Seriøst vand problem i døren

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Seriøst vand problem i døren

Indlægaf Borst » lør 13. jun 2009 15:01

Ja har i et stykke kunne høre sådan en plaske lyd fra min højre dør, det lyder som om der ligger et par liter vand, og skvulper i døren.
Da jeg kom ud i morges, lukkede det råddent i kabinen, og begyndte så at køre passagersædet frem, for til min store skræk, se at hele gulvet var gennemblødt.

Bilen drypper vand fra nogle huller i bunden (umiddelbart ikke drænhuller), når den står stille. Men har kørt en ledning igennem drænhullet ved kalechen, og der var møg beskidt og tilstoppet, og der kom der også noget meget ulækkert snask ud, som lugtede helt vildt, men det vand i døren kom ikke ud.

Hvordan får jeg det ud, for det er helt sikkert ikke sundt :0

Har taget nogle billeder.

Billede
Der hvor vandet drypper fra.
Billede
2
Billede
Kaleche drænhullet
Billede
Vand i bunden

Nogen der har en løsning, det er rimelig vigtigt :0
Mazda MX5 NA 93'
Borst

Geografisk sted: København K

Indlægaf Uhrskov » lør 13. jun 2009 15:25

Årsagen til der kommet vand ind er sansynligvis tilstoppede drænhulder ved kalechen. Check om de ikke er fyldt med skidt:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=330455& se inlæg #10 (uh billede rt er fælt)

Det vand du kan hører er sansynligvis ikke komme ud fra dine sidepaneler fordi drænhulderne i bunden er stoppet. Rens disse 4 huller med et lille søm: http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf Borst » lør 13. jun 2009 16:48

Nu vender mine billeder godt nok lige lidt forkert, men de huller på de to øverste billeder, er det dem som skulle være dræn huller, fordi så kan jeg ikke rigtigt få dem renset?

Dem ved kalechen er rengjort, og det har intet hjulpet, andet end jeg nu ved de er rene ;)

Fandt også lige ud af mit bagagerum, var fuldkommen gennemblødt? Hvordan kan det ske?
Mazda MX5 NA 93'
Borst

Indlægaf Uhrskov » lør 13. jun 2009 17:21

Drænhulderne i bunden sidde i den kant hvor siden af bilen samles med bunden. Altså den kant som man vil sætte en dunkraft under for at løfte bilen på. Hullet sidde på bagsiden af kanten. De kan godt være lidt svære at fine, men kanden er en lille smule bredere der hvor hullet er.

Får du stadig vand ind efter du har renset dræn?

Sidst i denne tråd skriver de om 5 mulige steder wand kan komme ind i bagagerummet. Prøv at kigge på det: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=333662
Brugeravatar
Uhrskov

Indlægaf Borst » lør 13. jun 2009 17:29

Nå fik løst det med drænhullerne i bunden, og hold da op det væltede ud med vand, så nu er det ordnet, nu er det bare bagagerummet som er et mysterie, listerne ser spændstige og virker helt nye, og har kigget efter huller eller deslige, intet at finde.
Mazda MX5 NA 93'
Borst

Indlægaf Uhrskov » lør 13. jun 2009 18:16

Godt at hører :-)

Nu kender jeg ikke selv NA modellen. Men de skriver noget om at der kan komme vand ind ved baglygten. Prøv at udersøge det.
Brugeravatar
Uhrskov

Indlægaf hasse » lør 13. jun 2009 18:22

Det blæser jo godt i øjeblikket. Ihvertfald om dagen.

Ned med kalechen.

Ud med sæderne.

Ud med bundbeklædningen i kabinen.
Op på en tørresnor med den. Der er isolermateriale på undersiden. Og det suger godt.

Du vil så se nogle gummipropper i bunden. Op med dem.

Og lad kabinen gennemtørre. Kør evt. et par dage uden bundbeklædning.
Ã…ben vogn/nedrullede vinduer (herunder bagruden).
Det er jo bare at skrue sædet/-erne midlertidigt på igen.

Desværre er der noget, der tyder på, at der er utætheder i kalechens rainrail.

Vand i dørene må (kan) skyldes dårlige gummilister. Dem, der er mellem vinuerne og dørene.

Den med garagerummet kan jeg ikke greje umiddelbart.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 13. jun 2009 18:35

Er køleren tæt?
Eller skal du fylde på?

Hvis det er tilfældet KAN der være utætheder i kobberrørene/deres samlinger i kabinevarmeanlægget.

Ad. Drænhullerne i sidepanelerne(der hvor donkraften bør (skal ) placeres:
Du - og andre - skal lige tænke på, at hvis hullet har været godt tilstoppet, er det første, der faktisk sker, når hullet renses enten med en clips eller et bor, der passer i diameteren, at skidtet inde i panelet presses ud til siden. Og faktisk danner en vold inde i panelet.

Og så kan det da godt være, at der kommer vand ud af drænhullet, men vil desværre samtidig altid være vand nederst i panelet. Det næsten mest kriminelle sted af alle.

Efter du har afmonteret bundbeklædningen (herunder dørlisterne - plastic), kan du evt. køre op på den nærmeste tankstation og så give det indvendige af sidepanelerne en gang trykluft gennem hullerne, hvordørlisterne monteres.

Ser åndsvagt ud.
Men kommer der forespørgsler/bemærkninger, kan du jo altid prøve at forklare dem, at således fyldes der luft på dækkene på en MX'er.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 14. jun 2009 22:46

Var i anden anledning under vognen (igen) idag.

Der er afløbshuller i bunden af dørene.
Så der er vist ikke meget, der kan plaske/klukke inde i dørene.

Men det er sikkert en meget god ide at sprøjte noget tectyl ind gennem hullerne.
Gennem en tynd plasticslange. Så kan det få lov til at flyde hen over bunden på indersiden.
Og derved også komme ned i bukningen mellem bunden og selve døren.

Vil nok - for en sikkerheds skyld - alligevel anbefale, at det gøres med ruderne oprullet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » man 15. jun 2009 10:03

Der er afløbshuller i bunden af dørene.
Så der er vist ikke meget, der kan plaske/klukke inde i dørene

Du kan tro det kan plaske inde i dørene. Har på en af mine andre biler haft samme problem efter en undervognsbehandling. Når drænhullerne er våde af nyt undervognsbeskyttelse klæber alt skidt og støv fast og så er drænhullerne hurtigt stoppet til.
Mængden af vand i dørene kan sagtens være et par liter pr. dør !!!

Kur mod sådan noget plaskeri : Tag et stykke rund ledning og stik det i hullerne med jævne mellemrum. Samme kur til øvrige drænhuller.

Husk også at checke om vandet kan rende ud fra området ved viskermotor umiddelbart foran forruden. (kan ikke huske hvad \"kassen\" hedder)
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » man 15. jun 2009 11:18

Ja så må der virkelig være tale om en forstoppelse, som må være en lækkerbisken for enhver kirurg.

Husker jeg ikke meget galt, er der 3-4 huller à ca. 05x1,0
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Problemer og løsninger