overstyring- understyring- neutral

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

overstyring- understyring- neutral

Indlægaf hasse » lør 5. sep 2009 11:34

MX5'eren bliver altid rost for 50/50 vægtfordelingen.

Jeg har egentlig altid (indtil nu) forstået fordelen ved dette således, at den hverken er over- eller understyret. Altså neutral med den konsekvens, at \"skrider\" den, er det sidelæns: Både forenden og bagenden \"skrider\" på een gang.

Selv har jeg altid følt, at det måtte være en fordel med overstyring. Muligvis fordi de biler, jeg har haft (har ikke haft mulighed for at justere) har været overstyret fra fødslen. Og med baghjulstræk.

Men hvad er egentlig det bedste?
Over- eller understyring - neutral?
Er det en smagssag?
Hvordan sætter \"vi\" MX5'eren op til det ene eller andet ( når vi kan)?

Er det bedste neutral - bortste fra race og rundkørsler?

Osv. osv. you name it.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Tore » lør 5. sep 2009 12:09

Uden at have noget specielt at have det i, så vil jeg da mene at \"neutral\" må være en fordel. Både på og udenfor banen.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » lør 5. sep 2009 12:41

På banen kommer det meget an på ens kørestil. Hvis man går meget aggresivt efter apex, så kan apex være svær at ramme, samt man for en dårlig udgang af svinget, hvis bilen understyre for meget (nok mest forhjulstrækker). Personligt kan jeg bedst lide en lille overstyrring, det synes jeg giver den bedste indstyring og gør det nemmest at kontrollere bilen. Hvordan man sætter det op!!!!!! tja der er mange muligheder. Den mest oplagte er dæktrykket. For os som ikke har semi-slicks på, der giver et højere dæktryk bedre greb. Så kan man regulere trykket i forhjul og baghjul efter hvilket sæt hjul man vil have skal mest greb. Vil man have overstyrring så lidt mindre tryk i bagdæk og vil man have understyrring så lidt mindre tryk i fordæk (ved R-dæk er det omvendt, der giver mindste tryk, mest greb). Mange af os har også justerbar krængningsstabilisator og dæmper. Her er der også en del muligheder for sætte bilen op som man vil have den, med understyrring, neutralstyrring eller overstyrring. Dette er noget man kan bruge timer og atter timer på, for opsætningen kan svinge meget fra bane til bane og alt efter vejr forhold, samt ændre man på en ting har det effekt på nogle af de andre indstillinger man har lavet. Da vi ikke er proff. racerkører så lege lidt med dæktryk og måske dæmperne, find en opsætning som passer ens kørestil også brug den.

Her er en rigtig god guide af Peter Dyrelund, som er nem at gå til. Vejgreb er jo det som det handler om, når man vil flytte imellem over og understyrring.

http://www.dasu.dk/regado.jsp?id=201&type=page
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Tilbage til Diskussion