Montering af bagrude

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Montering af bagrude

Indlægaf hasse » fre 22. maj 2009 10:28

Ja emnet er behandlet mange andre steder.
Men tager det nu alligevel op i en særskilt tråd:

Når man monterer en ny bagrude/-sektion går - hvis jeg ikke husker meget galt - alle vejledninger ud på, at sektionen selvfølgelig placeres inde i/nede i rain rail'en.

Og derefter kommer nitterne gennem HELE railen altså både \"fordelen\" og \"bagdelen\" af rail'en.

Dette vil naturligvis lave en meget tæt samling. Eller ihvertfald relativ tæt samling. Især når det tages med i betragtning, at hele molevitten bagefter presses yderligere ind ved monteringen af metalskinnerne (denne gang skal jeg nok huske, hvad der op og ned på skinnerne!!!).

Men så er det jeg tænker---altid farligt:

Vil det egentlig ikke være bedre KUN at sammennitte sektionen med den forreste del af rain rail'en???. Altså den del, der vender fremad.

Begrundelsen:

\"Vandpytter\" kan så trods alt lettere komme ned i bunden af rain rail'en og derfra videre ud i afløbet.

Istedet for at blive stående oppe i sammenføjningen ...når der er nittet hele vejen igennem.

PS.
Og så kommer jeg lige i tanke om---stadig farligt:
Jamen hov: Nittehovedet fylder jo også noget.
Og det kan måske være både en fordel og/eller ulempe. Eller hva'??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 22. maj 2009 23:22

Har kikket på de billeder jeg tog under afmontering af min gamle kaleche. Mente at kunne huske at, i hvert falg gik ikke alle popnitter gennem begge lag. Det er også rigtigt husket, kan se at det så kun var det bagerste lag (det lag mod bagklappen) kalechen var nittet til. Havde derfor de samme overvejelser som dig Hasse. Hvad jeg endte med at gøre er jeg ikke 100% sikker på. Tror faktisk at det endte med en kombination af begge dele, da min rainrail ikke var i den bedste forfatning. Derfor blev det en individuel løsning hul for hul. Er heller ikke sikker på at den gamle var monteret helt \"efter bogen\". Det vigtiste er dog at jeg stadig her efter mere end 1 år, aldrig har konstateret noget fugt som er trængt ind.
Hvis jeg havde en ny rainrail der skulle monteres i dag, tror jeg også jeg ville gå efter at nitte den til kun det ene lag af rainrailen. Den del der vender mod fronten af bilen. Mener at vandet på denne måde må have sværest ved at undslippe fra rainrail.

PS. Ja dette giver sikkert kun mening for dem der selv har været i gang med dennne operation.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 22. maj 2009 23:24

Thanks Kuksi.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » man 25. maj 2009 19:55

Føj for Satan et arbejde. Havde fuldstændig glemt, at det var så træls.

Den \"gamle\" kaleche med pvc rude (hele molevitten monterede jeg for et lille år siden) havde jeg virkelig fået nittet til rain rail. Skulle jeg hilse og sige.

Så go' nat læsningen i aftes var bl.a. \"Enthusiasts\".

Og hvad læser jeg så. Der bliver overhovedet ikke brugt nitter!!!!!!
Bortset fra 4.
2 i hver side for at forbinde kalechen med vinduesektionen.

Hvad fanden har jeg tænkt på sidste år???

Nå men så har jeg nu monteret den uden nitter. Huller fra gamle nitter er selvfølgelig dækket.

Det er ligesom kalechens kant inde ved ruden på den ene side er lidt slatten.
Mens den anden kalechekant ligger dejlig stramt.
Det kan MÃ…SKE skyldes det manglende nitteri.

Men det kan også skyldes, at jeg ikke har samlet lynlåsen korrekt.

Hvis det er tilfældet, er det så kalechens lynlås, der skal flyttes (op-ned???), eller er det rudens lynlås???

Ærligt. Jeg kan ikke overskue det!!!!!

Selvfølgelig kan jeg prøve mig frem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf manjassen » man 25. maj 2009 21:08

Hej Hasse
Jeg har monteret en ny kaleche med fast bagrude, i guiden som var med skulle man ikke sætte nitter i, det har jeg så undladt. Syntes også at skinnen spænder den godt ind på plads. Men min bil er nu meget lidt ude i regnvejr, så jeg ved ikke om den holder tæt, men efter adskellige bilvask er der ikke noget at bemærke.
Det var bare mit valg, en lidt nemmer løsning.
/Jan
manjassen

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 25. maj 2009 21:21

Jeg ved ikke hvad jeg har tænkt på, MENS jeg sidste år læste \"Enthusiasts\". Tror ikke på, at der er nogen, der har klistret nye sider i den.

Men måske noget i retning af: Er der et hul, skal der noget i.
Nå, nu må jeg hellere standse.

Du har lukket hullerne i rain railen. BÃ¥de den forreste og bagerste del af den. Ikk? (Dem, der er beregnet til nitter!!!).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 26. maj 2009 06:31

Nok tror jeg, at jeg har tænkt mig frem til det der med justering af lynlåsen.

Er der ikke nogen af jer, der kan ta' en snak med konen (har ikke selv sådan en)? HUN må da vide det.

Lad os tage fgl. udgangspunkt:

Vognen ses bagfra.
Der er \"for meget stof\" i kalechens venstre kant ind mod ruden.
Højre kant af kalechens kant ind mod ruden sidder perfekt. Stramt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 29. maj 2009 19:52

Hasse skrev:
\"Er der ikke nogen af jer, der kan ta' en snak med konen (har ikke selv sådan en)? HUN må da vide det\".

Det gør mig virkelig ondt, at alle/så mange er blevet skilt/ligger i skilsmisseforhandlinger!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 30. maj 2009 19:26

Nå spøg til side:
Bagrudens lynlås flyttet eet hak op. Det var, hvad der skulle til.

Og til fremtidige pvc-mestre eller glarmestre:
Skinnerne - 10 mm boltene - til rail rail'en skal ikke strammes med mere end ca. 7 ft. Det er skutte ikke meget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Problemer og løsninger