Bør man afmontere dør-højttalerne før undervognsbehandling?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Bør man afmontere dør-højttalerne før undervognsbehandling?

Indlægaf MrT » man 2. nov 2009 20:59

Om et par uger skal jeg til min første undervognsbehandling med MX-5'eren, den får hele turen, så jeg går ud fra det betyder de også vil sprøjte ind i dørerne. Men som I nok ved, er højttalerne jo rimelig sårbare når de sådan er monteret inde i døren - og jeg er ret sikker på de ikke vil have godt af at blive smurt ind i pava/dinitrol.

Bør man afmontere sine højttalere, og i så fald, hvad er den \"sikreste\" måde at afdække hullet på, så snasket ikke sprøjter ind i kabinen?

Er der ellers noget jeg selv bør vide/gøre for jeg afleverer bilen? De har selvfølgelig et sprøjteskema derinde, men hvis der er noget jeg selv bør/kan/skal gøre for at få en bedre oplevelse/rustbehandling ud af det, er det selvfølgelig værd at gøre.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 2. nov 2009 21:14

Har du ikke det originale stykke plastik siddende i døren ?

Hvis ikke, ja så ville jeg nok få det dækket af, alene trykket fra pistolen nå de har boret sprøjte hullet, vil med garanti skade højttaleren.

Nu kommer det an på hvor god manden er, men hvis han ikke selv foreslår det ifølge sprøjte skemaet, jeg ved at Pava gør det.

Foreslår han det ikke selv, så bed ham om at sprøjte ind i A stolperne også over forruden..han kan komme ind med pistolen, ved at afmontere solskærmen i begge sider.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » man 2. nov 2009 21:20

\"Har du ikke det originale stykke plastik siddende i døren ? \"

Mener du den \"plastic skål\" som dækker den øverste halvdel af højtalerne? Hvis ja, så nej :) Den er for lille til at dække mine nuværende højtalere. Men selvom den sad der, så dækker den originale også kun max 3/4 af højtaleren, det nederste er stadig åben (den skal kun afskærme mod vand der kan dryppe ned på højtaleren).

Er det via dette hul, hvor solskærmene er monteret, han skal komme til?
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... 0973#10973
Så kan jeg bare selv afmontere dem og bede ham sprøjte derind.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 2. nov 2009 21:28

Jeg har såvidt jeg kan regne sammen fået sprøjtet bil syv gange indtil videre - det være sig ved og med forskellige firmaer/produkter.

Jeg har aldrig dækket mine højtalere af - og aldrig oplevet at rustbehandling kom bag på højtalerne. Og i langt de fleste af bilerne har jeg været inde i diverse hulrum og tjekke efter behandlingen :)

Brug hellere krudtet på at få ham til at forstå at det er vigtigt at komme omkring de svagheder en MX-5 nu engang har.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 2. nov 2009 21:33

And skrev:Brug hellere krudtet på at få ham til at forstå at det er vigtigt at komme omkring de svagheder en MX-5 nu engang har.

Vil du mene at alle disse svagheder er listet i de normale sprøjteskemaer, eller skal jeg ud og lave lidt research i andre tråde (formentlig mere info at finde på miata.net) om hvad der skal sprøjtes?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 2. nov 2009 22:37

Der er et stor stykke gennemsigtigt plastik i døren, der er tapet fast.
Som på alle andre \"nomale\" biler tror jeg at det er for at forhindre at kold luft strømmer ind igennem døren og skaber træk eller gør chafføren kold om sine ben :o

Personligt vil jeg vælge Pava og så finde det bedste firma til opgaven.
For efter hvad jeg ved, er de vist nok de eneste der bruger et sprøjte skema, hvor man også borer sprøjte huller, for at komme ind til de snedige steder, hvor rusten vil/kan komme.
Det var også dem der fortate mig den med afmontering af solskærmen.

Konen har en Yaris, der har fået et produkt husker ikke navnet.
I det firma behandler man bilerne uden at bore huller, men det er altså ikke smart. For når jeg afmonterer dækplader i bagagerummet er der helt tørt og ingen kan svare mig på, hvordan kan de give vangerne og hvad med \"B\" stolpen oppe ved låsen, der kan man jo ikke komme til uden at bore et sprøjte hul, det er fysisk umuligt.
At tro man kan komme ind i alle kringekroge uden at bore sprøjtehuller, det er en umulig opgave, hvis du spørger mig.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf MrT » man 2. nov 2009 22:41

Claus skrev:Der er et stor stykke gennemsigtigt plastik i døren, der er tapet fast.
Som på alle andre "nomale" biler tror jeg at det er for at forhindre at kold luft strømmer ind igennem døren og skaber træk eller gør chafføren kold om sine ben :o

Jo, det plastic sidder der skam - men det dækker ikke der hvor højttalerne er monteret, det ville jo give et mindre problem :)

Her kan du se hullet ind til døren når højttaleren er afmonteret:
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2468
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 2. nov 2009 22:54

Tænk, jeg kan ikke engang huske om det dækker højttaleren...men det gør det nok ikke...ups, kan være jeg skal kikke lidt på mine :-)
Men ellers kan du vel tage en pose om højttaleren og så montere den igen...den er jo nem at få af igen.
Nå men mine højttalere har ikke taget nogen hørbar skade.
Brugeravatar
Claus

Tilbage til Diskussion