Placering af drænhuller

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Placering af drænhuller

Indlægaf KimT » man 27. apr 2009 22:15

Hej, jeg vil een gang for alle lave en tråd hvor placeringen af alle drænhuller er oplistet, evt. med billeder.

Drænhuller i bunden dørene.

Drænhuller ved kaleche, afløb i bagskærmene foran baghjul.
Billede
Billede
Billede
\"When clearing this, I would use coathanger wire; be careful. A flap is used to reduce road noise (not present on very early cars), and if the wire (or other tool) gets caught on this, or otherwise jammed in the tube, it is possible seperate the drain off the collection cup at the top. There is no easy way to refit this, that I know of.\"
\"Because the drain is pretty much vertical and then makes a 90 degree bend right at the outlet point, the wire won't go 100% though the drain. But it will come within about 1/2\" of the outlet hole.... you should be able to feel the end of the wire with your finger, no problem, if you got it all the way in. Most crud will fall to the floor, and there will be a little left in the outlet you can easily fish out with you finger.... even with the car on the ground.\"
Hvis man stikker en ståltråd op nedefra skal man passe på ikke at prikke hul i kalechen, buk evt. enden på ståltråden så den ikke er spids.

Andre drænhuller
Billede
Billede

Kom frisk og nævn dem de resterende :D
Gerne med en god beskrivelse af hvor man finder hullerne.
Også gerne en note, hvis placering eller lign. er modelspecifik.

Er der også nogle drænhuller ved vinduea-stolpen :?:

Jeg kopierer jeres svar herop i det første indlæg, så det er let at finde info for andre senere.
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Munk » tirs 28. apr 2009 13:17

Jeg bruger et stykke normal rund 220v volt ledning. Det er stift nok til at komme igennem diverse skidtpropper og blødt nok til ikke at lave nogle skader.

Der er så vidt jeg husker også huller i bunden af dørene og vel også noget fra hullet under forruden.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf MrT » ons 29. apr 2009 09:37

God idé Munk, det med ledningen!

KimT, de drænhuller der er forrest, hvor er \"indgangen\" til dem, så at sige? Udgangen må være i bunden hvor vandet evt. løber ud, men hvor løber det ind, så man kan sikre sig at der er fri passage?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf KimT » ons 29. apr 2009 15:51

MrT skrev:KimT, de drænhuller der er forrest, hvor er "indgangen" til dem, så at sige? Udgangen må være i bunden hvor vandet evt. løber ud, men hvor løber det ind, så man kan sikre sig at der er fri passage?
Det er et godt spørgsmål!
Måske andre kan hjælpe :?:
Brugeravatar
KimT

Indlægaf Munk » ons 29. apr 2009 16:11

Du skal da bare sætte vandslagen på, skrue godt op, og så se hvor vandet kommer ud ;)
Munk

Indlægaf Claus » ons 29. apr 2009 20:19

Trykluft hjælper hver gang, fra bunden af.....samtidig er det perfekt til at gøre rent på områder hvor det ellers vil være umuligt....tænker specielt på de første 2 billeder...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf KimT » tors 21. maj 2009 20:28

En fyr som ikke fik tjekket drænhullerne...
Advarsel: Ikke for sarte sjæle!
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=330455
Brugeravatar
KimT

Indlægaf BNI » tors 21. maj 2009 22:12

KimT skrev:
MrT skrev:KimT, de drænhuller der er forrest, hvor er "indgangen" til dem, så at sige? Udgangen må være i bunden hvor vandet evt. løber ud, men hvor løber det ind, så man kan sikre sig at der er fri passage?
Det er et godt spørgsmål!
Måske andre kan hjælpe :?:

Høre de forreste drænhuller mon ikke til det hulrum der er lige bagved forhjulet. Hvis man kigger på sit forhjul så er der jo hul ind til en del af skærmkassen, hvilket gør der løber vand ind i hulrummet. Ikke det store problem, hvis bare der ikke er fyldt med sand/snavs inde i hulrummet så vandet bliver liggende derinde?

Vi har haft dette noget rustfølsomme område oppe i tidligere tråde.
Senest rettet af BNI fre 22. maj 2009 16:50, rettet i alt 1 gang.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf MrT » fre 22. maj 2009 09:44

KimT skrev:En fyr som ikke fik tjekket drænhullerne...
Advarsel: Ikke for sarte sjæle!
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=330455

Du godeste..... DET er rustent!!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tors 21. jan 2010 22:44

Ak ja man skal ikke undervurdere de små rør.

Her til aften besluttede jeg mig (endeligt) for lige at tjekke mine drænrør, mens bilen alligevel er \"sneet inde\" i garagen.

I venstre side sad en del skidt der dog var let fjernet med et stykke silicone slange og et par sammenbundne strips.

I højre side dryppede den svagt da jeg stak strips i oppe fra og pludseligt så det sådant ud!
Billede

Der var nok lige lidt mere end jeg lige havde regnet med... skidt og vand i en uskøn blanding. Ovenpå denne oplevelse afmonterede jeg lige tæppet på \"hattehylden\" for at kontrollere for fugt. Alt var heldigvist i den skønneste orden.

Jeg kan dog kun anbefale dem som ikke har skænket det en tanke lige at bruge de 10 minutter det tager at tjekke begge drænhuller.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 22. jan 2010 00:17

Åbn dørene.
Kik ind i forskærmen (evt. med lygte).
Så kan I se, hvor vandet kommer fra. Nemlig forfra, som det også bliver skrevet ovenfor.

Medmindre, der er så meget skidt inde i inderskærmen, at I ikke kan se noget.

Det er iøvrigt en rimelig simpel operation at løsne boltene nedenunder, og så bøje skærmen lidt ud.
SÃ¥ kan der rustbehandles.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » fre 22. jan 2010 08:39

hasse skrev:Åbn dørene.
Kik ind i forskærmen (evt. med lygte).
Så kan I se, hvor vandet kommer fra. Nemlig forfra, som det også bliver skrevet ovenfor.

Medmindre, der er så meget skidt inde i inderskærmen, at I ikke kan se noget.

Det er iøvrigt en rimelig simpel operation at løsne boltene nedenunder, og så bøje skærmen lidt ud.
SÃ¥ kan der rustbehandles.

Jeg vidste bare at du ville komme med den. I sommers kiggede jeg på dem og og gravede lidt. Nu får de den store tur meget snart - det er også på min "vinter tjekliste".

Corollaen lider af akkuarart samme syndrom og de kan faktisk samle rigtigt, rigtigt meget skidt der! Heldigvist er de nemme at grave skidtet ud af. Det er i ørigt takket være din fokus på dette i tidligere indlæg at jeg blev opmærksom på problemet og tjekkede Corollaen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 22. jan 2010 08:53

Føler også en gang imellem mig selv som en papegøje, der sidder på forsædet i en MX5'er.
(Hvordan det så vil føles...for en papagøje).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Munk » ons 27. jan 2010 11:30

Nu hvor temperaturen er over frysepunktet for første gang i et par uger her i Aalborg, benyttede jeg lejligheden til lige at vaske bilen med et par spande varmt vand og se til drænhullerne.

De to ved kalechen var som jeg havde forventet frosset helt til. Kun logisk når man går fra minus 15 til plus et par grader og regn over en nat.

Så hvis i har haft sne på taget er det et godt tidspunkt at se om der skulle være problemer med tilstoppede drænrør, uanset om det så skyldes is eller pingvinreder ;)
Munk

Indlægaf hasse » ons 27. jan 2010 13:09

Munk skriver: \"Nu hvor temperaturen er over frysepunktet ....\"

Bare man boede i Ã…lborg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion