Hvor finder jeg en MX-5 Doktor i KBH området?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvor finder jeg en MX-5 Doktor i KBH området?

Indlægaf Mr. Miata » man 19. sep 2005 13:15

Hej med Jer,

er der nogen som kan anbefale en mekaniker i KBH området som har forstand på MX-5?
Jeg har lige købt en NA'er fra 1990 som er tip top velholdt desværre er der et eller andet med motoren :( Momentet er helt væk ved lave omdrejninger (kommer ved ca 3000) ligesom 5 gear er helt dødt. Findes der en MX-5 doktor i KBH eller skal man helt til Fyn/Au2Fast?
Mr. Miata

Indlægaf Webmaster » man 19. sep 2005 13:27

Andreas (Au2fast) er nok det hurtigste/billigste på sigt. Men prøv at ringe til ham og hør hvad han har at sige.

Der er dog er par ting du bør checke. Hvornår er tændrør/tændkabler skiftet sidst? Et typisk svagt punkt på MX-5'ere. Hvordan står din timeing af tændingen? Hvis sidstnævnte er sat til mindre end 10 grader, har bilen intet moment og det er svært at sætte i gang i første gear på en fornuftig måde. En erfaring jeg gjorde mig da jeg rodede med min kompressor i foråret. Det er meget nemt at gøre selv. Kræver en papirklips, tændingspistol, skruenøgle (12’er tror jeg) og en flad skruetrækker.
Hvordan man gør står her: http://www.five-speed.dk/Guides/timing.htm Standard timeing er ved 10 gradersmærket.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Felix » man 19. sep 2005 15:39

Først og fremmest tillykke med en super fed bil Mr. Miata. Jeg har selv en MX-5'er af samme årgang og er ovenud glad for den. :D
Og så lige et spørgsmål til webmaster - Du nævner tændingkabler som et svagt punkt på en MX-5'er, men kan du forklare hvad det lige er der går galt med de kabler? For mig virker det lidt som overtro, men overtro kan jo også bygge på noget reelt, så der kan jo være noget om det. For mig virker det umiddelbart ikke som om de burde kunne blive slidt.
Ved du om man er på sikker grund hvis man har målt dem igennem med et ohmmeter og checket at de overholder specifikationerne (og vel og mærke ikke er ødelagte i isolationen)?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » man 19. sep 2005 17:13

Felix skrev:...Du nævner tændingkabler som et svagt punkt på en MX-5'er, men kan du forklare hvad det lige er der går galt med de kabler? ...
Nej, det kan jeg ikke :oops: - Men prøv at søge på www.forummiata.net og du vil kunne se at det er en ret normal MX-5 del, som skiftes ofte.

Felix skrev:Ved du om man er på sikker grund hvis man har målt dem igennem med et ohmmeter og checket at de overholder specifikationerne (og vel og mærke ikke er ødelagte i isolationen)?
Nej, det gør jeg heller ikke :oops: - Måske der er nogen der har prøvet derude?
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Danny » man 19. sep 2005 19:49

Jeg ved at der i Keith Tanners bog ordret står at \" miatas are hard on plug wires\", men hvordan de 5'ere helt præcist gør det af med dem, ved jeg ikke. Måske er de bare ikke så gode fra fabrikkens side.
Men han tilråder en at udskifte dem med nye fra eks Magnecor eller NGK, som skulle holde i årevis. Har selv gjort det, da jeg troede jeg havde et problem med dem, men de var ikke synderne alligevel...

Men ja tillykke med bilen, har også sådan en model. It's a keeper :D
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Freestyler » tirs 20. sep 2005 10:28

Tillykke med den.

Nu skal man jo passe på med at male fanden på væggen. Men det kunne altså godt lyde som om dit problem er det famøse \"short nose crank problem\".

Læs om det her: http://miata.net/garage/crankshaft.html

Og læs om hvordan man løser det her: http://miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Mr. Miata » tirs 20. sep 2005 11:05

Tak for de gode råd! Kunne meget vel være krumtap problemet efter symptomerne at dømme. Tror jeg må en tur til Andreas på fyn - gad vide hvad sådan noget koster???
Mr. Miata

Indlægaf Danny » tirs 20. sep 2005 19:41

Hm, er der nogen der har oplevet det berygede krumtap-problem? For jeg har sådan en spøjs, svag lyd, der egentlig kun er tilstede i 3. gear omkring de 3000 omdr. Det er sådan en lidt \"skraldende\" lyd, og fremkommer kun hvis jeg holder en jævn fart og ikke gasser op eller sænker farten. I ved sådan en lyd, som man ikke kan beskrive for en mekaniker (eller andre) :roll:

Men den trækker og kører fint, har ikke det samme problem som Mr. Miata.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » ons 21. sep 2005 12:42

Mr. Miata skrev:Tak for de gode råd! Kunne meget vel være krumtap problemet efter symptomerne at dømme. Tror jeg må en tur til Andreas på fyn - gad vide hvad sådan noget koster???

Prøv lige at checke din timeing før du kører derover. Hvis den står for lavt, har bilen absolut ingen bundtræk før 3000 RPM!!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Re: Hvor finder jeg en MX-5 Doktor i KBH området?

Indlægaf Tibirke » tors 22. sep 2005 14:54

Mr. Miata skrev:Hej med Jer,

er der nogen som kan anbefale en mekaniker i KBH området som har forstand på MX-5?
Jeg har lige købt en NA'er fra 1990 som er tip top velholdt desværre er der et eller andet med motoren :( Momentet er helt væk ved lave omdrejninger (kommer ved ca 3000) ligesom 5 gear er helt dødt. Findes der en MX-5 doktor i KBH eller skal man helt til Fyn/Au2Fast?

Ak og ve, - sådan skal en Miata ikke lyde.
Har du prøvet at snuse til dine tændhætter ?.
Ja, - det lyder tåbeligt, men prøv at snuse til tændhætterne, - hvis de lugter af sure tæer, så er der overslag i dem=kaput.
NB - Innocent Blue Mica
Brugeravatar
Tibirke

Geografisk sted: Østerbro

Re: Hvor finder jeg en MX-5 Doktor i KBH området?

Indlægaf oleviby » lør 1. okt 2005 08:22

Mr. Miata skrev:Hej med Jer,

Det kan sagtens være tandremmen der står en tand forkert.
Jeg købte engang en 90'er med dette problem.
Efter at have skiftet tandremmen var det som en ny bil.

Ole
oleviby

Tilbage til Diskussion