tilsodning af udstødningsrøret

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

tilsodning af udstødningsrøret

Indlægaf hasse » ons 19. aug 2009 06:49

Vi er sikkert mange, der har et udstødningsrør, hvor også det inderste af af udstødningsrøret (den synlige del på \"hækken\") er forcromet/er af poleret, rustfrit stål.

Hvor hurtigt - så'den ca. - bliver det inderste tilsodet?
Hvis altså det bliver tilsodet hos jer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » ons 19. aug 2009 08:36

Næsten med det samme. Hvis jeg skal holde enderne af udstødningsrørene blanke skal de vaskes / pudses hver dag. :?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Viggoman » ons 19. aug 2009 08:41

+1. Tung højrefod + en tuning af MSPNP'en til den \"fede\" side gør det ikke bedre.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf KjaLLe » ons 19. aug 2009 12:55

Jeg har også 'opgivet' at holde enden ren, det kommer simpelthen så hurtigt. Så nu får den bare en tur, når bilen alligevel vaskes.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf hasse » ons 19. aug 2009 13:29

Det er/var måske også et lidt uklart spørgsmål...når \"man\" tænker lidt over det.

For hvad er tilsodning? Er det kulsort \"belægning\" eller er det mindre farvning?

Og hvad er hurtigt og langsomt?

Jeg gav det indre en kleenex for 3-4 dage siden, og d.d. er der da en mindre ganske tynd belægning (nærmest brunlig-sort) men stålet og stålglansen er da stadig meget tydelig. Altså ikke total tilsodning.

Når jeg rejste spørgsmålet er det naturligvis i forbindelse med vores debat om olie til dytten sammenholdt med de flotte resultater nogen af jer har på olietrykket.

Og tidligere debat om olieforbruget.

MÃ¥ske flotte olietryk!!
For hvis diverse kanaler er mere eller mindre tilstoppede, vil trykket vel være større.
Jeg går ud fra - måske forkert, at trykmåleren har direkte adgang til sumpen via egen kanal.

Jeg vil prøve at binde et lommetørklæde omkring udstødningen og så prøve en mindre tur med varm motor.

PS.
Det med direkte adgang til sumpen skal forstås således, at måleren har sin egen kanal EFTER olien har været gennem pumpen.

Så det var vist lidt vrøvlet oprindeligt. Skyldtes - forhåbentlig - varmen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf brutalis » ons 19. aug 2009 16:26

3-4 dage ka´ jeg holde den! Så ska´ jeg ha´ fat i den store lotus rulle igen! Men har sgu efterhånden vænnet mig til det! :?
brutalis

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Felix » tors 20. aug 2009 22:51

Sjovt nok - Jeg har også undret mig over at den bliver sodet til på indersiden af udsødningsrøret. Ser det også på min der kører med følgende opsætning = Originalt udstødningssystem, 14 grader fortænding og K&N filter i indsugningen. Efter montering af nyt udstødningssystem, der jo startede skinnende rent indeni, gik der vel en god uge så var indersiden belagt med et tyndt lag sod, der er vokset til man ikke kan se metallet igennem det. Familiekontaineren (Ford focus) har omvent ingen problemet med at holde sit næsten helt rent. Kan det være noget med en primitiv styring af benzin/luft forholdet, der er blevet omtalt som lidt på den fede side?
Hvad siger ejere af NB eller NC som må formodes at have en mere avanceret styring af blandingsforholdet?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 20. aug 2009 23:18

Jeg er sikker på, at det har noget at gøre med en rig blanding.
Og det kommer især på tale ved kraftige accelerationer.
Det kan jeg se på min AfR.
Og samtidig kan jeg se på AfR'en, at når jeg kører pænt - det hænder!!!! -så ligger blandingsforholdet på den \"leane\" side af 14,7-stoich.

Er ikke sikker på, at du får noget ud af sammenligningen med familiecontaineren. Juvelen læs: MX'eren og den anden køres (nok) på lidt forskellig måde.

Mine tændrør har den farve, som tændrør SKAL ha'.

Jeg vil lige i den forbindelse bemærke, at skal man have noget ud af farvevisningen på tændrørene, skal motoren selvfølgelig være på arbejdstemperatur. Lad os \"sige\" min. 15 minutter.

Men derudover skal man lade motoren-bilen
køre ved relativ høje omdrejninger i et stykke tid,
slå motoren fra
og så stoppe og aflæse farven.

Så får man en farve, der siger noget....lidt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KjaLLe » tors 20. aug 2009 23:20

Felix skrev:Kan det være noget med en primitiv styring af benzin/luft forholdet, der er blevet omtalt som lidt på den fede side?

Hver gang jeg vasker hende i røven bliver jeg altid enig med mig selv om at det er der 'problemet' ligger ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Tilbage til Diskussion