Pibelyd og varmeudvikling fra hø. bagbremse

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Pibelyd og varmeudvikling fra hø. bagbremse

Indlægaf Dalsgaard » ons 15. apr 2009 21:21

Hej glade MX-5-entusiaster.

Jeg er for en måned siden blevet den ellers lykkelige ejer af en rød NA'er fra '93 med 168.000 km. på bagen. I løbet af de sidste par dage er min nye kærlighed imidlertid begyndt at te sig lidt foruroligende: Af og til kommer en pibe-/hvinelyd fra højre baghjul/bagtøj. Lyden er tydeligst omkring 80 km/t, og stiger og falder i øvrigt i højde med hastigheden. Nu til aften lagde jeg efter en tur fra Aalborg til Århus med lystig piben fra bagtøjet mærke til, at den bagerste højre fælg var tydeligt varmere end de andre tre, da jeg nåede frem til Århus. Ikke sådan at man brændte fingrene, men tydeligt varmere...

Nu går spørgsmålet selvfølgelig på, om jeg står foran en udskiftning af hele bagtøjet (og en medfølgende investering i mange-tusinde-kroners-klassen), eller om mit problem kan klares med et par velplacerede skvæt smøreolie. :?:

Bedste hilsner fra
Niels
Senest rettet af Dalsgaard søn 19. apr 2009 14:29, rettet i alt 1 gang.
Dalsgaard

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf altid6 » ons 15. apr 2009 21:28

Hvis fælgen er varm, har du så prøvet at mærke på bremsekaliberen eller skiven??? Det kan være en brems som hænger lidt og derved bliver rimelig varm. Hvis det er håndbremsen som gør at bremsen hænger lidt, så sidder der en lille fjerder under kaliberen som kan have svært ved at løsne sig. Prøv at vrid lidt i den og smør den, hvis altså det er bremsen som hænger.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Claus » ons 15. apr 2009 21:34

Som Aldig6 skriver, det er ikke bagtøjet, men en bremse kaliber der hænger.

Det kan fixes på under 20minutter og ordnes i din indkørsel.
Men det kan godt være at du skal skifte bremse belægning, jeg har på fornemmelsen at den nu er slidt ned.

og nej ikke fingre på din skive, med mindre du elsker smerte, du spytter på din skive og ser om det koger - gør den det hænger din kaliber.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » ons 15. apr 2009 21:37

Lyder som altid6 siger, mere som et bremse problem, end bagtøjet.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Dalsgaard » ons 15. apr 2009 21:44

3 gode svar på 16 min. Det var da et fantastisk forum det her! :D

Tak skal I have! Jeg vender tilbage, når jeg har fået spyttet på skiven.
Dalsgaard

Indlægaf hasse » tors 16. apr 2009 13:34

De fleste klodser har en indbygget \"pibelyd\", der træder i funktion, når det er tid at skifte klods.

De fleste klodser har også en indbygget fals midt på klodsen, så du kan se, hvor meget slitage, der er på den.

Tag baghjulet (-ene) af. Så kan du se direkte ind på falsen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Dalsgaard » søn 19. apr 2009 14:04

Klodserne skulle være nye (skiftet af sælger umiddelbart før jeg købte bilen sidst i marts), så jeg er efterhånden nået frem til, at det er justeringen af bremsen der er forkert. Har smurt både håndbremsefjederen, samt skilt kaliberen ad, og smurt den med kaliber-fedt. Bremsen piber stadig. Nu går jeg i gang med at eksperimentere med justering af bremsen vha. den umbraco-skrue der sidder bagpå kaliberen. Kan være at den har været lidt for stram...
Dalsgaard

Indlægaf Bent » søn 19. apr 2009 19:23

Du skriver du har skildt kabiberen ad. har du haft bremsestemplet ude?
Bremsestemplet ruster ofte, og bevæger sig derfor ikke. En grundig rensning kan være nok.
Alternativt kan håndremsen også gi' problemer
Armen til håndbremsen skal bevæge sig let, frem og tilbage, man skal kunne bevæge den med to fingre.
Senest rettet af Bent søn 19. apr 2009 21:00, rettet i alt 1 gang.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » søn 19. apr 2009 20:41

Du skriver:
\"Klodserne skulle være nye (skiftet af sælger umiddelbart før jeg købte bilen sidst i marts)\".

Et temmelig nærliggende spørgsmål:

Hvad siger sælger???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Dalsgaard » man 20. apr 2009 16:35

Tak for gode svar! :D

Bent skrev:Du skriver du har skildt kabiberen ad. har du haft bremsestemplet ude?
Bremsestemplet ruster ofte, og bevæger sig derfor ikke. En grundig rensning kan være nok.
Alternativt kan håndremsen også gi' problemer
Armen til håndbremsen skal bevæge sig let, frem og tilbage, man skal kunne bevæge den med to fingre.

Jeg er stadig så meget rookie, at jeg ikke anede der var noget der hed et bremsestempel. :wink: Lyder som et plausibelt bud på problemet. Er det en stor "operation" at rense bremsestemplet, og er der en der kender en god internet-instruktion til hvordan man gør?

Hasse skrev:Et temmelig nærliggende spørgsmål:

Hvad siger sælger???

Sælger har ikke oplevet problemet, mens han har haft bilen. Det er altså nytilkommet i løbet af de sidste par uger.

Bedste hilsner
Niels
Dalsgaard

Indlægaf Munk » man 20. apr 2009 17:20

Mine forældres 207'er lavde en pivelyd fra bremsen. Det viste sig at være en lille sten der havde kilet sig fast i bremseklodsens belægning og skrabede imod.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kuksi » man 20. apr 2009 20:32

Mine forældres 207'er lavde en pivelyd fra bremsen. Det viste sig at være en lille sten der havde kilet sig fast i bremseklodsens belægning og skrabede imod.

Er dette tilfældet, kan man være heldig at få stenen ud ved at bakke og bremse nogle gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » man 20. apr 2009 23:14

Jeg ved heller ikke om det hedder et \"bremsestempel\", men det kalder jeg det. :o

Der er let nok og få ud; ta' kaliberen af hjulophænget, klodserne af, og træd på bremsen, efter et par tråd, kommer stemplet ud.
Er det rent og pænt er alle glade.:D ellers rens det. Foringen som stempet kom fra skal også være ren og pæn. Husk især pakningen der sidder ca 8mm inde, der kan sætte sig skidt på den, og især i den rille den ligger i.

Husk at smøre godt når du samler.
kan ikk' lige huske, om man skal dreje stemplet når man trykker det ind, eller om man skal bruge håndbremsejusteringsumbrakoskruen (fedt ord) mens man trykker på stemplet på plads. Giv dig god tid, nye kalibre koster 2700 kr (thansen)
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Dalsgaard » tirs 21. apr 2009 21:01

Tak for jeres gode forslag! :)

@Munk og Kuksi: Afmonterede kaliberen (igen) i dag. Der var ingen sten eller andre småting fastklemt i bremseklodsen.

@Bent: Da jeg fik bremsestemplet ud af kaliberen sad der ganske rigtigt en masse småsnavs. Hvad være er: 4-6 mm under rillen, der holder gummimancetten sad en krans af sort ujævnt masse. Lignede lidt en art rust. Jeg rensede så godt jeg kunne, smurte grundigt og samlede forsigtigt igen. ...men uden effekt: Efter en god lang aftentur begyndte bremserne at blive varme og pibe igen. :cry:

Er så småt ved at vende mig til tanken om, at skulle investere i en ny kaliber. Sådan en koster trods alt ikke mere end 1.200 kr hos mx5parts.

Tak for jeres hjælp!
Bedste hilsner
Niels
Dalsgaard

Indlægaf hasse » tirs 21. apr 2009 21:11

Lyder mere og mere mærkeligt.

Hvordan har du justeret bremsen efter remonteringen?

((((Forkerte bremseklodser)))
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger