttelse på mod stenslag.

Hvad synes I? Jeg hælder mest til at tage klarlak med, når nu den alligevel får hele turen. Ulempen er måske at hvis den engang får en mindre skade, er det ikke nok bare at give den med \"SU\" farvekoden fra Mazda, da det ikke vil komme til at ligne fuldstændig da den mangler klarlak.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » ons 8. apr 2009 15:11

De skal bare have farvekoden + klar lak....

Jeg ville vælge det. Det giver bilen lige det ekstra pift den har fortjent, når den står poleret i solen.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » ons 8. apr 2009 16:44

Klarlak, helt sikkert. Og så mange lag du har råd til :wink:
Mig bekendt får biler til custom brug både 4-6-8... lag :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 8. apr 2009 17:34

Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » ons 8. apr 2009 19:13

Netop jo mere klar lak jo dybere bliver den røde farve...men det tager tid, for lakken skal tørre og vist nok \"poleres\" inden næste lag.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 8. apr 2009 19:57

Har tidligere i en anden tråd omtalt lidt lakarbejde, jeg lavede på min crystal white.

Alle andre steder end nedenfor indfalsningen på siderne, har jeg ikke på nogen måde observeret eller konstateret klarlak, Ved lakrensning/polering.

Men det kan jo være slidt af før min ejertid.

Men til gengæld på siderne: De dele, der er mellem indfalsningen og den sorte farve på sidepanelerne..

Der var for et par år siden en (Føtex) indkøbsvogn, der havde lavet en ganske lille bule. Forskærmen.

Den trak jeg ud.
Da jeg så skulle reparere med slibning, lakfarve (org. mazda farve) kom jeg meget, meget hurtig ned til originallakken. Så dér -ihvertfald - var originalfarven dækket over med klarlak.

Og ganske interessant. Det var en \"tueformet\" farveoverflade, der kom frem. Hvis I forstår, hvad jeg mener.

Kan måske skyldes, at der er et eller andet form for slidlag/-lak under farven ind mod metallet.

Je ne sais pas.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » ons 8. apr 2009 20:59

Super - jeg får ham til at give den Mazda \"SU\" farve samt en omgang klarlak og lidt gummihud hvor det er nødvendigt :)

Er spændt på om sådan en maler kan finde ud af at samle den stakkels MX-5'er igen, lyder til den skal helt afmonteres, undtagen kalechen :o
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » ons 8. apr 2009 21:10

Er spændt på om sådan en maler kan finde ud af at samle den stakkels MX-5'er igen, lyder til den skal helt afmonteres, undtagen kalechen

Har du fået en fast pris, inden han kaster sig ud i forsøget? Hvis ja, er det så en du vil ud med?
Jeg lever selv med diverse små lakskader og et par små buler. Men har valgt at se sådan på det, at så gør det ikke så meget når der kommer et stenslag mere. Det sker jo når det det går løs, en gang i mellem 8)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf KjaLLe » tors 9. apr 2009 02:57

Som Kuksi skriver - klarlak, klarlak og så meget af det du nu har råd til :lol:

Går selv med en lille drøm om at få min egen omlakeret i samme farve som nu, med eneste forskel at den skal have en 3-5 gange klarlak.. Men det bliver ikke før jeg engang har råd - skulle bilen males kunne man jo ligeså godt smide et WB kit på den..

Mmmm WideBody kit fra Flyin' :wink:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » tors 9. apr 2009 11:26

Kuksi skrev:Har du fået en fast pris, inden han kaster sig ud i forsøget? Hvis ja, er det så en du vil ud med?
Jeg lever selv med diverse små lakskader og et par små buler. Men har valgt at se sådan på det, at så gør det ikke så meget når der kommer et stenslag mere. Det sker jo når det det går løs, en gang i mellem 8)

Har fået en fast pris ja, du kan høre mere om det næste gang vi er til træf :)

Det er nok også min "største frygt" med stenslag i en helt ny lakering, men man kan jo ikke gardere sig imod det :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 9. apr 2009 13:02

MrT:
Det kan du jo ikke undgå. Medmindre du har en custom car, der kun køres ud af garagen, op i en lukket kassevogn for at komme på udstilling.

Før der faldes i svime over klarlak, klarlak, klarlak og endnu en gang klarlak:

Er det alle MX'ere/MXfarverne, der fra fabrikkens side har fået klarlak?
Eller er det kun \"udsatte\" farver?

Når der skrives om klarlak i (næsten) 6. potens, hvorfor så ikke originalfarven i 6. potens?

Arbejdet og prisen er sikkert ikke så forskellig.
Om maleren skal lave x litter eller xx liter orginalfarve, gør sikkert ikke den store forskel (originalfarve<>klarlak).
Og arbejdet er ihvertfald det samme.

Og med hensyn til selve malerarbejdet kan jeg da huske, at vores engelske dyrlæge engang gennemgik malerarbejde og fortalte, at det er vådt i vådt (han foreslog endog, at der blev benyttet en varmepistol mellem påføringerne. (Det kræver dog nok en meget sikker hånd og et meget støvfrit milieu)).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 9. apr 2009 14:39

Når der skrives om klarlak i (næsten) 6. potens, hvorfor så ikke originalfarven i 6. potens?

Fordi det er klarlakken der vil give farven dybde.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tors 9. apr 2009 16:10

Hvad der så forståes med det!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 9. apr 2009 17:01

Har man set det, er man ikke i tivel.
Som at kikke et foto af en babe dybt i øjene, kontra at kikke konen dybt i øjene.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tors 9. apr 2009 18:47

Nååh. Så forstår jeg!!(???).
Men bortset fra det, kan jeg forestille mig, at det er lettere at reparere ridser/stenslag, hvis det er klarlak end en lysfølsom farve.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion