Til dem med tryk, eller som overvejer det.....

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Til dem med tryk, eller som overvejer det.....

Indlægaf altid6 » fre 27. nov 2009 08:58

Sad og så politijagt igår på kanal 5, fra kl 22. Et udemærket program synes jeg, hvor man følger færdselspolitiets civilbiler i jagt på fartsynder, spritbilister og andet godt folk. Da programmet sluttede kom der trailer for hvad der sker i næste afsnit.

Her ser man en ung gut som er blevet stoppet i sin Ford Fiesta ST (mener at det er en 2 liters motor med 150 hk). Politiet kigger under motorhjelmen og vurdere at bilen har 300 HK (har ingen anelse om hvordan de kan vurdere det udfra at kigge på motoren), men det var helt sikkert at den ikke var standart og at den var trykladet, hvilket den ikke er fra fabrikken. Betjenten siger så at da der er en effekt forøgelse på mere end 20% (alt tryk bliver betegnet som en effektforøgelse på mere end 20%), bliver bilen konfiskeret :o .......WHAT kan de godt gøre det????
Der efter ser man bilen blive kørt væk på et fejeblad og en meget nedtrykt ung mand.

Straks kom jeg til at tænke på de MX-5 med tryk, eller på dem som overvejer tryk, inklusiv mig selv. Shit jeg vil stor tude, hvis min bil bare blev fjernet fra mig, især efter at have brugt rigtig mange penge på at få den trykladet. Et er at den kan blive afvist til syn, ja ja det går nok. Men at bilen kan blive konfiskeret, for mig til at sige at der ALDRIG skal tryk på min MX-5.

Noget helt andet er at jeg synes det er vildt at de gør det. Har set programmet en del gange og folk som bliver taget for sprut for 5 gang , aldrig har haft kørekort eller køre over 200 km/t, de mister sgu ikke deres biler, men har du en kompressor på og ellers ikke har gjort andet, så er der ballade.

Må hellere se programmet på torsdag og få den fulde historie. Tror bare jeg holder mig til sug, med en højere kompression og skarpere knaster. Har et turbo kit til salg :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Knud Erik » fre 27. nov 2009 09:46

Alle der foretager konstruktive ændringer af den karakter, ved udmærket godt hvornår man bevæger sig på den forkerte side af loven.
Et er at stå med røde øre til syn. Værre er det hvis skatteministeren
begynder at blande sig.
Helt galt kan det gå hvis man er indblandet i uheld af en karakter der kræver stor erstatning, og forsikringen skønner at de kan gøre krav gældende over for ejeren af køretøjet pga. disse ændringer.
Det er vel en risiko man har taget en vurdering på.
Knud Erik

Indlægaf hasse » fre 27. nov 2009 10:01

Vedr. fejebladsepisoden.
Betjenten er nok kommet lidt op på mærkerne, fordi der var tv på.

\"5 sekunders berømmelse/tv-hovedfigur\".

Realiteterne er nok, at den er blevet kørt til de motorsagkyndige.

Men det bli'r den efterfølgende ballade nok ikke mindre af.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 27. nov 2009 10:01

Konfiskation af køretøj. Politiet kan konfiskere en bil eller motorcykel ved særligt grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven \"Gentagende gange køre bil uden føreret\". Politiet kan kun konfiskere det køretøj, der er blevet anvendt ved overtrædelserne. I praksis konfiskerer politiet mest køretøjer ved gentagne overtrædelser i forbindelse med spirituskørsel, eller hvis man kører i den periode, hvor man har fået frakendt kørekortet.

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her INGEN procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

En god tommelfingerregel er, at så længe de udskiftede dele er af samme type som de gamle, og så længe delene kan købes som reservedele (dvs. at de har et selvstændigt reservedelsnummer), så kan reparationen foretages uden registreringsafgiftsmæssige konsekvenser. Problemet opstår, når der bruges dele af en nyere type, eller dele til en anden model.

Men, hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Ovenstående er direkte afskrift fra Skat og politiet.

Altså ingen 20% grænse for tuning på original motoren.
Men det er fy fy at ændre en Golf 1.8 til en GTI, så skal man betale afgift.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf AS DK » fre 27. nov 2009 10:37

Jeg har tidligere i andre tunings-tråde spurgt om dette :

Hvordan får rally-folket indregistreret deres biler?

Her tænker jeg ikke på fabriksfremstillede biler, men de voldtunede rally-maskiner, der kører på ganske almindelige hvide nummerplader.
Og ja, rally-folket transporterer dem ofte på trailere, men det er vist mere for at skåne materiellet.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf the chicken » fre 27. nov 2009 12:18

Den er med garanti ikke blevet konfiskeret, men den bliver kørt til syn - og det er jo ikke heeeelt det samme.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » fre 27. nov 2009 12:51

Det må politiet ikke gøre, altså køre bilen til syn på et fejeblad.
De kan klippe pladerne og give bilen forbud for videre kørsel, indtil forholdne er bragt iorden
Men vi må se programmet og måske får vi en god forklaring på spørgsmålet.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » fre 27. nov 2009 13:06

Ja min observation er kun ud fra det korte klip og har ingen ide om hvad politiet må eller ikke må. Ser frem til at se programmet og få hele historien.
Ved tunede knallerter, konfiskere politiet somregl køretøjet, men har igen ide om hvad de gør med knallerten, senere hen.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » lør 28. nov 2009 00:38

Claus:
Jeg synes, at du glemmer en meget væsentlig ting i din ovenstående gennemgang:

Nemlig, at man bliver/kan blive mødt med et krav om dokumentation af , at køretøjet \"er i stand til\" at klare de ekstra kræfter.

Ps.
For ikke at træde nogen over tæerne:

Er ikke helt klar over, om dette indlæg hører hjemme i denne tråd!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 28. nov 2009 00:41

Helt uden for:
Sidder pludselig og griner af en, jeg hørte i radioen i søndags:

Sønnike spørger sin far:
\"Far. Er det rigtigt, at heste står op og sover?\".

Farmand svarer:

\" Dem jeg spiller på, gør ihvertfald\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 29. nov 2009 15:45

Nægter at tro at de konfiskerede bilen uden dokumentation Very Happy

Det er svært at se en turbo bil tunet, med mindre han har en kæmpe IC, kæmpe trykrør, og en bad ass turbo.. Den blev nok kørt til syn Wink

Har en kammerat med en skyline GTR i lokalområdet. 580HK på baghjulene, politiet har checket bilen i hoved og i røv. Nu gider de ikke at stoppe ham mere, han kom fint igennem DHB kontrollen, eneste bøde var lygterne der var justeret forkert Very Happy Alle ved sku at en skyline, topsecret ikke er std fra fabrikken.

Det samme med en kammerat mere, han ejer en impreza. Politiet kigger i motorrummet \"jamen det ser jo fint ud\". Det skal siges bilen har 100% effekt forøget.

Har flere eksempler, jeg kunne blive ved... Tror bare betjentene lige skulle vise sig over kameraet :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf the chicken » tirs 1. dec 2009 10:23

Ved knallerter er det også først 3. gang :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf JayBee » tors 3. dec 2009 10:56

Grunden til at de ikke kan gøre noget ved en Skyline eller en Impreza er at de er standardmonteret med turbolader.

At den der sidder deri så er dobbelt så stor som standard gør ikke noget i forhold til syn - bare den ikke forurener mere end det tilladte.
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf And » tors 3. dec 2009 21:46

Lidt flere oplysninger i den pågældende sag... nu er bilgalleri.dk ikke det mest seriøse medie altid, men ham her har nu beskrevet forløbet rimeligt godt.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=101628

Ud fra billederne må jeg sige at bilen gør rimeligt \"opmærksom\" på sig selv...

Diskretion er en æresag!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » fre 4. dec 2009 08:37

Så også programmet igår og føler virkelig med ham gutten. Han har så fået en bøde på 158000 kr og han blev ikke engang stoppet pga en ulovlig forseelse, men fordi hans bil så \"speciel\" ud. Synes at det er uretfærdigt at stoppe ham på den måde (har de fleste af os ikke prøvet at blive stoppet, bare for at politiet vil kigge på bilen). Kan forstå hvis han var blevet taget med 200 km/t på motorvejen at de så tjekkede motorrummet. Hvad vi ikke ser i programmet er sikkert at de stopper et hav af biler der ser \"specielle\" ud, hvor der er intet ulovligt ved bilen. Bøde størrelsen virker også fuldstændig sindsyg. Hvis du er sprit stiv, er fart synder eller aldrig har haft kørekort, så for du en bøde på et par tusinde, men har du effekt forøgelse på mere end 20% er bøden måske på et par hundrede tusinde. Jeg ved ikke hvem der er mest farlig i trafikken, ham med effektforøgelsen eller ham med promillen (som sikkert gør det hver uge)!!!!!!

Som And hentyder til. Hvis du vil have tryk på en bil, så gør det på en Berlingo.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Næste

Tilbage til Diskussion