ventil tikker

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

ventil tikker

Indlægaf psc » tirs 2. jun 2009 22:44

I weekenden var fruen og jeg ude og rulle en tur fra norjyllland til Århus via rute 180. vi rullede afsted med ca 80 km/t, efter ca 1 times kørsel, begyndte mortoren og tikke ret højt. jeg holdt ind tjekkede olie, alt ok.
startede igen, den tikkede stadig, inden århus skulle vi lige omkring laven for at hente bil nr. 2 og vores børn. her var vi i ca en time. Da jeg startede igen tikkede den stadig. Men på vej mod århus forsvandt det lige så pludslig som det kom. og siden har der intet været.

Any ideas?
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Viggoman » tirs 2. jun 2009 22:53

HLA støj, se: http://www.miata.net/garage/hla/index.html

Irriterende men ufarligt. Skift olie til en anden type. Eller hvis sidste olieskift er længe siden, så bare skift olie.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » tirs 2. jun 2009 23:59

Det er klart!!! Den bil har jo aldrig prøvet at rulle afsted med 80km/t før. :lol:

Har oplevet det en gang på min for 1½ år siden. Stoppede for at tanke, efter lidt frisk kørsel. Da jeg startede igen, var der en ventil der tikkede meget højlydt. Efter lidt kørsel forsvant det så igen, og der har aldrig været noget siden.
Har hele tiden anvendt 5/40W fuldsyntetisk, og gør det stadigvæk. Andreas anvender mineralsk (vist 15/40W), for som han siger. \"Den motor er bygget til den slags olie\". Det må da i hvert fald, kunne holde olietrykke oppe. :wink:
Selv har jeg kunnet finde eksempler på nettet om folk der har fået afhjulpet problemet ved at skifte til både tyndere og tykkere olie...
Spørgsmålet er så bare, om det ikke er som jeg selv oplevede. At problemet kan forsvinde lige så hurtigt som det opstod. For jeg har hele tiden anvendt samme type olie.
Der er nogen der advarer mod at skifte mellem syntetisk/mineralsk, hvis bilen har været kørt med en bestemt type. Det skulle være noget med at der kan opstå utætheder. Det har jeg ikke kunnet få bekræftet nogen steder, og har heller aldrig hørt dette før i forbindelse med MX-5.
Tror det er opspind, eller hvad?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf the chicken » ons 3. jun 2009 13:37

Har prøvet mange typer olie, min bil har nu kørt 215.000 - de sidste 14.000 med turbo, og siden jeg begyndte at køre på Esso Ultron 5/40 har der ikke været støj, heller ikke ved koldstart - andre dyrere olier af samme type har ikke været ligeså gode, aner virkelig ikke hvorfor.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Webmaster » ons 3. jun 2009 16:47

Det kan have været en koksklump, som har tilstoppet en af oliekanalerne, som så er gået løs igen. Lidt ligesom en forbigående blodprop.

I så fald vil en Bell Add kur gøre gavn.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 3. jun 2009 20:23

Kuksi er inde på skift fra mineralsk til syntetisk olie.
Som evt. kunne resultere i \"utætheder\".

Jeg er ikke i tvivl: Det kan medføre utætheder.
Og vel ganske naturligt. Har man kørt med mineralsk olie i laannnggg tid og skifter til syntetisk, der jo indeholder en masse additiver herunder \"afkoksningsadditiver\", vil aflejringer blive fjernet/opløst eller delvist fjernet/opløst.
Og det kan da meget let medføre utætheder.

Det ved alle, der har prøvet at afkalke vandhaner.

Men spørgsmålet er vel egentlig: Og hvad så?
Vil det ikke bare medføre et forøget olieforbrug?
Og evt. lavere olietryk, hvis der overhovedet er eller kan ske aflejringer i selve oliepumpen.

Vores ven med Castrol produkterne omkring Hørsholm (kan ikke huske hans navn/firma..det er vist noget med vintage...) er inde på det med utætheder ved skift fra mineralsk til syntetisk. Og jeg tror, han ved, hvad han \"taler\" om.

Kuksi:
Du skriver, at du ikke har hørt det med olien og mx5'eren.
Har du hørt om det ved andre bilmærker? Altså utætheder ved olieskift.
Og hvis ja: Hvorfor skulle der være forskel på MX5 og andre bilmærker?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » ons 3. jun 2009 20:30

hasse skrev:....Hvorfor skulle der være forskel på MX5 og andre bilmærker?

Hasse, som rettroende ved du da at MX-5'eren er overnaturlig i forhold til alle andre biler. Den er hurtigere, bedre samlet og går ALDRIG i stykker :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 3. jun 2009 20:37

NÃ¥h ja. Glemt det. Alderen du ved!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » ons 3. jun 2009 22:09

Det har jeg ikke kunnet få bekræftet nogen steder, og har heller aldrig hørt dette før i forbindelse med MX-5.

Det jeg mener jeg (og har skrevet) er at jeg ikke tidligere har hørt om \"advarsel\" om at passe på med at skifte til fuldsyntetisk, hvis motoren har kørt med med alm. olie. Det er faktisk først i forbindelse med at jeg selv blev MX5 ejer for 2½ år siden.

Hasse skrev:
Har man kørt med mineralsk olie i laannnggg tid og skifter til syntetisk, der jo indeholder en masse additiver herunder \"afkoksningsadditiver\", vil aflejringer blive fjernet/opløst eller delvist fjernet/opløst.
Og det kan da meget let medføre utætheder.

Det kan der være noget om Hasse, og jeg er måske selv leveringsdygtig i et eksempel af værste slags.
Den første MX5 jeg hentede i Tyskland ved en Mazda forhandler, kørte 800 km hjem helt perfekt. Næste morgen på vej til værkstedet, holdt den 4-5 minutter i tomgang. Og der må olietrykket være forsvundet! Jeg sætter mig igen i bilen og kører glad videre. Der er jo ingen olie lampe der lyser, og bemærker ikke at olietrykket ikke længere er tilstede. Og det var så den moter (og bil, den blev slogt tilbage til forhandleren).
Det sidste der var foretaget var netop et olieskift (fuldsyntetisk) og nyt filter. Måske har den friske tur på motorvejen, løsnet så meget slam, at det til sidst har bundfældet sig og næste morgen stoppet oliepumpen. Der var checket olie (også under turen hjem) og der manglede ikke noget.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 3. jun 2009 22:21

Værre oplevelse Kuksi.

Min neuronsuppe begyndte at blande sig under mit tv-kiggeri:

I realiteternes verden kan der vel ikke være så stor forskel mellem at skifte fra mineralsk til syntetisk olie OG tilsætte additiv til motorolien mhp. rensning af af olievejene.

Og hvis der er forskel. Og det er der med garanti:
Så er den meget større!!!
For dér bliver der virkelig fjernet skidt.
Det kan man konstatere ved selvsyn, når olien efter rensningen bliver tappet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf psc » ons 3. jun 2009 23:40

Takker for indput.

Så kan jeg sove roligt igen. det værste tanker har fløjet gennem hovedet :-)

Bilen skal ned til Andreas i uge 28, og have ny pakninger, så der kommer der også ny olie på.
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Tilbage til Problemer og løsninger