Skift af olie på gearkasse og differentiale

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skift af olie på gearkasse og differentiale

Indlægaf And » man 20. jul 2009 16:44

Hej

Jeg har nu siddet og kigget lidt på skift af olie på gearkasse og differentiale, i forbindelse med dette har jeg gjort et par interessante opdagelser.

Ud fra de mange gode anbefalinger har jeg besluttet mig for at det skal være en Redline olie. Men undervejs i denne process bliver jeg så opmærksom på et par ting som jeg ikke ved om nogle af jer har spekuleret over før.

Mange på www.miata.net kører på enten Redline MTL eller MT-90 - den første skulle være lidt tyndere og ifølge nogle folk bedre egnet til mere kølige klimaer, som f.eks. vores. Se evt. denne tråd http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ght=turret

I øvrigt lever MT-90 op til de specifikationer som Mazda kræver for bilens gearkasse, hvorimod MTL falder \"udenfor\" - MEN anbefales stadig af flere bl.a. Tanner. Her ligger jeg og er lidt i tvivl om hvad det skal være, men jeg kunne nok hælde til MTL især når man tænker på hvilke temperaturer vi oftest bevæger os rundt i.

Der hvor min \"kæde hopper af\" er når vi kommer til spørgsmålet om differentialet. Her er der stadig folk som hælder til både den ene og den anden, om end der nok er flest som argumenterer for MT-90 pga. den er lidt tykkere.

MEN... her undrer det mig meget at så mange alligevel hopper på de to olier. Mazda foreskriver at der til differentialer skal bruges en GL-5 klassificeret (75W90) olie. De to førnævnte Redline olier er netop KUN klasset som GL-4 olier. Dette betyder bl.a. at mængden af additiver, der skal danne og vedholde den beskyttende bæreflade mellem tænderne, er noget mindre og disse additiver vil nedbrydes hurtigt i differentialer...

Se evt. databladet for de to olier her (med fokus på MTL). http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
Bemærk bl.a. følgende kommentar: MTL is not designed for use in rear-wheel drive differentials. Those generally require a GL-5 lubricant such as Red Line 75W90 Gear Oil.

I dette Redline datablad er der en mere generel oversigt over olierne og deres applikationer: http://www.redlineoil.com/whitePaper/10.pdf

I forskellige tråde på www.miata.net bliver emnet også diskuteret omkring differentialerne og i en tråd som denne her bliver problematikken vedr. GL-4 i differentialer også nævnt kort: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ght=turret

Lidt ekstra her vedr. GL-4 vs. GL-5: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ght=turret

Det leder så mig til min afslutning, hvis du har skiftet olie, hvilken olie har DU så i dit differentiale?

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » man 20. jul 2009 16:51

Faldt lige over en tråd mere vedr. emnet GL-4 vs. GL-5:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... light=GL-5

Et \"sidespring\" fra tråden:
From the Flyin' Miata web site concerning their recommendations for drivetrain lubricants.

\"Redline MT-90 is a great gearbox lubricant for 'boxes that have to work hard. It's not the best choice for street cars because it needs to be up to full temperature to work properly, but if you're doing a lot of track work or need a little more protection for your gearbox it's the one to choose. For street cars we recommend MTL.\"
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » man 20. jul 2009 17:00

Jeg har Redline 75W90 i differentialet og MT 90 i gearkassen.

Jeg opdagede først, at flere anbefaler MTL end MT-90 lige efter jeg havde hældt det på, så det vælger jeg nok næste gang. Det gav dog stadig et bedre gearskifte end det gamle slidte stads der var i før.

Jeg har ikke selv set andet end 75W90 anbefalet til differentialet før.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » man 20. jul 2009 19:13

Jeg bruger pt. Red Line 75/90 til diffet.
Ellers Statoil GearWave PS45 75W90
Har også prøvet Castrol SAF-XJ 75W 140. (Blev prøvet grundet \"hakkeri\" i diffet).
Har iøvrigt også prøvet Q8's til spær-differ.

Kan ikke mærke forskel.

Om der \"skal\" være den ene eller anden type, tror jeg ikke alene afhænger at normal udetemperatur - hvad det så er - men i endnu højere grad af, hvilket diff., man har.
Er det clutch pack som mit, udvikler det ganske givet mere varme end f.eks. Torsen, som jeg ikke mener er clutch-typen.

Men som \"sagt\": Bruger en relativ alm. 75w/90 spærdiffolie. Uden problemer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 20. jul 2009 20:26

Jeg har kørt med MT-90 i både gearkasse og batøj (åbent diff) i over 2 år. Oplevede klart nemmere gearskift, og syntes også mindre varmeudvikling fra gearkassen.
Kan godt se at det måske skal være et andet valg i bagtøjet næste gang, men det har nu fungeret fint.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » tirs 21. jul 2009 00:37

Jeg har også læst en del på de forskellige foums med folks erfaringer, da jeg gerne ville have nyt olie i gearkasse og bagtøj.

Og jeg kom frem til Red Line MTL på gearkassen og Red Line 75w90 GL-5 til bagtøjet (torsen spær).

Bestilte det hos camskill.co.uk - fine priser og hurtig levering :)
MTL Vare NR: 50204-REDLINEOIL
75w90 GL-5 Vare NR: 57904-REDLINEOIL
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Re: Skift af olie på gearkasse og differentiale

Indlægaf KimT » tors 23. jul 2009 19:30

And skrev:Mange på www.miata.net kører på enten Redline MTL eller MT-90 - den første skulle være lidt tyndere og ifølge nogle folk bedre egnet til mere kølige klimaer, som f.eks. vores. Se evt. denne tråd http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ght=turret

I øvrigt lever MT-90 op til de specifikationer som Mazda kræver for bilens gearkasse, hvorimod MTL falder "udenfor" - MEN anbefales stadig af flere bl.a. Tanner. Her ligger jeg og er lidt i tvivl om hvad det skal være, men jeg kunne nok hælde til MTL især når man tænker på hvilke temperaturer vi oftest bevæger os rundt i.

Jeg spurgte Jan fra ClassiCare.dk, her er hans svar:
"Hej Kim
Redlineoil anbefaler MT-90 til Mazda gearkasser, så den vil jeg også anbefale.
En tyndere gearolie kan måske anbefales til kvalifikations kørsel og lignende, men til daglig brug, 60000 km eller mere er MT-90 det bedste valg. Gearskiftet er lige let ved begge, men MT-90 beskytter bedre når gearolien bliver rigtig varm. Og det gør den på en Miata.
Begge grund olier er 75W olier så flydeevnen er ens.
Det har simpelthen noget at gøre med de tolerancer der er i gearkassen hvilken olie den skal have.
Visse andre gearkasser, bla. Mercedes har det bedst på den tyndere MTL.
Med venlig hilsen
Jan
ClassiCare.dk"

Helt sikkert 75w90 til diff. Selvom man har hældt noget andet på og det "kører fint" kan det sagtens være at tænderne slides hurtigere. Det opdager man først ved inspektion eller når skidtet ikke kan mere.
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » tors 23. jul 2009 20:17

MT 90 er en 75W-90'er. Jfr. Red Lines hjemmeside.

Er \"man\" forvirret?
Sikkert, medmindre man er Feinschmecker og har brugt et par nætter på at sætte sig ind i emnet.

A' tror, at den allerbedste olie er den, der kommer på f.eks ved hver 10.000 km. (5.000, når det er motorolie).
Skråt op med mazdaintervallerne.

Ps.
Forstår ikke rigtigt det med \"...60000 eller mere..\"
Er det, hvad vognen sammenlagt har kørt?
Det kan da ikke være pr. år!! (M.m. der er et 0 for meget (?!!))
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 7. aug 2009 08:57

Blev endnu en gang nysgerrig og i forbindelse med gearolieskift hældte jeg MT 90 på.

Og jeg tilslutter mig dem, der mener at kunne mærke forskel.
Positiv forskel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » lør 8. aug 2009 12:35

Kuksi skrev:Jeg har kørt med MT-90 i både gearkasse og batøj (åbent diff) i over 2 år. Oplevede klart nemmere gearskift, og syntes også mindre varmeudvikling fra gearkassen.
Kan godt se at det måske skal være et andet valg i bagtøjet næste gang, men det har nu fungeret fint.

Ja og delvist på Kuksi's opfordring kører jeg også med MT-90 begge steder :D Jeg har nu heller ikke oplevet problemer, men synes satme godt nok gearkassen bliver varm - jeg kører altid med mit speederben lænet op af kardantunnelen og det er garanti for en god svedetur på den ene side af benet, efter en halv times kørsel eller mere.

Men der er lige et års tid eller halvanden til det kan komme på tale at skifte diff. olie igen, for mit vedkommende.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Danny » lør 8. aug 2009 18:19

hasse skrev:Blev endnu en gang nysgerrig og i forbindelse med gearolieskift hældte jeg MT 90 på.

Og jeg tilslutter mig dem, der mener at kunne mærke forskel.
Positiv forskel.

Jeg har nu prøvet at køre en 5'er med MT-90 i kassen og en med en udefineret olietype umiddelbart efter hinanden. Forskellen er faktisk stor, til Redlines fordel. Nu ved jeg ikke hvor gammel den ukendte olie er, men Redlinen er lidt over halvandet år.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Claus » søn 9. aug 2009 13:48

Nu ved jeg ikke om der er lamel spær på nogle af vores modeller, men det er vigtigt at olien er designet til at blive hældt i et bagtøj med spær.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » søn 9. aug 2009 13:50

Denne har jeg påført :

Castrol LS 90 (GL 5) - 1 ltr
Klassisk mineralsk olie til differentialer med og uden lamelspær. Også til sammenbygget gearkasse/differentiale med spær. Indeholder særligt effektive højtryksadditiver.

Differentialer med spær:
LS 90 indeholder de nødvendige friktionsadditiver, der er en forudsætning for at et lamelpladespær kan fungere korrekt. Uden LS-additiverne virker et lamelspær ikke - og varmen vil blive så høj, at pladerne glaserer og forbliver virkningsløse.

Transaksel med spær:
Anvendes også til sammenbygget gearkasse/spærredifferentiale på centermotorbiler med transaksel.

Differentialer uden lamelspær:
På grund af sin høje trykstabilitet anvendes LS90 også i klassiske differentialer UDEN spær - fx i mange BMW modeller, hvor LS90 erstatter den oprindelige Castrol G728.

Erstatter:
Castrol Hypoy LS
Castrol LSC
Castrol G728

API GL5
SAE 90
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Star » ons 19. aug 2009 23:13

Er der nogen der har erfaringer positive/negative ved brug af ABCON pro dukter i mx5?

Jeg har tidligere anvendt produkterne i en BMW der kom til at gå meget mere lydløst efter brug af motorolien, Jeg overvejer at anvende produkterne ved næste skift.

mvh
Steffen
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf KjaLLe » tors 20. aug 2009 17:13

Hvis du bare vælger den rigtige type olie, kan jeg ikke se nogle problemer i at bruge ABCON.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Næste

Tilbage til Diskussion