Hvad skal I have lavet ved bilen i løbet af vinteren?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » søn 11. okt 2009 22:24

Hej Danny

Kan godt se at det ikke er så spændende som forbedringer, men det er en skøn fornemmelse at sørge for at bekendskabet bliver så langvarigt som muligt - Det lyder som lidt forebyggende det Andreas skal lave og det får mig til at spørge hvad det er du har booket ham til?
Personligt har jeg boret et hul i indeskærmen, så der kan sprøjtes noget af det tynde rystbeskyttelse ind så det kommer ind der, hvor der ellers kan blive problemer ved bagskærmen, hvis man ikke gør noget, men er der andet man kan lave forebyggende, vil jeg også meget gerne have min MX-5 længe... :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Felix » søn 11. okt 2009 22:33

Egne projekter - Begrænser sig til en efterbehandling af undervognen, hvor den har fået en gang af det tynde efterfulgt af en behandling med noget lidt sejere til beskyttelse af undervognen her før saltningen sætter ind - MX-5'eren skal bringe mig dagligt rundt hele vinteren og så skal den være klædt ordentligt på. Opdagede at hvis man kun kommer det tynde på, så bliver det, selvom det tører ind til noget meget tykt, vasket af i løbet af året, så jeg prøver lige en gang til med den tykkere efterbehandling og ser hvordan det holder. Og så er jeg gået i tænkebox mht til ny klud og hvad der skla på næste gang...har god tid - den klarer nok et par sæsoner til med den gamle, men de første revner er kommet i kanten, så den er på vej :( Skulle efter hvad jeg har læst mig til være lidt af en opgave at skifte den...
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf hasse » søn 11. okt 2009 23:09

Sweet dreams.

Nu da du jo alligevel ikke kan sove.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » man 12. okt 2009 12:19

> Felix

Da jeg var forbi med min gamle bil sagde Andreas, at Mazda havde lavet en akilleshæl på 5'erne ved bagskærmen. Der er et hulrum så smalt, at det næsten er umuligt for selv det tynde undervognsbehandling at dække ordentligt. Han har tilsyneladende repareret mange biler, der ellers havde overholdt undervognsbehandlingerne, selv sommerbiler.

Så det han gør ved bilen i disse dage er, at skære stykket af og lave et nyt med større mellemrum, af zinkbehandlede plader. Der var allerede startet en lille smule rustdannelse, men det er mest for at forebygge at det sker fremover. Det møg!

Hvad kaleche angår, er det ikke så slemt som mange siger. Det er ikke sjovt, men så snart du har fået rammen af, kan du af- og påmontere kalechen på den inde i varmen i huset. Der er meget fedten rundt med lige at få kalechen til at sidde rigtig inden den nittes fast, men hvis jeg kan, så kan alle. Jeg kan nemlig ikke engang sy en bukseknap fast :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf BNI » ons 14. okt 2009 12:27

Der skal laves et par småting her i vinterperioden.

1: Tandrem og vandpumpe skal skiftes. Nu har den rundet de 80.000 km siden remmen er skiftet, og med den ret lave pris en ny vandpumpe koster, ryger den også til udskiftning.

2: Et lille rusthul skal laves i højre skærmkasse. På størrelse med en 5 krone, og ikke opdaget før nu pga. dinetrolen har dækket over det. Der er nogle der har sjusket lidt, ved den rustbehandling.

3: Hvis økonomi/tid tillader det, skal støddæmperne skiftes.

4: Rengøring af rummet bagved de forreste skærmkasser. Hvad hulen tænkte mazda på da de lavede den rustfælde??

5: Smør et tyndt lag rustbeskyttelse udenpå den eksisterende dinetrolbehandling, således at eventuelle huller lige bliver dækket af. Overvejer bare at bruge spildolie efter råd fra mekaniker.

6: Skift olie/oliefilter brug noget lidt tyndt stads så det kommer hurtig rundt i motoren her i den danske vinter.

7: Smid vinterdæk på når det er tid.

Komme ud og køre nogle ture med hatten nede. Når himlen er blå og der er frostvejr i luften er det stadig en dejlig fornemmelse, at der ikke er tag på bilen.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Webmaster » ons 14. okt 2009 15:00

Man burde nok kigge efter lidt lækkerier i USA

http://www.valutakurser.dk/currency/sho ... aid=233053
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Felix » ons 14. okt 2009 16:51

Så det han gør ved bilen i disse dage er, at skære stykket af og lave et nyt med større mellemrum, af zinkbehandlede plader. Der var allerede startet en lille smule rustdannelse, men det er mest for at forebygge at det sker fremover. Det møg!

Det lyder som en god idé at gøre forebyggende - Hvor meget kommer det til at stå dig i?

Overvejer bare at bruge spildolie efter råd fra mekaniker

Har også hørt den med motorolien, der faktisk fungerer fint, men det skal på med meget jævne mellemrum, for det bliver hurtigt vasket af - Regn ikke med at det holder hele vinteren igennem. Derfor er det godt at få et beskyttende lag udenpå, der så at sige kan holde på og beskytte det tynde - Jeg ved ikke hvor godt motorolie er at efterbehandle ovenpå. Jeg bruger dinitrol ML, der har ret god krybegeneskaber og tører op til noget fedtet vokset stads.
Det gælder om at holde evt. begyndende rust godt mættet med tynde produkter, da man ellers får problemer med at rusten suger vand inden under det beskyttende lag og fortsætter angrebet med forøget styrke fordi det holdes vådt hele tiden - Yes, been there med min gamle Fiat :o
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf motorbøllen » tors 15. okt 2009 08:14

Jeg skal se om jeg ikke kan få rettet den bule i min venstre fordør, som en eller anden mindrebemidlet bilist har tilført den blå farve.

Den sidder desværre lige ved beskyttelsesbjælken, så der skal nok spartles bagefter, når hammeren har faldet et par gange.

Og når den så alligevel skal males, skal bunden af den anden dør også lige have en tur.
Men jeg har det lidt sådan at det er ikke noget som jeg har lyst til at jappe igennem da resultatet bare bliver derefter, men to døre kan jeg vel nok lige klare at skille ad.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Munk » søn 18. okt 2009 19:34

måske en sporing og lidt mere chrom på udstødningen ;)
Billede
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf solsen » ons 21. okt 2009 20:05

Jeg skal have lavet rust i skærmkanter (skifter de bagerste) samt paneler, et smut til maler så den bliver fin og rød igen, og så ellers til undervognsbehandling.

Og så håber jeg min antenne fra mx5parts snart ankommer efter at have ventet i 1½ måned :(
solsen

Geografisk sted: Ã…rhus

Foregående

Tilbage til Diskussion