Jeg spejler mig nu i MX-5'eren...

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » fre 8. maj 2009 10:40

MrT:
Foden? Ja kan godt forstå dig. Hvad fanden mener jeg?
Det var \"bare\" en betegnelse, der faldt mig ind. Kunne ikke finde på en bedre. Og jeg synes egentlig, det siger sig selv, hvad jeg mener.

NÃ¥ til sagen om, hvad jeg mener:
NÃ¥r jeg taler om spejlet, mener jeg HELE spejlmolevitten/-konstruktionen.
Alt, både drejeligt og ikke-drejeligt.

Ved foden mener jeg den del af spejlet, som IKKE kan drejes/indstilles.
Altså den nederste/inderste del af spejlet, tættest ved døren.

Men hvad med at sige til ham, der har sat det på efter malerarbejdet:
\"Det sidder ikke rigtigt. Sæt det ordentligt på\"
Der er trods alt en risiko for at ridse lakken og en risiko for, at der vil være/komme kanter i malingen, når/hvis monteringspladen (den der skrues fast på døren) vendes 180 gr.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » fre 8. maj 2009 19:13

Jeg valgte at få min \"nye\" Ditec behandlet. Listeprisen er vist 3.500,- men jeg fik den for 2.800,- \"Det er jo en lille bil..\" :D
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf MrT » fre 8. maj 2009 22:26

Hasse, det er halvanden times kørsel væk, så det er lidt langt at køre for at få vendt et beslag :( Men jeg kan godt følge dig, vil være mega træls at risikere at ridse lakken ved at gøre det selv. Jeg går dog ud fra (men kan tage fejl) at han har malet døren uden beslaget sat på, så hvis jeg tager beslaget af, drejer det, og sætter det på igen, så burde der (7-9-13) vel ikke ske det store. However, er jeg i tvivl, må jeg nok hellere lade være at pille ved det.

jepperimmen,

Ditec - er det ligesom lakforsegling, eller det er måske decideret lakforsegling? Det lyder smart - hvad mener de mon med \"systemsgaranti\"?
Efter en behandling hos Ditec Centret skinner din bil som ny, og vi giver tilmed også 6 års systemsgaranti.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » søn 10. maj 2009 21:54

Det tyder ikke på at selve foden der er sat fast på døren, vender forkert.

1) Maleren bør næsten være ret dum hvis han skal afmontere spejlene, dreje spejlet så meget at foden vil vende forkert (op/ned), på begge spejle, og så montere dem forkert bagefter.

2) På undersiden af både coveret (som sidder løst) og foden der er skruet fast på døren, er der et lille hak samme sted, som ser ud til at være der man skal bruge noget fladt, for at \"pry\" coveret af.

Jeg tror måske bare de 2 tapper der sidder på oversiden inde i coveret, er knækket, det føles sådan. Jeg vil lige se om jeg kan finde noget materiale der kan klistre coveret tilpas fast til foden, men så det stadig er muligt at \"pry\" af hvis det engang skal af igen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » søn 10. maj 2009 22:18

MrT:

\"1) Maleren bør næsten være ret dum hvis han skal afmontere spejlene, dreje spejlet så meget at foden vil vende forkert (op/ned), på begge spejle, og så montere dem forkert bagefter.\"

Jeg forstår ikke en pind og kan åbenbart ikke forklare mig ordentligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » man 11. maj 2009 09:56

Hasse,

Der er 3 muligheder (i vilkårlig rækkefølge):

1) Enten kan du ikke forklare dig ordentligt
2) Enten kan jeg ikke forstå dig ordentligt
3) Eller vi misforstår hinanden.

Jeg ved ikke hvilken :)

Men i et forsøg på at kaste lidt mere lys over det, har jeg taget et billede fra undersiden, og markeret hvad jeg tror du mener med \"hakket\": Hasse: \"Når jeg er så sikker, er det fordi, hakket er nedenunder spejlet og ikke ovenover som på billedet.\"

Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 27. apr 2010 09:45

Den er igang med at få den store tur:

Lakrens og derefter polering med en god voks.

Men så begyndte jeg at tænke (!!!!), mens jeg hørte en blanding af tunede BMW'ere, der drønede atsted på Jernbanegade (hastighedsgrænse 40km/t!) og solsortekvidder.

Kan/skal man give den en gang lakforsegler før vokspoleringen??
Kan man nøjes med lakforsegler som sidste behandling?
Skal man nøjes med en vokspolering som sidste behandling-altså uden lakforsegler?

\"Selvfølgelig\" er vognen først vasket med en sæbe UDEN voks (Ikk???).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » tirs 27. apr 2010 09:50

hasse - jeg har ingen anelse, men jeg kører min til maleren i næste uge og får en ordentlig lakforsegling :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 27. apr 2010 10:45

Måske er spørgfsmålet stillet i den forkerte tråd -det er jo \"set\" før.

Ovenstående spørgsmål/probelm er rettet til alle.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Felix » tors 29. apr 2010 20:20

Hej Mr. T

Måske kan jeg hjælpe - Havde den oplevelse at gå lidt tæt forbi min stolthed på vej ud af garagen og fik til min overraskelse møvet spejlet af :o
Det viste sig at være den bolt der går igennem fra beslaget og op i selve spejlet der var ædt over af tæring!
Egentlig glad for at det ikke faldt af på motorvejen der var kun 1 mm gods tilbage i midten af ruststokken, der engang var en bolt.
Af med glasset og på med en ny bolt genmontering af glas med silikone.
Nå tilbage til tråden - Da jeg så skulle have plastikskjoldet på igen kunne jeg ikke få det til at sidde fast - de små låse noter øverst i beslaget var væk! Det var i sin tid samlet med silikone så det ku det jo blive igen.
Klarede det med 4 dub silikone sat lige indenfor skjoldet og så skjoldet på igen - Tør overskydende silikone væk med det samme - efter 1 døgn er det hærdet og holder fast nok til at det ikke ryger af og samtidigt til at bryde hvis spejlet skal afmonteres. Kan det bruges? :)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 29. apr 2010 20:58

Felix - nu er det en lidt gammel tråd det her, så problemet er løst :D Men jeg mener faktisk at det også var det som maleren endte med at gøre, som du også gjorde.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tors 29. apr 2010 21:27

Felix skrev:Hej Mr. T

Måske kan jeg hjælpe - Havde den oplevelse at gå lidt tæt forbi min stolthed på vej ud af garagen og fik til min overraskelse møvet spejlet af :o
Det viste sig at være den bolt der går igennem fra beslaget og op i selve spejlet der var ædt over af tæring!
Egentlig glad for at det ikke faldt af på motorvejen der var kun 1 mm gods tilbage i midten af ruststokken, der engang var en bolt.
Af med glasset og på med en ny bolt genmontering af glas med silikone.
Nå tilbage til tråden - Da jeg så skulle have plastikskjoldet på igen kunne jeg ikke få det til at sidde fast - de små låse noter øverst i beslaget var væk! Det var i sin tid samlet med silikone så det ku det jo blive igen.
Klarede det med 4 dub silikone sat lige indenfor skjoldet og så skjoldet på igen - Tør overskydende silikone væk med det samme - efter 1 døgn er det hærdet og holder fast nok til at det ikke ryger af og samtidigt til at bryde hvis spejlet skal afmonteres. Kan det bruges? :)

Dette har jeg også været ude for med spejlet der faldt af. Standart er spejlene monteret med en ukurant (original) 5 mm bolt, svær at finde og dyr i forhold til alternativet.

Tag en tilsvarende 6 mm bolt og møtrik. Bor dernæst hullet i plastbøsningen op med et 6 mm bor. Monter skidtet igen og færdigt arbejde.

Men den har du jo regnet ud på nuværende tidspunkt
:wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Foregående

Tilbage til Diskussion