Til dem med tryk, eller som overvejer det.....

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf the chicken » fre 4. dec 2009 08:38

Det er sgu barske løjer!

Uanset hvad jeg har læst af regler kan jeg simpelthen ikke finde noget der retfærdiggør det.

De kan jo ikke beregne afgift af noget der ikke findes??!

Hvordan kan de bare hente et tal ud af den blå luft?!

Hvorfor skal det ikke retfærdiggøres at den er beslaglagt? Den er jo ikke til fare for nogle.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf altid6 » fre 4. dec 2009 09:39

Plus. Hvorfor kan den ikke gå gennem syn, nu da der er betalt en ny registreringsafgift??????

Har aldrig hørt om ligende sager før. Virker som om at der lige skulle statueres et eksempel, fra Skat og politi om at tunede biler ikke accepteres og denne sag kom i fjernsynet, så de kunne få budskabet ud til flere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » fre 4. dec 2009 10:10

Ja det er uden tvivl derfor - og så tager man en ung knægt uden ordentlig advokat, tvinger ham gennem systemet og kan derefter lade denne sag danne precedens...

:evil:
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf And » fre 4. dec 2009 10:25

the chicken skrev:Det er sgu barske løjer!

Uanset hvad jeg har læst af regler kan jeg simpelthen ikke finde noget der retfærdiggør det.

De kan jo ikke beregne afgift af noget der ikke findes??!

Hvordan kan de bare hente et tal ud af den blå luft?!

Det virker meget mærkværdigt at man kan beregne en afgift ud fra noget der ikke findes...

Men uanset hvad, så mener jeg at man skal overveje det grundigt hvis man tuner OG "skilter" med det ved heftig styling.

Når der smides afgifter på køretøjer ender det altid i voldsomme beløb. Det står lidt i skærende kontrast for bøden du kan få for at "ødelægge" andres liv og førlighed ved at forårsage skader på dem. Det er dog ikke min hensigt at tråden skal drejes væk fra emnet "Tuning af bil og konsekvenserne"

Jeg håber at der er personer med den rette juridiske viden og evner der er i stand til at undersøge lige hvad det er der gør at de kan beregne afgift af noget der ikke findes!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » fre 4. dec 2009 10:59

Argumentet med at det er farligt må de jo understøtte.

Jeg har aldrig set en undersøgelse der peger på at der bliver slået folk ihjel pga. tuning.

Om hr pedersen bliver ramt af en mx5 med 180 eller 210 km/t kan vist være ligemeget.

Vi må kun køre 130 km/t, så uanset hvor tunet en bil er, vil den kunne nå at bremse ligeså hurtigt som en standard bil.

Hvis man bygger en G4 1,6 om til 1,8T - så er det nemt at beregne afgiftsforskellen mellem de to - men hvor finder de tal på hvad en fiesta kompressor skal koste???!

Det lugter langt væk af skattestop og deraf følgende mérindtjening alle andre steder...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf hasse » fre 4. dec 2009 15:26

Sidste linie er vist noget vrøvl.
Mig bekendt (men det kan være forkert) har reglen været gældende OGSÅ før skattestoppet.

Og sådan som reglerne - efter min opfattelse - er skruet sammen, vil de fleste nok opgive at gå igang. Hvis de kender reglerne.
Og langt, langt de fleste af dem, der går i gang med tuning, aner jo ikke en pind om reglerne. De tuner bare. Og opdager så reglerne på den hårde måde.

Og helt ærligt:
SÅ mange i DK går vist ikke i tuningstanker, at det vil batte noget...i det store \"system\".

Har \"kun\" læst et par at trådens indlæg, men har ikke fundet noget, der indicerer, at argumentet i den KONKRETE sag har været \"farlighed\".

Og mon ikke det er et evt. modelskift/identitetskift/ombygning, der har været udslagsgivende i den konkrete sag?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » fre 4. dec 2009 16:12

Ja, det er sgu en vild historie.

Som der tidligere er skrevet, så skal man nok være temmelig kildekritisk med et indlæg på bilgalleri.dk fra bilens ejer, da det næppe belyser sagen fuldt ud. Og så er det vigtigt at forstå forskellen på Færdselstyrelsens, Politiets og SKATs roller i sagen.

Ejeren skriver, at Politiets vurdering er, at bilen ikke var identisk med den, der figurerer i registreringsattesten, så jeg kunne forestille mig, at der er tale om en af to muligheder:

1. Den har fået ny motor (måske en 1,3, der er blevet til en trykladet 2,0 ST).
2. Det er en original ST, der har fået trykladning og en række andre konstruktive ændringer der gør, at det ikke længere blot kan betragtes som en tunet ST, men en ny type Fiesta (identitetsændring).

Så sker følgende:
A. Færdselsstyrelsen skal godkende at den er sikkerheds- og miljømæssigt i orden. Det påhviler ejeren at bevise dette.
B. SKAT skal vurdere, hvad merprisen for sådan en model ville være i forhold til den originale bil. Merafgiften beregnes derefter som 180 % af denne vurderede merpris. Hvis den anslåede merpris er ca. 57.000, hvilket vel ikke er utænkeligt, hvis man ser på, hvad ejeren har investeret i bilen, ja, så havner man altså på en merafgift i omegnen af 102.000.
C. Politiet skal altså nu straffe manden for at have foretaget afgiftssnyd i 100.000-kroners klassen, have kørt rundt i en ikke-lovligt indregistreret bil (sandsynligvis årsagen til, at de beslaglægger den) og have kørt rundt i en potentiel farlig bil (idet den ikke har været synet med konstruktionsændringerne). Det vurderer de så til 40.000, hvilket vel ikke er helt skævt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf 10tilfarten » man 7. dec 2009 11:12

Skal man have ondt af den unge mand / eller andre der måske vil opleve det samme- det mener jeg ikke

Skal man have ondt af dem der synes det er synd-ærgeligt for ham/dem- det mener jeg

Hvorfor ? det er beskæmmende at se at så mange ikke vil respektere lovens bogstav eller simpelt hen måske ikke forstår dem. Meget kan jo lade sig gøre det skal bare godkendes af myndighederne og det kan have nogle omkostninger som gør det tåbeligt at begynde et tuningsprojekt.

mvh 10tilfarten
10tilfarten

Indlægaf hasse » man 7. dec 2009 12:14

Jeg ved ikke rigtigt, om der er nogen her på sitet, der har ondt af ham.

På den anden side, kan man jo \"sige\", at hvis man ikke overskrider grænser - jfr. de sidste linier i dit indlæg - kan livet jo godt gå hen at blive lidt kedeligt.

Og hvis de sidste linier gjaldt for alle Homo Sapiens'er (som jeg plejer at kalde Homo Nonsapiens'er), havde vi nok siddet og hugget økser af flintesten istedet for at rode med MX'eren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » man 7. dec 2009 13:30

Jeg har ondt af ham - og jeg mener at verden er ved at drukne i hellige fjolser som enten har levet deres liv som nonne eller simpelthen har glemt hvordan unge mænd fungerer - og dém har jeg ondt af.
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf jepperimmen » man 7. dec 2009 13:34

the chicken skrev:Jeg har ondt af ham - og jeg mener at verden er ved at drukne i hellige fjolser som enten har levet deres liv som nonne eller simpelthen har glemt hvordan unge mænd fungerer - og dém har jeg ondt af.

Jeg synes det samme som ham der før mig lige har sagt :twisted:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mogenz » man 7. dec 2009 15:15

Rettet: synes stadig ikke det er tåbeligt, lige meget hvad prisen er. Hvis det er det man vil.
Senest rettet af Mogenz man 7. dec 2009 17:47, rettet i alt 1 gang.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf one-niner » man 7. dec 2009 15:52

Mogenz skrev:10tilfarten:

Er ikke enig i at tunings projekter er tåbelige...

Læs nu lige hvad manden skriver :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf 10tilfarten » man 7. dec 2009 20:51

Som en klog mand sagde: Jeg kan forklare og forklare dig det- men jeg kan ikke forstå det for dig!!

Hvad siger Told og skat:

Motorskift Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.

Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.

Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
Modelskifte Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Karrosserituning Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet udseende.

fortsættelse følger--
10tilfarten

Indlægaf 10tilfarten » man 7. dec 2009 20:59

Hvad siger Statens bil inspektion :

Tuning og ændring af motor mv.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.06.020 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22.

I øvrigt
Spørg din leverandør af tuningsdele, herunder chiptuning, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav – og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god ide at spørge bilimportøren om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Husk, at bilen ikke er lovlig før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt – og dermed ikke lovlig.

Jeg nærer stor respekt for dem der går og roder med deres motor i jagten på hestekræfer-inden for lovens rammer- men dem der bare mener man kan sætte sig ud over love og regler fordi man er bedre vidende i sin jagt på ungdommelig manddomskraft i form af hestekræfter- er der kun et skuldertræk tilovers over for.

Tilbage står vel bare en ung mand der snildt for de penge som indkøb af bil,tuning og nu afgift/bøde inden han får sin bil med deraf nye udgifter/besvær med lovliggørelse af projektet kunne have købt en bil der på lovligvis kunne have givet hestekræfter nok til fart og acc.

mvh 10 tilfarten
10tilfarten

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion