Nye fjedre eller ej

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Nye fjedre eller ej

Indlægaf BNI » man 24. aug 2009 21:11

Min MX-5 står efter 150.000 km stadig på de originale støddæmpere og fjedre. Det holder naturligvis ikke.

Er derfor gået i gang med at kigge lidt på de forskellige muligheder indenfor hhv. en ren støddæmperløsning som KONI http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/348 eller KYB http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577

Eller en kombiløsning med både fjedre og støddæmpere som f.eks. GAZ http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1066 eller KONIS http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350

Jeg er noget i tvivl om hvilken løsning der er den optimale. Skal man gå efter originale fjedre og bruge pengene på kvalidæmpere som f.eks. KONIS eller er det essentielt med en løsning hvor nye fjedre også hører med (jeg er på et budget) :) .

Mine krav er umiddelbart, at bilen kan sænkes med ca. 20 mm og at det er muligt at justere på hårdheden af støddæmperen, da bilen både bruges til feriekørsel og trackday.

Alle input er velkomne
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf hasse » man 24. aug 2009 22:48

Hvis dit (umiddelbare) krav er sænkning med 20 mm. kan du ikke bruge Koni. Medmindre du også udskifter standardfjedrene.

Udover standarddæmper/standardfjedre har jeg kun prøvet Koni's i forbindelse med standardfjedre.

Og jeg er fuldt tilfreds. Synes, at kombinationen fungerer virkelig godt:
Rigelig med dæmpermuligheder og samtidig ikke så meget sænket, at det giver de helt store problemer ved kantstene/indkørsler.
Sænkningen er hhv 15 mm foran og 6 mm agter i forhold til standard.
(nederste stilling)

Jeg er lige ved at tro, at det kun er Webmaster, der har udskiftet sine Koni'er med andre (avancerede) dæmpere.

Men jeg vil da \"sige\", at de dæmpere, du henviser til fra Absolutely shocks virker rigtig tiltalende. Men kender dem iøvrigt ikke.
Og hvis man ikke har noget at lave søndag formiddag, er der da masser af skruemuligheder!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 24. aug 2009 23:17

Jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb af Koni Sports Kit (som er incl fjedre)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=349
Er i øverste stilling (af de 3 mulige) sænket 30mm, i forhold til std.
Jeg kører med 205/40-17, og i midterste højde indstilling. Med den hjulstørelse, skal man nok vælge øverste. Den kan godt kysse skærmkanten af og til. Men det er også hvad mx5parts anbefaler. Laveste er kun til udstillings brug, så glem den indstilling.
Har hørt at synsfolk ikke bryder sig om gevind undervogne, da de (ofte)vil kunne sænke mere end 40mm.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 25. aug 2009 08:16

Kuksi:
\"...Laveste er kun til udstillings brug, så glem den indstilling...\".

Ikke forstået!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 25. aug 2009 11:06

Kuksi:

Ikke forstået!!

Der er 3 højde indstillinger at vælge imellem. Som der står på mx5parts side. Så svarer øverste indstilling (det er en låsering der holder nederste fjederskål) til 30mm sænkning ifht. standard.
Midterste pos. er 10mm lavere endnu. Nederste er \"rigtig meget lavere\". Vil gætte på yderligere 20mm, så er bilen altså sænket 60mm ifht standard.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 25. aug 2009 11:12

Kuksi:
Du svarer ikke på mit spørgsmål.

(De størrelser, jeg nævner, har jeg fået direkte fra Koni. Midterste stilling svarer til standard. Jeg spurgte dem via email. Gælder modellerne 8041-1203 og 8041-1204.)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BNI » tirs 25. aug 2009 11:47

[quote="Kuksi"]Jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb af Koni Sports Kit (som er incl fjedre)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=349

Hej Kuksi
Ja dit KONI sæt med fjedre ser dejligt ud. Og til ca. 4500 er det jo ikke meget dyre end KYB AGX dæmperne. Lige 2 spørgsmål til dig:

Har du også lagt nye shock mounts og bumpstops ind (er faktisk lidt i tvivl om forskellen på disse to, men har forstået, at det kan være en fordel at installere disse, når man putter sænkningsfjedre på øsen)? Det vil jo øge prisen noget, fremfor bare at skifte støddæmperne.

30 mm går jeg udfra er minimumssænkningen med sættet? Er det til at leve med til hverdagen, her tænker jeg mest på fartbumps osv.

Vh BNI
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Kuksi » tirs 25. aug 2009 21:10

@Hasse
Kuksi:
Du svarer ikke på mit spørgsmål.

Jeg giver op. Jeg forstår så ikke hvad det er ud ikke forstår. Kun at vi ikke er enige om udgangs punktet for hvad de tre højder scarer til.

@BNI
Jeg har monteret nye bumpstops. Jeg købte nogle fra P5 \"SuperPro Polyurethane Bump Stops with Boots\" Se nederst på siden.
http://www.performance5.com/handling_suspension.asp
(de blev inden montering skåret ned til ½ højde, så ligner de dem på billedet). 45£ for alle 4, vælter næppe alverden). Mine shock mounts fejlede ikke noget, og dine vil sikkert også være ok.

30mm sænkning (og for den sags skyld også mine tidligere 40mm), giver/gav ingen problemer i det daglige. Kun i synshallen hvor vi skulle huske at vælge den rigtige lift. :o
Koni sættet stjæler ikke fjedrevandring, sådan som mine H&R fjedre gjorde. Dette er et stort plus.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 25. aug 2009 21:26

Kuksi:
Du plejer da ellers at være rimelig hurtig og -opfattende (!)

Du skriver, at \"...laveste kun er til udstillingsbrug...\".
Det er DET, jeg ikke forstår....at du skriver.

Har selv gennem flere år kørt med \"laveste\" uden nogen former for problemer, og nok er min MX5'er pæn og vedligeholdt, men jeg har da på intet tidspunkt overvejet at udstille den.

Og har det noget at gøre med, at fjederskålen evt. kan gå imod, HVIS MAN KORTERE FJEDRE (det er der vist andre, der har været inde på), må du da skrive det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 25. aug 2009 22:10

Tak for din pæne bemærkning Hasse. :D
Og i lige måde.

Som jeg skrev siger mx5parts selv, brug øverste eller midterste højde indstilling.

The ride height is adjustable by means of a three position circlip on the shock body to raise or lower the bottom spring pan. We fit these set to either the top position or the middle one but never the bottom!

Kan kun sige at mine 17\" dæk ikke gik på i skærmene med H&R fjederne.
Det gør de nu af og til (i praksis dagligt når det nu går lidt frisk til) med Koni fjederne (dæmper til max hårdhed) monteret i midterste stilling.
I nederste indstilling ville hjulet slet ikke kunne drejes til højer/venstre, det ville gå direkte ind i skærmkanten.
Det undre mig at dine hjul (15\" mener jeg), skulle være så meget lavere, at du kan brug laveste setting.
Lad os lige få nogle mål på.
Afstand fra hjulcenter (forhjul) til skærmkant er i mit tilfælde xxx mm (kommer i morgen, det regner)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 25. aug 2009 22:36

Bemærkning fra den gamle cirkushest:

\"...Som jeg skrev siger mx5parts selv...\"

Det skrev du ikke!

Og hvorfor de - MX5parts - skriver det, ved jeg...selvfølgelig ....ikke.

Og iøvrigt skriver de - stadig MX5parts \",,We fit these set to either the top position or the middle one but never the bottom!\"

Og det ka' da godt være!!
Men så skulle man måske skrive til dem, at de skulle prøve!!

De 35 mm, de er inde på, er jo netop med deres fjedre.

Kommer....også...med nogle mål imorgen. (Dytten er under lås og slå).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 25. aug 2009 22:46

Mandag nat
Skrevet: Tirs Aug 25, 2009 0:17 Emne: Re: Nye fjedre eller ej

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb af Koni Sports Kit (som er incl fjedre)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=349
Er i øverste stilling (af de 3 mulige) sænket 30mm, i forhold til std.
Jeg kører med 205/40-17, og i midterste højde indstilling. Med den hjulstørelse, skal man nok vælge øverste. Den kan godt kysse skærmkanten af og til. Men det er også hvad mx5parts anbefaler. Laveste er kun til udstillings brug, så glem den indstilling.

Tidligere i dag
Skrevet: Tirs Aug 25, 2009 12:06 Emne: Re: Nye fjedre eller ej

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Kuksi:

Ikke forstået!!

Der er 3 højde indstillinger at vælge imellem. Som der står på mx5parts side. Så svarer øverste indstilling (det er en låsering der holder nederste fjederskål) til 30mm sænkning ifht. standard.
Midterste pos. er 10mm lavere endnu. Nederste er \"rigtig meget lavere\". Vil gætte på yderligere 20mm, så er bilen altså sænket 60mm ifht standard.

JOW jeg gjorde! :wink:
Men jeg fatter ikke at der nu står 35mm og ikke 30mm længere....nå det gjorde der sku' nok også tidligere.

Men lad os få nogle mål på i morgen.

Jeg er stadig høj efter at have kørt en +300hk MX-5 tidligere i dag. Er faktisk meget imponeret over hvor harmonisk det spillede. Og jo den havde Koni's justerbare dæmpere. :lol:
Senest rettet af Kuksi tirs 25. aug 2009 22:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 25. aug 2009 22:53

Jeg er lige med på en lytter herinde.. Har jo samme vogn, samme årgang, samme antal km :D

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1578

Nogen der kender dette kit? umiddelbart sænker den jo op til 35mm. :roll:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » tirs 25. aug 2009 23:02

Kuksi:
Vi burde sgu' være politikere!!!

Men du har ret efter udelukkelsesmetoden!!!!!
(Satans).

PS.
Iøvrigt er der vist noget om at ham Sass fra A kører rundt i en rød MX5'er.

Men fordi \"han er en af vore egne\", behøver man jo ikke stemme på ham eller A.

Nå. Nu er det vist sengetid, eller også har jeg røget for meget Sweet Dublin.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 26. aug 2009 11:38

Afstand fra hjulcenter til skærmkant:
for 32 cm.
bag 32,5 cm.
Hjul: 15\" med 195/50 dæk.
Dæktryk: 2 bar.

Og som nævnt tidligere: Fjederskål i nederste stilling. Både for og bag.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion