OK, jeg kaster mig ud i en (foreløbig) beskrivelse:
KISS kørelys! (Keep It Simple Stupid,,,,)
Succeskriterier:
- lovligt
- idiotsikkert
- synligt og sikkert
- minimalt indgreb
Loven foreskriver at kørelyset skal være mindst 2x40 cm2 og det udelukker blot at skifte positionslyspærerne til nogle kraftigere.
Altså skal vi have fat i at bygge lygterne om. Det kræver adskillelse hvor limen opvarmes med en varmepistol eller hele lygten i en 75 grader varm ovn. Det er noget djævelsk klistret stads og det skal renses helt af for at man efterfølgende kan samle den korrekt.
Pas på at ikke at knække tappene.
Afmonter det gule blinklysglas og den lille parabol.
Blinklyset skal flyttes ud hvor positionslyset sad og det kræver en speciel 20W orange pære som kan købes hos Andreas Fast. Køb et par ekstra, glasset er uhyggeligt skrøbeligt!
Hullet i lygten er for lille og skal øges med en rundfil til ca. 16 mm, kun lige akkurat nok til at pæren kan smutte igennem. Sørg for at hullet øges symmetrisk hele vejen rundt. Smutter det kan fatningen ikke klikkes i hak.
Så skal der bores et hul til de nye positionspærer. Jeg har valgt at bruge LED pærer da de holder evigt og dermed kan limes i .
Lygten samles igen med grå silicone, det er vigtigt at den bliver tæt.
Som kørelyspære bruger jeg en H8 pære med en speciel fatning, se diagram. Den passer ind i hullet hvor blinklyspæren sad og man kan bruge tætningsringen fra den gamle blinklysfatning. Fastholdelse af pæren kan ske med en O-ring eller en lille bøjle ( billede heraf kommer snarest).
OK, så til det elektriske:
For at gøre det så simpelt som muligt tændes kørelyset når nøglen drejes og der kommer strøm på det blå stik vi har sidende i motorummets venstre side ved siden af luftfilteret. Bemærk at det kun er kørelyspærerne der lyser, ikke baglygter ( det er fuldt lovligt).
Så snart vi tænder for positionslys eller nærlys kommer der 12V på den sort/røde ledning, relæet trækkker og slukker for kørelyset.
Let og elefant. NB: LED pærerne skal vendes rigtigt med anoden til plus. Det er bare at prøve sig frem.
De to fatninger skal klippes af ledningerne og positionslysfatningen loddes på ledningerne til blinklyset (du har naturligvis mærket ledningerne inden du gik i gang). Vær omhyggelig med lodningen og brug krympeflex for isolering. LED pæren påloddes et par stumper ledninger som lodddes på positionslys ledningerne.
Kørelyset forbidnes til stel med en ledning og til relæ som vist. De helt små spadestik kan bruges til stifterne i H8 pæresoklen.
Alm. positionslys på den blå, ombygget kørelys på den sølvgrå: