MegaSquirt PnP - sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

MegaSquirt PnP - sådan!

Indlægaf Viggoman » tors 23. apr 2009 23:26

Så har jeg omsider fået bilen ud at trille med en velfungerende Meqasquirt PNP ombord. Jeg er i gang med den første \"street-tuning\" og synes efterhånden at have fået fod på hvordan man skal bære sig ad for at installere stumperne, få skidtet til at fungere efter hensigten og ikke mindst forstå hvordan man tuner motoren med MSPNP.

Der har tidligere været et par Megasquirt tråde her i forummet, men for at gøre det hele mere enkelt og tilgængeligt følger her en samlet beskrivelse af mit projekt.

Det er en stor mundfuld, så jeg deler det op over nogle indlæg. Det er desuden et udviklingsprojekt, jeg er langt fra færdig med at tune bilen, men den kører faktisk helt fint i skrivende stund.

For at alle kan være med tager jeg det helt fra Adam & Eva: (dog lige en advarsel: det er lidt teknisk ind i mellem)

Hvad er Megasquirt?: en alternativ central styrenhed (ECU) til motoren, som giver mulighed for at tune tænding og benzinindsprøjtning. MS er et åbent system såvel hardware som softwaremæssigt.

Læs mere på: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Fordele?: optimering/tuning af motoren, bedre moment, flere HK. Specielt tvangsfodrede motorer med turbo og kompressor kan optimeres, men også N/A motorer kan opnå mærkbare fordele.

Ulemper?: pris og tid

Hvad koster det?: et komplet system inkl. wideband O2 sensor koster i omegnen af 10.000,-

Hvor køber man stumperne?: man kan i princippet lave en MS selv helt fra bunden, men ellers er den bedste løsning at købe en helt færdig MX5 specifik enhed, kaldet en MSPNP (Megasquirt Plug and Play), hos US firmaet DIYautoyune, se http://www.diyautotune.com Her fås også alt tilbehør samt ikke mindst support og gode råd (som er gratis!)

Hvor kan jeg læse mere?: det bedste MS forum er på miataturbo.net, se : http://www.miataturbo.net/forum/f18/. Men vogt dig og stil gennemtænkte og intelligente spørgsmål, ellers for du stryg......

Hvad skal man bruge af stumper?:
1x MSPNP til den pågældende årgang af MX5 (fås indtil videre kun til NA'ere fra 90 til 97)
1x wideband 02 sensor (Innovate LC-1). Et must for at kunne tune selv
1x AFR gauge. Et instrument som viser Air/Fuel ratio. Absolut livsnødvendigt i en tvangsfodret bil
1x IAT sensor, aluminium bung. Hvis man ønsker at skippe sit air flow meter (og det gør man) skal man have en ny Intake Air Temp føler
1x USB/DB9 serial adaptor (ingen moderne laptops har DB9 serielport)
Og selvfølgelig 1 x laptop. En mini laptop som f.eks. Acer Aspire One er lige i øjet, men enhver selv ældre sag vil gøre fyldest.

Hvis du har læst sÃ¥ langt som hertil og fortsat er interesseret kan jeg varmt anbefale at læse MSPNP manualerne grundigt igennem. Og læs især FAQ'erne samt de â€
Senest rettet af Viggoman tors 23. apr 2009 23:38, rettet i alt 1 gang.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » tors 23. apr 2009 23:28

Så langt så godt. Nu til selve installationen:

(følgende beskrivelser er ment som et supplement til manualerne for MSPNP og Innovate LC-1)

Afmonter batteriet!!

Afmonter dæklisten ved højre panel, afmonter pyntedækslet inde til højre mellem dør og underside af instrumentpanel. Træk tæppet til side og afmonter dækslet over ECU'en. Skru ECU'en fri og klik de to konnektorer fri. Ud med ECU'en.

Som nævnt ovenfor er en wideband O2 sensor et must for at man kan lave sig egen street tuning og køre MSPNP i closed loop. Dvs. at den overvåger AFR værdien i udstødningsgassen og konstant optimerer benzinmængden. Så Innovate LC-1 wideband O2 sensor skal installeres først.

Start med at læse manualen grundigt! Se http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php. Controller enheden kan meget passende monteres på firewall'en i højre side, lige bag sprinkler beholderen (som afmonteres for lettere adgang)

Billede.

Jeg lavede et simpelt vinkelbeslag (standard alu-vinkel fra nærmeste byggemarked) og fastgjorde dyret med kabelbindere. Kabel mv. til ECU føres gennem en dejlig stor gummiprop i firewall'en.

Det er særdeles vigtigt at LC-1 controlleren får samme stelforbindelse som ECU'en. Det gøres ved at lodde den blå + den hvide ledning sammen på et loddeøje og montere det på ECU'ens stelforbindelse, som sidder bagerst på indsugningsmanifolden, lige under CAS'en (Crank Angle Sensor)

Billede.

Der skal også loddes 1 stk. sort stelledning til re-kalibreringskontakten samt IAT'en på samme loddeøje. Sørg for at der opnås den bedst mulige elektriske forbindelse her (rene flader, spænd godt sammen).

LC-1 skal have switched 12V, dvs. når tændingsnøglen drejes. Jeg tog det fra de 12V der forsyner radioen (som jeg ikke har!). Det er en blå/sort ledning der går til multistikket til radioen.

Den brune ledning fra LC-1 er wideband signalet til ECU og det loddes på den rette ledning til ECU'en. Det vil sige den rød/blå ledning der går til ben N i konnektor 2 til ECU'en (konnektor 2 er stikket der sider til venstre i ECU og MSPNP). Benforbindelserne ser således ud:

Billede

Klip ledningen over og lod den brune ledning på den rød/blå til N. Isoler med krympeflex. Den ubrugte ende af den rød/blå ledning skal også have en stump krympeflex, just in case.

LC-1 skal af og til re-kalibreres og til det formål skal der monteres en slutte kontakt + en lysdiode (følger med i kit'et) mellem LC-1 controllerens sorte ledning og stel. Se LC-1 manualen side 5 og 6. Kontakt + lysdiode kan alt efter temperament placeres tilgængeligt et sted under handskerummet.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » tors 23. apr 2009 23:29

OK, så er LC-1 controller installeret, vi venter lidt med selve O2 sensoren. (stikket fra O2 sensoren skal IKKE monteres i LC-1 controlleren endnu!). Benyt lejligheden til at afmontere standard O2 sensoren fra afgangsrøret lige under manifolden. En god gang WD40 dagen forinden gør underværker for at få den løs.

AFR instrumentet skal monteres et passende sted. Jeg valgte Innovate DB gauge som udlæser AFR værdien i tal, men der findes andre muligheder. Placeringen er i mit tilfælde nederst i midterkonsollen, lige foran gearstangen. Der medfølger et lille mellemkabel til AFR instrumentet. Stel skal til samme stel som LC-1 controlleren (den sorte ledning nævnt ovenfor), 12V tages samme sted som til LC-1. Input til instrumentet var i mit tilfælde den hvide ledning, som sluttes til den gule (analogt output 1) fra LC-1.

Næste trin er installation af IAT'en. Det kræver lidt kreativ tænkning da det man får i posen ikke umiddelbart kan installeres. En aluminium bung er en alu bøsning med indvendigt gevind som passer til IAT sensoren. Jeg valgte at save alubøsningen i to halve og bruge den ene halvdel som krave der limes på det sorte indsugnings plastrør, lige foran gasspjældet.

Billede.

Et 8 mm hul var passende og plasten blev slebet ru inden limning med Araldit rapid. Den skal dog placeres en anelse længere nede end min, da støttepinden til klappen lige nøjagtig kan ligge og rasle på stikket til IAT'en. Det tænker man ikke over når klappen er åben og pinden bruges til det den er tiltænkt....

Der følger et specielt stik med til IAT'en med nogle løse â€
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » tors 23. apr 2009 23:31

Dernæst skal serielkablet til laptop monteres. Kablet er i den ene ende monteret med et lidt skrøbeligt mini-DIN stik, sørg for at det vender 100% korrekt inden det trykkes ind i soklen. Den anden ende er forsynet med et DB9 stik. Kablet trækkes skjult under midterkonsollen og fiskes op i det lille aflukke under armlænet. Kablet kan fint sno sig forbi håndtaget for udløsning af benzindæksel eller bagklap. USB adaptoren klikkes på og USB kabel isættes. Klar til kontakt med med din laptop.

Klik de to multistik i MSPNP kassen (kan kun sidde på én måde, så det giver sig selv). Og skru kabinettet fast i bunden af bilen. Det kan være lidt tricky, pladsen er trang.

Så er installationen ved at være færdig. Træk kablet fra den nye O2 sensor bag om motoren langs firewall'en frem til LC-1 controlleren, men skru IKKE O2 sensoren i afgangsrøret endnu. Den skal først kalibreres.

Billede

GÃ¥ alle ledningsforbindelser efter en ekstra gang og tjek der ikke er uisolerede ledningsender der ligger og stritter.

OK, på med batteriet.

Første step er grundkalibrering af LC-1. Følg LC-1 manualen side 8-9 nøje. Drej tændingsnøgle et hak så der kommer strøm på. Vent min. 10 sek. og sluk igen. NU er LC-1 controlleren nulstillet. Sæt stikket fra O2 sensoren i LC-1 controlleren og tænd igen for tændingen. Vent i ca. 2 minutter. Bemærk at O2 sensoren stadig ikke er skruet fast i afgangsrøret, den skal være i fri luft. I løbet af de to minutter vil den røde lysdiode som er monteret sammen med kalibreringsknappen, blinke og til sidst lyse konstant. Tryk på kalibreringsknappen et par sek. og vent indtil lysdioden lyser konstant igen. Så er LC-1 samt O2 sensor kalibreret.

Skru O2 sensoren i afgangsrøret. Start med at twiste O2 sensor + kabel modsat iskruningsretningen et antal gange før sensoren skrues i. Den skal ikke spændes for hårdt.

Næste step er at konfigurere LC-1 analogt output 1, som vi bruger til AFR instrumentet. Output 1 er default sat til at emulere en narrowband O2 sensor. Det kan vi ikke bruge, vi skal have et ægte wideband signal (0-5V lineært). Start med at installere den lille softwarepakke fra Innovate CR-rom'en. Her ligger et lille terminalprogram, LogWorks, der kan kommunikere med LC-1 controlleren og sætte de analoge output op til det signal man ønsker. Det er fint beskrevet i LC-1 manualen s. 12-15. Til at forbinde laptop'en til LC-1 skal man bruge det medfølgende kabel med et DB9 stik i den ene ende samt et mini jack stik i den anden. USB adaptoren vi skal bruge til MSPNP kan også bruges i dette tilfælde. Sæt stik og kabler i jf. manualen, husk den lille termineringsprop. Tænd for tændingen og start LogWorks2 programmet. De to analoge output skal indstilles til samme output signal, dvs. output 1 skal ændres så det svarer til output 2. Gem indstillingen og afslut LogWorks2. Sæt USB adaptoren tilbage på kablet til MSPNP.

OK, drej tændingsnøglen 1 hak og vent ca. 1 minut mens O2 sensoren varmer op. AFR instrumentet vil vise 7.4. Efter ca. 1 minut skifter instrumentet og viser 21.8. Det indikerer at alt er som det skal være. Sluk igen.

Næste step er opsætning af MSPNP og her skal tungen holdes lige i munden. Igen bør manualen læses indtil flere gange, men den dækker ikke 100% after min vurdering.

Mere om denne del i næste indlæg.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » fre 24. apr 2009 19:48

JEG ER VILDT IMPONERET.
(Håber ikke, at jeg kommer til at ødelægge tråden med mit begejstringsudbrud).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » fre 24. apr 2009 22:46

Super fedt Viggoman, lækker udførlig guide med billeder og det hele..

Glæder mig til at høre mere om indkøringen + forhåbenligt forbedret ydelse af motoren. :)

Har selv kigget på sådan en MSPNP, så nu ved jeg da hvordan den monteres ;) - Men ak ja, ønskelisten er utroligt lang, men pengepungen er desværre ikke så tyk for tiden, så tror bare jeg må 'nøjes' med de nye fælge denne sæson. :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Viggoman » lør 25. apr 2009 09:09

Tak for roserne!

Efter råd fra Kim T smider jeg lige et par tomme indlæg ind her starten af tråden, så jeg jeg noget plads at boltre mig på til fortsættelse.

Hvis der er spørgsmål eller kommentarer til de første afsnit høre jeg gerne fra jer MX5 freaks.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » lør 25. apr 2009 09:10

OK, MSPNP og LC-1 er installeret og vi er klar til at gå om bord i at konfigurere MSPNP

Lad os starte med at se om vi kan få kontakt med MSPNP. Tjek at USB adaptoren er forbundet med MSPNP kablet, sæt USB stikket i din laptop og start den op. Start MegaTune programmet, vælg den rette mappe for din bil ( f.eks. MSPNP MM9093 without AFM). Der kommer en dialogbox der fortæller at den ikke kan se noget i den anden ende, klik ja til at køre off-line. Gå ind i Open og vælg MSPNP base map. Sig nej til Send & Burn to ECU.

Drej nøglen så der kommer spænding på systemet. Hvis du har flere USB porte er det ikke sikkert du har ramt den rette, gå op i Communications, Settings og vælg og test dine com porte indtil der er hul igennem. Notér dig nummeret på porten. Tjek at din MAT (manifold air temperature) samt IAT (intake air temperature) viser en realistisk værdi. De er sikkert ikke helt ens, men skal ikke være så langt fra lufttemperaturen. OK, der er liv i dyret og vi kan snakke med den. Sluk for spændingen.

Bemærk at MSPNP kommer default med firmware for at air flowmeteret IKKE er afmonteret. Da jeg kraftigt anbefaler at man tager denne fordel med i første hug (altså at afmontere AFM) er første punkt på dagsordenen at oploade den rette firmware. Proceduren er beskrevet i MSPNP manualen under section four, Loading Firmware. Læs det afsnit indtil du er helt sikker på at du har forstået det. Og læs det så et par gange igen for en sikkerheds skyld! Bemærk især vigtigheden af at afmontere Ignitor Plug mens der oploades firmware. Ellers er det godnat med dine tændspoler.....

OK, korrekt firmware er loaded og du har genindlæst MSPNP base map og er on-line med ECU'en.

Så kommer det store øjeblik hvor motoren skal startes første gang. Har du gjort alting korrekt vil den starte næsten som med standard ECU'en. Tomgangen vil sikkert være lidt urolig til at starte med. Det varer ca. 20 – 30 sekunder før LC-1 O2 sensoren er varmet op og afgiver en brugbar værdi. Den vil kunne aflæses på dit AFR instrument samt i MegaTune. Værdien på de to udlæsninger skal være meget tæt på hinanden.

Lad motoren blive lidt varm og giv den en smule håndgas. Mens motoren varmer op gør du klar til næste step, som er indstilling af basis tænding. Det er beskrevet i MSPNP manualen og kan også ses i denne video:

http://www.megasquirtpnp.com/models/mm9093/mspnp_mm9093_manual/videos/MegaSquirtPNP_MM9093_MM9495_Setting_Base_Timing.wmv

Videoen er også inkluderet på den CD-Rom der følger med MSPNP.

Det er ret afgørende for al videre tuning at base timing er korrekt, så gør det ordentligt. Husk at gemme dine indstillinger ved at gå op i files / save. Vælg et passende filnavn så du altid har det originale basemap at falde tilbage på.

Så langt så godt, nu kan du faktisk køre din første tur! Tomgangen vil sikkert være lidt ved siden af, men det fikser vi i næste afsnit. Og så skal der tunes!
Senest rettet af Viggoman man 11. maj 2009 23:02, rettet i alt 1 gang.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » lør 25. apr 2009 09:10

to be cont'd
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » lør 25. apr 2009 09:11

to be cont'd
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf altid6 » lør 25. apr 2009 10:52

Det er virkelig god læsning du giver os der Viggoman, mange tak for det :D . Jeg er selv ved at installere LC-1 og Wolf motorstyring, så sluger alle dine guldkorn med stor glæde.

Tænkte dog på en ting. Som du siger så er signalet fra sonden den brune ledning på LC-1 og den lodder du så på en anden ledning der føre til ECU'en. Den originale opsætning der har vi sonden's ledning som løber op bagved motorblokken, hvor den bliver samlet med et stik, som føre signalet videre til ECU'en. Hvis nu man tager stikket fra den ledning som sidder på den originale sonde og sætter det stik på den brune ledning og derefter samler de 2 stik igen, burde det ikke være ok???? Jeg har ikke prøvet det, men bare en tanke jeg havde.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » lør 25. apr 2009 14:32

@altid6: jo, den løsning er naturligvis gangbar. Grunden til at jeg har valgt at lodde ledningen på ved ECU'en er, at jeg har trukket de 3 LC-1 kabler ind gennem firewall'en og kun ført den blå og hvid stelledning retur til stelpunktet. Det giver et dejligt \"rent\" motorrum. Derfor er den nemmeste løsning i mit tilfælde at lodde ledningen på. Det samme gør sig gældende med IAT'en. I manualen til MSPNP beskrives en løsning hvor man klemmer IAT ledningerne ind i stikket fra air flow meteret og giver det en gang tape. Den går ikke i mit motorrum! 8)

Evt. tilbageførsel til stock er kun 2 lodninger + 2x krympeflex væk.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf altid6 » lør 25. apr 2009 14:42

Okay på den måde :wink: . Jeg har en anden løsning til IAT'en, hvor den forrige ejer har lavet et stik fra IAT'en, som passer sammen med det stik som løber op til luftmængdemåleren. Så ECU'en burde få sit signal den vej igennem.

Jeg skal også have lavet den løsning med en LED og en kontakt, som skal bruges under kalibrering. Jeg fik dog ingen af de ting med i mit LC-1 sæt, så har selv købt en LED og en kontakt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Christian S » lør 25. apr 2009 19:44

Super beskrivelse Viggoman.
Jeg glæder mig også til at komme igang. Desværre er tiden den største fjende i øjeblikket :(
Masser af nyttig info og erfaringer kan man jo altid bruge!
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Webmaster » lør 25. apr 2009 23:25

Mangler vi ikke det vigtigste ???

Hvordan kører den nu i forhold til før ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Næste

Tilbage til Tuning og modificering