øv øv øv

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

øv øv øv

Indlægaf psc » tors 1. okt 2009 16:32

Konen syntes det var for koldt at kører med huen nede, så hun trak den op. hvad hun ikke var klar over at jeg dagen forinden var for doven til at lyne lynlåsen ned inde jeg lagde huen ned.
og hvad sker der så når man i 4 graders varme prøver at strække ruden ud???? Så i år kom hardtoppen på i god tid......
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Claus » tors 1. okt 2009 19:43

Nu ved jeg godt at der er stor forskel på kluden i en NA i forhold til en NB.
Men seriøst har ingen ide, hvad sker på en NA hvis man har plastik bagrude eller glas med lynlås og ikke lyner lynlåsen ned ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf motorbøllen » tors 1. okt 2009 21:50

Ja så er der desværre nok kun en udvej som du garanteret er klar over. Ny bagrude.

Føler med dig.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Kuksi » tors 1. okt 2009 22:12

Det er der råd for.
Løsningen hedder Sonnenland stof kaleche, med glasbagrude (incl. varmetråde). :D
Skiftede selv for snart 2 år siden. Købt i en eller anden ebay shop i Tyskland, pris incl levering lige knap 3000,-kr.
Der er vist også omtalt en eller anden i en tråd herinde, som kan klare det for omkring 5000.-. Men så var det stadig pvc.
Hvis resten af kalechen intet fejler, mener jeg det er muligt kun at få skiftet \"rude delen\".
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 1. okt 2009 22:42

Kuksi skrev:Det er der råd for.
Løsningen hedder Sonnenland stof kaleche, med glasbagrude (incl. varmetråde). :D
Skiftede selv for snart 2 år siden. Købt i en eller anden ebay shop i Tyskland, pris incl levering lige knap 3000,-kr.
Der er vist også omtalt en eller anden i en tråd herinde, som kan klare det for omkring 5000.-. Men så var det stadig pvc.
Hvis resten af kalechen intet fejler, mener jeg det er muligt kun at få skiftet "rude delen".

Jep præcis... jeg har den omtalte pvc kaleche samt med glas bagrude. :D Den holder sig ganske pæn, men nægter at tro det holder 2-3 år :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Felix » tors 1. okt 2009 22:49

Nu det kom op, tillader jeg mig at rejse emnet i denne tråd nu Kuksi nævner Sonnenland stof kalechen som løsningen - Spørgsmålet er kan man generelt sige at stofkalecher er bedre end PVC?
Mener at have fået at vide at PVC faktisk er mere modstandsdygtigt overfor snavs og at stoffet også nedbrydes ligesom PVC, men nok bedre klarer at blive foldet op og i i kuldegrader - Har selv PVC og har opdaget de første små sprækker i kantbåndet, så det bliver jo nok snart aktuelt for mig at skulle igang med udskiftningen og så er det jo godt at være forberedt på hvad der skal på næste gang.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 1. okt 2009 23:09

Felix skrev:Nu det kom op, tillader jeg mig at rejse emnet i denne tråd nu Kuksi nævner Sonnenland stof kalechen som løsningen - Spørgsmålet er kan man generelt sige at stofkalecher er bedre end PVC?
Mener at have fået at vide at PVC faktisk er mere modstandsdygtigt overfor snavs og at stoffet også nedbrydes ligesom PVC, men nok bedre klarer at blive foldet op og i i kuldegrader - Har selv PVC og har opdaget de første små sprækker i kantbåndet, så det bliver jo nok snart aktuelt for mig at skulle igang med udskiftningen og så er det jo godt at være forberedt på hvad der skal på næste gang.

Mystisk... Præcis det samme er sket her? :o
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Bent » tors 1. okt 2009 23:20

Fik sat nyt pvc i min bagrude, det blev ca.1100 kr, med porto frem og tilbage fra frankfurt, dvs. det var også en ebayshop.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » fre 2. okt 2009 00:09

Har selv haft begge dele, så syntes godt jeg kan udtale mig om min egen erfaring. Vil til enhver tid vælge Sonnenland frem for PVC. Det ligner ganske simpelt noget til en million i forhold til PVC. Er faktisk lige så let at holde pæn, kun en fugleklat (i ny og næ) er sværere at fjerne. Men det har ikke været et problem. Stoffet vil slides med tiden, men ikke begynde at revne som en af PVC. Er faktisk også rigtig glad for an bagrude af glas, og så det at der ikke er noget der skal lynes op og i. Lynlåsen var også blevet dårlig i min gamle kaleche.
Ved at der er flere der på deres biler (Golf, BMW m.m) har kalecher der er +10 år, og stoffet er stadig i fin stand. Men de har jo heller ikke været slået ned så ofte som vores bliver. :wink:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Star » fre 2. okt 2009 10:47

Da jeg købte mit bil for en måned siden i Tyskland. så jeg med begejstring at der var en ny Sonnenland stofkaleche på - iøvrigt med plast bagrude og ikke glas desværre, men pæn og ny.
Da jeg kom hjem til Danmarkog studerede den stak medfølgende regninger fra diverse reparationer, service osv, så var så regningen for Kalechen... og den var fra 2006 - altså 3 år gammel, og jeg troede den var helt ny! - Så det fortæller lidt om hvor godt en Sonnenland stofkaleche holder sig ny at se på. :D
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf AS DK » fre 2. okt 2009 12:33

Også stor Sonnenland-fan her.

Har tidligere nævnt det i en anden tråd, men har gennem mange år haft positive oplevelser med kaleschen på min kones Golf Cabrio. Bilen er over 25 år gammel og bærer den originale kalesche i mørkeblå. Der har været lidt møre syninger og lidt falmet stof, men det klares nemt med lidt vedligehold hvert andet eller tredje år. Stoffet klarer også nemt en vaskehal, dog skal man aldrig vælge en vask med varmtvoks (det tager sgu så lang tid at få det af igen :? )

Kort sagt så ser Sonnenland altså helt rigtigt ud på en hvilkensomhelst åben bil.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf psc » fre 2. okt 2009 22:54

En bukket PVC rude knækker når den foldes ud i koldt vejr.
selve kalechen er meget pæn. selve stoffet får lidt behandling en gang om året med noget rens, som jeg købte af Kuksi sidste år.
der er selvfølgelig begyndt at komme revner i siden, men ellers er den som ny at se på.

nå men nu har jeg da til marts at støve ebay igennem for en ny kaleche.
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Claus » lør 3. okt 2009 18:25

Er det ikke muligt at montere en NB klud på en NA ?
Eller vil det være for besværligt ?

Det optimale for en NA ejer må da være at undgå det bøvl der er med den klud. Samtidig kunne tage sin klud op og ned når man sidder i bilen, fremfor at stå ud af bilen hver gang...og så har man også el bagrude.

Ja, det var blot en ide til NA ejerne.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf And » lør 3. okt 2009 19:57

Claus skrev:Er det ikke muligt at montere en NB klud på en NA ?
Eller vil det være for besværligt ?

Det optimale for en NA ejer må da være at undgå det bøvl der er med den klud. Samtidig kunne tage sin klud op og ned når man sidder i bilen, fremfor at stå ud af bilen hver gang...og så har man også el bagrude.

Ja, det var blot en ide til NA ejerne.

Jeg kan nu godt tage min klud op og ned uden at stige ud af bilen :)

I øvrigt har jeg selv lidt fortrudt at jeg ikke fik en glasbagrude monteret i stedet for plast, men ikke mere end at jeg fint lever med det.

På min bil har jeg en original Mazda (PVC) kaleche - den holder sig fint indtil videre. Med jævne mellemrum friskes den op med Ultraglozz vinyl og alle syninger bliver sprøjtet til og mættet med tynd silicone der føres HELT ind i kroge og samlinger med hjælp fra en injektionssprøjte og nål.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » lør 3. okt 2009 20:21

@Claus
Jo det er muligt at både slippe for lynlåsen og få glasbagrude på en NA.
Jeg har monteret sådan en på min. Om det er den samme kaleche som til NB tør jeg ikke sige 100%, for den er købt i Tyskland som værende til en NA.
Brugeravatar
Kuksi

Tilbage til Diskussion