Undervognsbehandling

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Undervognsbehandling

Indlægaf Offenbach » man 22. nov 2004 16:53

Jeg regner med at køre lidt i min MX5 fra 97 her til vinter.

Jeg regner med at få den undervognsbehandlet, men hvilken behandling er den bedste....
Offenbach

Hmmm

Indlægaf Claus » man 22. nov 2004 18:17

Det som jeg vil lægge mest focus på er hvordan det bliver udført og ikke så meget om hvilket produkt der vælges.
Tror ikke at der er den store forskel på de enkelte produkter, men har god personlig erfaring med Dinitrol et produkt der også er godkendt af teknologisk institut.
http://www.dansklakering.dk/undervogn/underny.html
http://www.teknologiportalen.dk/Teknolo ... ttelse.htm
http://www.dinitrol.dk/
Men er det ikke lidt sent og få den undervognsbehandlet, der er jo meget fugt i luften og store temp svingninger og den er jo ikke flydende ved de temp som vi har i øjeblikket. Hvis det bliver udført om sommeren vil det kunne arbejde hele sensommeren til og komme ud i alle ender og hjørner af vanger og døre. Blot vær sikker på at bilen er knas tør over alt, inden den bliver sprøjtet for ellers vil man overdække fugtige områder med rustbeskyttelse og så kan det pludselig gå hurtigt med rusten.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf jens_buhl » tirs 30. aug 2005 12:51

Hey,

er der nogen der kan anbefale et Dinitrol center nær København hvor de er dygtige og har godt kendskab til MX5'erens indre?

Og hvad med den \"tynde undervognsbehandling\" Andreas Fast anbefaler? Kan det holde hvis man kommer til at køre lidt om vinteren, men ikke gør det hver dag? Eller bør jeg bestille en standard behandling med slidlag?

/Jens.
jens_buhl

Geografisk sted: København Ø

Enig

Indlægaf Claus » tirs 30. aug 2005 17:04

Talte med en gammel rotte i faget og han kunne fortælle at det sprøjte-skema der findes til en MX-5 faktisk var rimeligt fyldestgørende. Han gjorde dog det som ingen andre gør - begge solskærme afmonterede han altid, i skruehullerne sprøjtede han tectyl ind \"meget\" Så ville der ikke komme rust i ruderammen sagde han.
Blot en info der hermed er givet videre..
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Helge » tirs 30. aug 2005 20:20

Det kan godt være lidt af et spil i lotteriet når man kører sin vogn til undervognsbehandling. Jeg har været ude for, efter afhentning af bilen efter den helt store omgang, så var bremser og hjul helt smurt ind i Dinitrol.

Og da jeg pillede inderskærme ud, var der en lille skovl jord i hver side. Ved brændstofrør i bagskærmen, var der ligeledes et par håndfulde jord, som der bare var sprøjtet oven på. Jeg blev så tosset at jeg kørte ind til teknologisk institut og fik den undersøgt, og det viste sig at de fandt 14 punkter som skulle gøres om.

Men jeg har nu fundet et sted hvor tingene bliver udført til ug+, har kravlet under bilen med spejl og lygte, og ikke fundet et eneste sted hvor de har misset. Selv skjoldet under motoren har været afmonteret for at komme ind i nogle kroge. Så der er stor forskel på hvor omhyggelig man er på de forskellige steder.

Men I har ikke skrevet i jeres profil, hvor i landet I bor, så det er lidt svært at anbefale stedet… :o :roll:
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf jens_buhl » ons 31. aug 2005 09:10

@ Helge
Nu er min profil også opdateret, men jeg skrev jo i mit indlæg, at det gerne måtte være i nærheden af København. ;-)

@ alle
Så hvilke steder kan anbefales, så jeg kan få rustbeskyttet alle de rigtige steder på min \"nye\" NA'er inden det bliver vådt og koldt? Alle siger jo de har millimeter-nøjagtige sprøjteskemaer, men kvaliteteten svinger åbenbart... :roll:

Og hvad siger I til spørgsmålet om med/uden slidlag i bunden?

/Jens.
jens_buhl

Indlægaf jens_buhl » tirs 6. sep 2005 08:39

hmmm, er der ingen her på forum der bekymre sig om undervognen eller kører I bare ikke om vinteren?

jeg mangler stadig et par navne på Dinitrol steder nær KBH der behandler MX-5'ere godt... :?:
jens_buhl

Indlægaf Softtop » tirs 6. sep 2005 09:14

Har trofast Mazda 323 vinterbil.. (med rust) :roll:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Claus » tirs 6. sep 2005 09:40

Har min dejlige Corolla der transporterer mig om vinteren...

Men selvfølgelig har jeg yderligere rustbeskyttet min og monteret inderskærme.
Min er blevet tectyl behandlet et par gange og det har jeg ikke fortrudt.
Om der er forskel på Tectyl og Dinitrol kan jeg ikke svare på.
Men kan fortælle at den bedste Dinitrol behandling får du i frederiksværk, de er blevet kåret til og være den bedste i danmark.
Teknologisk institut foretager løbende check af dinitrol bilerne og her viste det sig at de udførte det bedste stykke arbejde.
Men husk nu ruderammen og få dem sprøjtet.

Var dog på vejen sidste vinter da min Corolla var til et større sevice.
Slet ingen problemer, hverken med kulde, kluden eller andet, den var faktisk bedre til og trække end min Corolla. Har dog Benzinfyr monteret i bilen Mazdaen..
Brugeravatar
Claus

Hvad med rustbeskyttelse foretaget i Sverige?

Indlægaf Michael Olsson » lør 17. sep 2005 17:00

Min NA'er skal have en ordentlig omgang rustbeskyttelse, er der nogle der har erfaringer fra Sverige? kan det overhovedet betale sig?
Brugeravatar
Michael Olsson

Geografisk sted: Sjælland

Manchetterne

Indlægaf hasse » lør 17. sep 2005 18:30

Burde være overflødigt. Men alligevel:
Anbefaler at I checker diverse manchetter omkring de forskellige led og lejer, før I får foretaget undervognsbehandling.
Hvis de ikke er HELT ok, kan mindre krakkeleringer repareres - efter en grundig rensning - med f.eks. \"svart silikone\" fra Hermetise.
Indtil de bliver udskiftet.

Jeg har sågar brugt det til de uafværgelige små revner i kalechen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

rustbeskyttelse

Indlægaf hasse » tors 29. sep 2005 06:33

Jyllandsposten 29.9.05
Fgl. er undergivet kontrol af Teknologisk Institut:
Dinitrol, Tektrol, Mercasol og enkelte Tectyl (?????)

Fgl.er IKKE undergivet kontrol:
Pava og Suvo.

Om denne kontrol så er noget værd, ved jeg ikke.

Har iøvrigt selv været og er tilfreds med Pava.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Rustbeskyttelse

Indlægaf hasse » lør 1. okt 2005 14:51

Jeg rettede henvendelse til FDM, fordi de giver rabat til PAVAbehandling uden, at firmaet er undergivet kontrol fra TI.

Fik fgl. svar:

Pavakunder får af Pava mulighed for at tilmelde sig en stikprøvekontrol. Et antal biler (1- 2 biler pr måned pr center)udtrækkes til kontrol. Kontrollen foregår på et FDM testcenter. Testresultaterne afleveres herefter til Pava.

TJA, TJA.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Re: Enig

Indlægaf Tobster » tors 20. sep 2007 07:59

Claus skrev:Han gjorde dog det som ingen andre gør - begge solskærme afmonterede han altid, i skruehullerne sprøjtede han tectyl ind "meget" Så ville der ikke komme rust i ruderammen sagde han.
Blot en info der hermed er givet videre..

Lækkert... Er ikke sikker på at Dinitrol gjorde det ved min, men så er det godt at det er så lille en operation at man selv kan gøre det :D Det tager jo ikke mange minutter....
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf JayBee » tors 20. sep 2007 20:53

Har lige fået min MX'er behandlet med Dinitrol. Måtte slippe 3100,- + moms for en førstegangsbehandling.

Næste år kommer den til et gratis check up for lige at se om alt er ok.

Vil anbefale Dinitrol..

JayBee..
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee

Geografisk sted: Silkeborg

Næste

Tilbage til Diskussion