Værktøj til at fjerne rust med?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Værktøj til at fjerne rust med?

Indlægaf MrT » ons 16. sep 2009 17:09

For et par måneder siden ordnede jeg skærmkanter på en 323'er fra 1999, brugte en Delta sliber til at komme ned til metallet og så meget til bunds som muligt, og rusteater til at omdanne de små sporer af rust der nu var tilbage.

Så sprayede jeg det med en grå grunder og lod det tørre ind.

Og gav det at par lag med en rød spraymaling (\"Classic red\" fra Mazda).

Nu er det begyndt at boble op igen, godt nok kun nogle små bobler på 1-2mm i diameter, så der er lidt tid endnu til det er lige så slemt... men det er sgu træls at det kommer SÅ hurtigt igen.

Hvad har jeg overset?

Skal jeg bruge noget kraftigere værktøj til at komme endnu mere til bunds i det skidt? Jeg har ikke tænkt mig at gå i krig med spartel osv., for det bliver et helt elendigt resultat hvis jeg skal forsøge med mig det, og det vigtigste på den bil er bare at holde den kørende og så rustfri som muligt, uden det koster en formue.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » ons 16. sep 2009 19:10

Du skal have omdannet den tilbageværende rust (og der er altid noget tilbage i overfladen). Det her middel går i veteranbilskredse for at være det eneste der dur: POR15 (http://www.cargizmo.dk/index.php?cPath=41&osCsid=0cf0546cd5dfffe114a762d165fdb7ec).

Folk der restaurerer dyrt gammel jern sværger til det.

Dyrt, men effektivt. Og så skulle det svine ad H.. til.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 16. sep 2009 19:58

MrT:
Gætter på, at du IKKE sleb og behandlede den anden side af skærmkanten!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » ons 16. sep 2009 20:03

Hasse,

Nej ikke umiddelbart, skærmkanterne ligger også dobbelt i sådan en 323 så det vil være helt umuligt at komme ind imellem dem - ellers skal de vel skiftes begge to i begge sider og så snakker man jo nok tusindvis af kroner.

Men jeg tror da ikke det er rust fra bagsiden? Når jeg kom til bunds på forsiden og ikke kunne se mere rust, umiddelbart, kan rusten så stadig komme fra bagsiden og om på forsiden af igen?

Viggoman,
Kan ikke komme ind på dit link lige pt., så må lige prøve igen imorgen. Jeg brugte dog Rusteater fra Turtle wax, noget halv stærkt noget synes jeg, men det er sikkert ikke nær så godt som POR15.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » ons 16. sep 2009 20:03

Der kommer rust fordi der er kommet ilt til det rå metal, så du skal helt i bund og så lukke det og her plejer en alm kvalitets grunder at være god nok.

Ellers kan et produkt som dette klare det for dig, inden du kommer grunder på..
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=82973

Til at komme i bund :
http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=124792

http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=154594
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » ons 16. sep 2009 20:10

Det Sliberullesæt kunne måske være en god idé og det går jo lige på boremaskinen også, er formentlig noget bedre end en delta sliber med noget groft sandpapir.

Har godt nok hørt om zink før, men troede alligevel ikke det var nødvendigt når man også bruger grunder.

Jeg bliver vel nødt til at prøve igen så :D

Denne gang med sliberullesæt, give zink, grunder, maling.

Er bare glad for jeg ikke brugte timer på at polere lakeringen, når det ikke holdte længere :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » ons 16. sep 2009 20:19

MrT.
Det er nok noget om det du skriver om forside/bagside.

Men noget andet, der sikkert kan have betydning er elasticiteten af grunder/grundbehandlingen.

Vi har før været inde på behandling af sidepanelerne, hvor jeg anbefalede Hammerite Hammerlak.
Mit nærmere check af forslaget concluderede, at det alligevel ikke var så smart:
Det var ikke elastisk nok. Svingninger i metallet.

Og noget tilsvarende - svingninger - gør sig sikkert i endnu videre omfang gældende ved skærme.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » ons 16. sep 2009 21:13

Finten med POR15 at der benyttes en \"metal ready\" behandling. Det er fosforsyre som går i forbindelse med rusten og omdanner den til en uskadelig forbindelse. Hvis man blot sliber en rusten overflade er der fortsat masser af mikroskopiske rustmolekyler i overfladen og så kommer rusten med garanti igen. Selve POR15 malingen er en super tæt forsegling af overfladen, så der ikke kan komme ilt til metallet.

Tjek dette link: http://www.por15.com/
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » ons 16. sep 2009 22:10

Der har vi nemlig \"problemet\", som jeg omtalte ovenfor: Manglende elasticitet.

Der står om POR-15: \".... it dries to an incredible rock-hard non porous surface...\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » ons 16. sep 2009 22:35

The secret lies in the POR-15 curing process. Unlike paint, POR-15 cures by drawing moisture from the atmosphere. Paint, on the other hand, cures through the process of solvent evaporation through pores (that’s why you can smell a paint job for weeks). Those same pores allow microscopic amounts of air and moisture to gradually reach the surface of the painted metal. POR-15 is so tough, that some folks describe it as Powder coat in a can. Use it on your chassis, and you’ll be surprised as how little effect gravel roads have on the finish. In fact, off-road enthusiasts and dirt bake racers use it on their frames and under-carriages, where NO paint can survive. Furthermore, POR-15 is very flexible, and can withstand much twisting and bending without cracking. Use POR-15 on anything you want to permanently protect from rust, stone chips or other common paint failures.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » ons 16. sep 2009 22:50

Ja så spørger man jo bare sig selv om, hvordan det både kan være \"roch hard\" og fleksibelt.

Har tidligere læst noget om, hvordan man skal sørge for, at de forskellige lag maling/grunder har forskellig styrke og egenskaber. Kan ikke huske rækkefølgen.
Fandt det ved en søgning på nettet.

Og specielt de første \"årgange\" af MX'eren kunne have problemer med lakken. Både på bagsmækken og kølerhjelmen. (har selv haft det på bagsmækken).

Problemet bestod/består i, at lakken simpelthen kan komme af i flager.
F.eks. ved at der kommer et stød. F.eks. ved, at en genstand i bagagerummet støder imod (mit tilfælde).

Det var kun lakken, der \"flagede ud\". Ikke den underliggende grunder
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » tors 17. sep 2009 07:30

Jeg er ikke sikker på at det Turtle wax \"rust eater\" jeg brugte har indeholdt fosfor syre, så på det punkt tror jeg gerne at POR15 i så fald er bedre.

Er der kun én forhandler i DK af det, por15.dk / cargizmo? Kan stadig ikke få deres side til at virke :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Mogenz » tors 17. sep 2009 08:41

Siden virker fint ? Det link virker godt nok i Firefox.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf MrT » tors 17. sep 2009 08:45

Mogenz skrev:Siden virker fint ? Det link virker godt nok i Firefox.

På http://www.cargizmo.dk får jeg bare en "Looking up ...." besked i browserens status og efter noget tid "Firefox can't find the server at www.cargizmo.dk.

Det virkede ganske kort tidligere idag, der kom jeg ind på forsiden hvor jeg fik tekst frem, alle billederne var dog væk. Forsøgte at trykke mig ind på POR15 produktet men så holdte siden op med at svare igen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 17. sep 2009 12:31

MrT skrev:
Mogenz skrev:Siden virker fint ? Det link virker godt nok i Firefox.

På http://www.cargizmo.dk får jeg bare en "Looking up ...." besked i browserens status og efter noget tid "Firefox can't find the server at www.cargizmo.dk.

Det virkede ganske kort tidligere idag, der kom jeg ind på forsiden hvor jeg fik tekst frem, alle billederne var dog væk. Forsøgte at trykke mig ind på POR15 produktet men så holdte siden op med at svare igen.

Den er god nok, virker ganske fint med mac firefox :?
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Næste

Tilbage til Diskussion