AFR i det varme vejr

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

AFR i det varme vejr

Indlægaf hasse » man 6. jul 2009 12:59

Jeg har lagt mærke til, at AFR her i det varme vejr tit kører på en relativ rig blanding. 12. Og har \"vanskeligt\" ved at komme ned på de 14-15

Er der nogen af jer med AFR ur - enten digitalt eller analogt -, der har observeret det samme?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » man 6. jul 2009 13:29

Jeps, synes at kunne opservere det samme. Har ikke nogen forklaring på det, men det er som om at AFR værdierne ligger 0.5 - 0.7 lavere når det er varmt (med lavere menes mere fed blandning). I tomgang ligger værdien på det samme om det er koldt eller varmt.

Nu køre min med en forholdsvis fed blanding i forvejen, men skiftede tændrør for 1 1/2 uge siden og de viste ikke tegn på en for fed blandning. Faktisk så de rigtig godt ud de rør jeg pillede ud, ved at sammenligne med foto´s af hvordan tændrør skal se ud, når motoren køre med rigtig blandning.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 6. jul 2009 14:07

Det er sgu' da mærkeligt.

Og så det sædvanlige:
Selskaberne ændrer jo benzinen efter årstiderne.
Der er noget, der \"hedder\" vinterbenzin og noget, der \"hedder\" sommerbenzin.

HVIS vi nu forudsætter, at deres sommerbenzin f.eks. er beregnet til en gns. temp. på en normal sommer -er det ikke ca 15 c.?-, og vi så har op mod de 30 c, ja så må det næsten give noget kludder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ken » tirs 7. jul 2009 10:59

Nu vil jeg ikke lyde som en kloge Åge, men mon ikke det kunne skyldes den høje temperatur på luften? Højere temperatur gør at samme mængde luft fylder mere.

Mindre luftmængde til samme mængde benzin = federe blanding.

Hvad bruger i jeres AFR til?
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » tirs 7. jul 2009 11:12

Det er ikke en uberettiget \"klogning\" Ken.
Men ECU'en skulle jo tage højde for DET.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 7. jul 2009 11:44

Vores ECU kikker jo kun på CO signalet op til en vis grænse ( er det ikke 3-4000 omdr?).
Derfor passer AFR i tomgang.
Tror netop at det er det med at den varme luft fylder mere, at vi oplever blandingen bliver federe under kørsel i varmt vejr. Der er ikke kommet samme mængde luft ind i det varme vejr.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 7. jul 2009 12:03

Hov, hov!!

ECU'en aflæser både lufttryk og lufttemp. mmm.
Og doserer bl.a. også ud fra disse vædier, hvor meget brændstof, der skal \"bruges\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ken » tirs 7. jul 2009 12:25

NÃ¥r lufttemperaturen stiger indeholder den mere fugt end ved lavere temperaturer...
Vandmolekylerne i den indsugede luftmængde optager derfor pladsen istedet for luftmolekylerne, hvorfor der i praksis indsuges mindre luft :o

Måske lidt forsøgt...
Brugeravatar
Ken

Indlægaf hasse » tirs 7. jul 2009 15:29

Synes selv, at signalet fra O2 bliver ignoreret ved ca 4.000 rpm-har været inde på det i en anden tråd. MEN udover, at det bliver omtalt enkelte steder på Miatanet, har jeg ikke kunnet få det bekræftet nogen steder.

Den med vanddamp/-molekyler er vist nede i småtingsafdelingen.

Nu er der jo det ved det, at de værdier, som O2 sensoren aflæser er vægtværdier-ikke rumfangsværdier.

Og sådan, som jeg tror, at det hænger sammen er, at ECU'en på baggrund af temp. og lufttryk beregner, hvor meget ilt, der er i indsugningsluften.

MÆNGDEN af luft bliver derefter beregnet på baggrund af signalet fra spjældet.

Derefter siger Ecu'en: \"Der kommer så og så meget luft med den og den temperatur og barometertryk. Hertil skal bruges så og så meget brændstof.\"

Derefter begynder O2 sensoren at blande sig: \"Halløjsa'. Blandingen er for fed/mager for at være stoich\". Og sender så signal til Ecu'en om at reducere/forøge brændstofmængden.

Jeg er bare ikke sikker på, at ECU'en overhovedet tænker. Det må vist betegnes som refleksreaktioner.!!!

Nå men når jeg overhovedet rejste spørgsmålet, var det for at udelukke, at der var noget ivejen med min dyt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ken » ons 8. jul 2009 09:36

Den med vanddamp/-molekyler er vist nede i småtingsafdelingen.

Nu er der jo det ved det, at de værdier, som O2 sensoren aflæser er vægtværdier-ikke rumfangsværdier.

Lampdasonden måler i masseprocent! I hvert fald beregningsteknisk.
Brugeravatar
Ken

Indlægaf motorbøllen » ons 8. jul 2009 12:39

Har jeg fårstået ret, at det er airflow'et der er tale om?

For så har jeg en idé om at værdierne vil ændre sig om ikke radikalt, så bare en smule, hvis du kan forlænge studsen som dit luftfilter sidder på, og rykke filteret ud i \"munden\" på forkofangeren.

Den køligere luft vil så have et mere optimalt flow igennem indsugningen, og benzinblandingen bliver bedre.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Ken » ons 8. jul 2009 22:20

Næsten!

Blandingsforholdet mellem luft og benzin.

Hasse har allerede et â€
Brugeravatar
Ken

Indlægaf hasse » fre 30. apr 2010 11:43

Varmt vejr kan man vel ikke sige, at det er, men...

Har flere gange..ikke særlig tit...observeret (AND: Mit AFR-ur er i øjenhøjde(hæ.hæ)), at nålen på mit AFRur - analogt - bliver hængende på 11-12 uanset, hvordan jeg kører.

Og så pludselig begynder nålen igen at opføre sig, som en \"nål skal gøre\".

AFR-uret er monteret med forbindelse til O2 sensoren - stock ikke 4-wire.
Motoren har arbejdstemperatur (olietemperaturen).
Har ikke noget med kold O2sensor at gøre (?) (ved koldstart står nålen på 17-18 indtil sensoren er varmet op, så den kan afgive signal).

Hælder selv til- indtil videre, at det er O2sensoren med en form for \"periodisk fejl\". Men det kan ikke være \"tilkoksning\" af sensoren. Eller kan det?

KAN også være noget med min Bipes og/eller Powercard.

Kort:
Har nogen af jer med AFR-ur oplevet noget tilsvarende?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Problemer og løsninger