Hvis i overvejer at skifte bremserør

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Hvis i overvejer at skifte bremserør

Indlægaf altid6 » tors 26. mar 2009 18:03

Så held og lykke. Det er ligegodt det værste svineri jeg har været udsat for. Tror at der var mere tectyl på mig end under bilen da jeg havde fjernet det lange rør fra bremsevæske beholder til bagenden. Når heldigvis er badet opfundet.

Da jeg var til syn, fandt vi en lille smule rust på et af de forreste bremserør og nu da jeg har klodset bilen op og fjernet hele undervognen, var det jo nærliggende at skifte samtlige bremserør. Jeg har købt de kobberrør fra MX5-parts.

Når tilbage til mit svineri. endelig fik jeg det lange rør ud og skulle så til at installere det nye. Røret er rullet sammen, så længden er svært at vurdere. Men fandens da også, det rør jeg har fået er 1 meter for kort :x . De andre rør passer med længden på dem jeg har pillet af bilen. Har læst et sted at det er nemmere at afmontere det langerør, ved at skære det i nogle mindre stykker. Det kan jeg kun give ret i, men nu er jeg glad for at jeg fik taget det ud i et stykke, da jeg nok skal montere det igen. Heldigvis er der ikke noget rust på det rør.

Ved ikke lige hvorfor det lange rør er en meter for kort i det sæt fra MX-5 parts!!!! Kan ikke få det til at hænge sammen med at de har højre styret biler. Røret kan sagtens nå fra fordeleren ved bagerste højre hjul også op i højre side af motorrummet, men bremsevæskebeholderen sidder i venstre side, så røret \"skulle\" have været langt nok til at nå på tværs af motorrummet og blive fastholdt til \"brandpladen\" (eller hvad den nu hedder).

MX5-parts har en mail i deres indbakke imorgen om hvorfor deres bremserør kit ikke passer.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 26. mar 2009 18:27

God orientering.
Troede faktisk, at rørene var af rustfrit stål (hvad det så er...altså rustfrit og stål for den sags skyld).
Lavede så en hurtig søgning og fandt frem til, at det er en dårlig ide at have rustfrie bremserør grundet metallets egenskaber.

Her et et link - pkt. 5.01.001 - , hvor der kan læses lidt om evt. samlinger af rør, hvis man hører til den dovne type (men dem er der vist ikke så mange hér)
http://www.faerdselsstyrelsen.dk/graphi ... il2009.pdf

At jeg overhovedet kommer ind på det, skyldes min dovenskab (!!!!!!!!).
Har endnu ikke fået flyttet min bremsereguleringsventil ind i kabinen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 27. mar 2009 09:19

De er ikke rustfrie de originale rør som sidder på. De nye rør jeg skal have på er kobberrør, så de skulle ikke kunne ruste. Hmm bliver nok nød til at smutte ned under bilen igen og blive fedtet ind i tectyl endnu engang for at sætte det gamle front to rear bremserør på. Det kan der umuligt være rust på, med så meget undervognsbehandling det er smurt ind i. Der hvor jeg havde lidt rust på et rør, var helt ude i skærmkassen, det sidste knæk på røret, inden det bliver samlet med bremseslangen.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 27. mar 2009 10:12

Ja man (jeg) kan åbenbart \"blive snydt\":
Når jeg kigger på bremserørene i motorrummet ser de ualmindelig pæne ud.
Men man skal åbenbart ikke gå ud fra, at de ser sådan ud hele vejen. (udenfor eller indenfor tectylen).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 27. mar 2009 10:39

Ja selvom at mine bremserør efterhånden er 16 år gamle, så ser de også pæne ud, for det meste. Der er dog lige et par steder hvor tectylen ikke har dækket godt nok og der er problemet med rust. Brændstofslangerne under bilen, er ligeledes metalrør, dem skal man nok også lige tjekke for rust.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf JP-photo.dk » fre 27. mar 2009 13:42

Da jeg skiftede bremserør sidste år pillede vi det lange ud i eet stykke. Lidt bøvlet, men ikke über-bøvlet.

Jeg havde købt en rulle bremserør hos T-hansen, og nipler hos Mazda. Så bukkede vi bare de nye rør selv, og brugte de gamle som skabelon. Det gik ganske let.

Hos Mazda fortalte de iøvrigt at de også selv bukkede. De kunne godt skaffe originale rør. Fra Japan... Med 3 mdrs leveringstid :-P
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Knud Erik » fre 27. mar 2009 16:48

Brug kobberrør. Ikke mere bøvl med rust.
Køb rørene og buk dem selv efter de gamle.
De gamle omløbere kan anvendes på det nye rør.
Man det kræver værktøj til udkravning i enderne.
Husk der skal anvendes dobbeltkrave.
Lån værktøjet på et værksted. :roll:
Knud Erik

Indlægaf JP-photo.dk » man 30. mar 2009 09:34

Eller køb konings-dimsen hos Biltema. Det var sådan en vi brugte. Tror vi gav 250 kr. eller i det nabolag.
JP-photo.dk

Indlægaf altid6 » ons 1. apr 2009 10:32

Har nu snakket med MX5parts som sælger det kobber bremserørs sæt jeg har købt. De beklagede meget at sættet ikke passer til venstrestyret biler, det viste de ikke. De har derfor ændret deres hjemmeside, så der nu står at sættet kun er til højrestyret biler. Derudover tilbød de at jeg kunne få lavet et kobber bremserør som passede og derefter sende regningen til dem. Ved ikke rigtig om det er alt besværet være, så tror bare jeg sætter det gamle bremserør i (det lange) da det ikke fejler noget også skifter de 3 andre rør til de kobberrør jeg fik med i sættet.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 1. apr 2009 10:58

Gør det på den måde du overvejer Altid6.
Så er du også sikker på, at det bliver OK.

Men lige nogle yderligere kommentarer:

Rainrails fra mx5parts til NA passer ikke (ihvertfald ikke den jeg fik), og de meddelte mig, at de ikke havde andre modeller af rainrail'en.

Har skrevet dette et andet sted her på sitet.

Jeg skal ikke moralisere, men:
De fleste af \"vores firmaer\" - de seriøse - er glade for at få tilbagemeldinger, hvis vi opdager, at der er en form for fejl/mangler ved deres produkter. Så gør dem opmærksom på det.

Har selv haft oplevelser som Altid6 med et par produkter fra bl.a. Flyin:
De takkede og rettede.

Og andre firmaer reagerer overhovedet ikke, eller giver \" en god dag mand økseskaft\" f.eks. IL. motorsport.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » ons 1. apr 2009 12:17

Igen viser det hvorfor man sagtens kan handle hos www.mx5parts.com de giver ganske enkelt den bedste service.....tror IKKE på at selv en anderkendt danske forhandler ville give samme tilbud, få det lavet lokalt og send os regningern...
SE DET ER SERVICE og en virksomhed jeg MEGET gerne vil støtte....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » ons 8. apr 2009 14:24

Pokkers at dem fra mx5parts ikke passer - jeg har nemlig også lidt rust på det ene bremserør, synsmanden mumlede noget med \"jah det kan måske godt lige holde et par år mere\", så det er nok noget jeg gerne vil have skiftet til kobber engang ved lejlighed :)

Hvor mange timer bør man afsætte til sådan en omgang, evt. hvis benzinrøret også skal skiftes?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JP-photo.dk » ons 8. apr 2009 17:15

Jeg tror at vi hyggede os med det en 2-3 timer max. Men det hjælper meget meget kraftigt, hvis du kan få bilen op på lift. Så er det alt andet lige lettere at arbejde under den.
JP-photo.dk

Indlægaf hasse » ons 8. apr 2009 19:44

Er der evt. nogen af, der ved, hvor man kan købe noget kraveværktøj til en billig peng?
Har fundet noget til små 200,-
Nogen billigere?
Det er - forhåbentlig - ikke hevr dag/uge/måned el. år, det skal bruges.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » ons 8. apr 2009 20:57

JP-photo.dk skrev:Jeg tror at vi hyggede os med det en 2-3 timer max. Men det hjælper meget meget kraftigt, hvis du kan få bilen op på lift. Så er det alt andet lige lettere at arbejde under den.

Hjælper det hvis man har en grav, eller er det ikke nok, for at gøre det nemt?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Tuning og modificering