kølevand - vandpumper og... tandrem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf AS DK » søn 3. jan 2010 22:41

Vandet fra en kondens tørretumbler skulle også være rent og kalkfrit.
Må være fint til køleren, men om det dur til whisky aner jeg ikke. :P
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Muffe » man 4. jan 2010 16:23

Problemet med tørretumblervand er, at der kan være tekstilstøv i det! Det går måske an i drinxen, men er ikke godt i en motor
Muffe

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kuksi » man 4. jan 2010 17:38

Tørretumbler vand vil jeg da også advarer imod.
Det der er i min kondens tørretumbler, ligner ikke noget jeg hverken vil drikke eller hælde på bilen. :o
Come on :!:
Deminiraliseret vand koster 8-10 kr/liter, det er slet ikke være at eksperimentere med alternativer ( hvis I altså mener det seriøst).
Husk at jo mindre kølervæske man bruger, jo bedre køleevne. Selvfølgelig med den bagside at systemet lettere frostspringes, hvis man ikke lige øger blandingen ved vintertide.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » man 4. jan 2010 20:30

Kuksi skrev:Alene af den grund at jeg gerne vil holde min køler (og resten af anlægget) fri for kalk. Så vil jeg bestemt ikke anbefale at køre med postevand.
Selv kører jeg nu også med Redline Water Wetter tilsat i kølesystemet.
http://www.redlineoil-europe.com/coolants/product.asp?product=WaterWetter%AE%5FCoolant%5F00027
Se evt. videoen på sitet.
Bilen havde det jo rigeligt varmt på banen i Skive. :wink:

Mener de så at det stads kan neutralisere kalken i vandet eller hvordan skal den forstås?

Jeg har nu altid kørt med postevand blandet med kølevæske på bilerne, bortset fra Seat'en den fik noget af det lyserøde der var færdigblandet fra leverandøren.

Omvendt er jeg skam åben overfor nye og bedre tiltag, derfor nysgerrigheden.

Min bil bliver også varm på bane, men ikke mere end nålen kravler op fra at stå i midten til ca. 3/4 indenfor den normale skala. Samme ting sker også hvis man kører kontinuerligt med ca. 150 km/t på motorvej over en længere strækning.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf AS DK » man 4. jan 2010 21:09

Kuksi skrev:Tørretumbler vand vil jeg da også advarer imod.
Det der er i min kondens tørretumbler, ligner ikke noget jeg hverken vil drikke eller hælde på bilen. :o
Come on :!:

Bare mit forslag til de mange alternativer, der er nævnt.

Personligt har jeg altid brugt postevand fra haveslangen sammen med kølervædske fra den lokale tankstation. Kølevandets frysepunkt får jeg målt hver efterår. Er det ikke tilstrækkeligt får køleren et skvæt kølervædske. Og det har sgu virket de seneste godt 30 år. :roll:
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf Kuksi » man 4. jan 2010 22:03

Har nu surfet en del efter oplysninger om hvad der er rigtigt, postevand / deminiraliseret vand.

Er kommet frem til at dem der virker som om de ved havd de taler om. Service center, værksteder, andre klubber (incl. veteran) og fabrikanter af kølervæske. Alle taler om at blande til ønsket forhold (graden af frostsikring) med deminiraliseret/destileret vand.
Som f. eks. her http://www.unox.dk/servlet/doc?PageID=FMON-6SJHRD
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » man 4. jan 2010 22:22

Mener som Kuksi.
Der må også på en eller anden måde være en sammenligning mellem en vandkoger og køleren.
Der af sættes kalk (m.m.) i vandkogeren.
Når jeg bruger udtrykket \"..på en eller anden måde..\" er det fordi, jeg ikke (pt) ved, hvorfor kalken afsættes i vandkogeren.

Der var en ting, som slog mig (ikke særlig hårdt):
Har ikke selv en, men der må da være en af jer, der har en flaske færdigfortyndet kølervædske stående.
Hvad står der på den om fortyndelsesvædsken?

Ellers må vi jo lave en kigger på en tankstation...imorgen (?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 4. jan 2010 22:27

Har lige set et andet sted, at fortyndelsesvædsken er deminiraliceret vand tilsat korrossionsbeskyttende inhibitor.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » man 4. jan 2010 22:35

hasse skrev:Mener som Kuksi.
Der må også på en eller anden måde være en sammenligning mellem en vandkoger og køleren.
Der af sættes kalk (m.m.) i vandkogeren.
Når jeg bruger udtrykket "..på en eller anden måde.." er det fordi, jeg ikke (pt) ved, hvorfor kalken afsættes i vandkogeren.

Hmm der skudda nok noget om snakken - kalk i kaffemaskine eller el-kedel det er skudda noget jeg forstår.

Næste tanke der så kommer frem å' a' lys'tavl - hvordan AFKALKER jeg bilen :?

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » man 4. jan 2010 23:26

Kalken vil udfældes især på varmelegmet i elkedlen eller vaskemaskinen, p.g.a. temperaturen er højest der.

Tror jeg ville afholde mig fra at \"afkalke\" vores biler, men bare sørge for ikke at tilføre yderligere kalk/urenheder til systemet i fremtiden.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf AS DK » tirs 5. jan 2010 10:22

Kuksi skrev:Tror jeg ville afholde mig fra at "afkalke" vores biler, men bare sørge for ikke at tilføre yderligere kalk/urenheder til systemet i fremtiden.

Jeg vil også advare mod afkalkning.
Jeg har for mange år siden prøvet at afkalke kølesystemet på min lettere tunede Opel Ascona med det resultat at en urenhed rev sig løs for derefter at blokere en kølekanal. Det var et farligt bøvl at få lavet gennemstrømning igen.

Jeg flækkede min MX5 køler i april 2009 p.g.a. overophedning (knækkede remme). Køleren var da 10 år gammel og havde kun lettere grad af aflejringer.
Hvis man kører med almindelig kølervædske, som indeholder de nødvendige additiver tror jeg ikke der kommer problemer med aflejringer.
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf And » tirs 5. jan 2010 11:15

Kuksi skrev:Tror jeg ville afholde mig fra at "afkalke" vores biler, men bare sørge for ikke at tilføre yderligere kalk/urenheder til systemet i fremtiden.

Det var nu også mest for at "drille" jeg skrev spørgsmålet. Personligt vil jeg heller ikke gøre det, i stedet vil jeg blot skifte min kølervæske. (Hvilket mange aldrig gør...)

Bilen fik frisk forsyning i sommers, så jeg trækker den nok til tandremsskiftet til vinter.

Brugeravatar
And

Indlægaf the chicken » ons 6. jan 2010 09:24

Har aldrig nogensinde hørt om problemer med at bruge postevand+kølervæske - og jeg er da trods alt opvokset på det autoværksted,den gamle havde i 40 år, han er heller aldrig rendt i problemer med det...

Kan godt forstå det rent teoretiske i det - ligesom med CO2 i dækkene, meeen det er vist bare for at det skal være smart :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 6. jan 2010 09:36

Synes ikke, at det har noget som helst med \"smartness\" at gøre.
Det har noget at gøre med at behandle vores kæledægge så godt som muligt.

Der er vel også nogen af os, der tænker bare lidt over, hvad vi stopper i munden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » ons 6. jan 2010 11:31

Jo jo, men det skal vel også have en eller anden praktisk betydning?

Jeg har da set en del motorer indvendigt, og de er altså hverken rustne eller fulde af kalk - medmindre de da har kørt på ren vand eller stået helt uden...

Men vil da gerne se nogle billeder af motorer som har kørt på postevand/kølervæske som er fulde af kalk og rust? :D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger