Dækanbefaling 195/45-16

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Dækanbefaling 195/45-16

Indlægaf feddersen » tirs 16. mar 2010 10:34

Hejsa

Der må komme en masse nye sommerdæk på her i foråret, så hvad vil i anbefale. Bilen (NA) er en sommerbil og den kører ca 5-7000km om året.

Prioriteterne er Grip på tør vej, grip på våd vej. Dækkene skiftes alligevel efter tre år, så slidstyrke er på ingen måde interessant.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf one-niner » tirs 16. mar 2010 14:28

Uh, det er der rigtig mange holdninger til. Der er (mindst) to aspekter i den sag: størrelse af dæk/fælge og så selvfølgelig dækmærke/-version.

Uden at gå for meget i detaljer med hvorfor, så opnår man vist det bedste vejgreb i en NA'er med 15\" fælge - noget med, at vores lette biler ikke kan køre varme nok i bredere og lavere dæk. Derfor skal man heller ikke have dæk, der er godkendt til højere hastigheder, end bilen kan opnå, da disse ligeledes kan være svære at varme op.

Med hensyn til typen af sommer-gummi, så er der mange, der roser Continental ContiSportContact 2 (CSC2); CSC3 skulle være endnu bedre, men fås ikke i en række af de størrelser, der typisk anvendes på MX-5'ere. Jeg har også hørt meget pænt om Pirelli P ZERO Nero, men listen over gode dæk til vores biler er sikkert lang.

Og så er der jo semi-slicks, der er fantastiske på tør vej, men giftige når der er vand på kørebanen.

Og en sidste ting, du nok skal have med på prioritetslisten for en roadster, er støj. Goodyear Eagle F1 GSD-3 klæber f.eks. rigtig godt til asfalten, men mønsteret kan godt \"rejse sig\" når det slides, hvilket giver en del støj.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf feddersen » tirs 16. mar 2010 14:43

Størrelsen skal være den angivne da det er 16\" den kører på. I øvrigt de letvægtsfælge som en Mazda2 leveres med i Sports-udgaven. Jeg har ikke vejet dem præcist, men de er temmelig lette i forhold til mere gængse 16\".

Goodyear F1 havde jeg overvejet af hensyn til grip. Conti CSC 2 har jeg haft tidligere på en Fiesta og de var superlækre. Jeg har igennem en ven fået anbefalet Hankook K107 af Nordisk Dækimport, hvilke har en ganske fornuftig pris. Jeg kan dog ikke rigtig finde nogle dybdegående tests af dem.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf Star » tirs 16. mar 2010 15:02

Pirelli'en har min stemme, men har dog ikke prøvet dem på Mazdaen, men på min Subaru har de funket perfekt altid.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf one-niner » tirs 16. mar 2010 15:18

feddersen skrev:Størrelsen skal være den angivne da det er 16" den kører på.

Sorry, my bad. Ved ikke lige hvorfor jeg ikke læste overskriften ordentligt. I så fald ville jeg vælge CSC3, der fås til 80 euro pr. stk. ved http://www.atu.de/ (de har butik i Flensborg - ved ikke lige hvor i landet, du bor).

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf feddersen » tirs 16. mar 2010 15:29

Hej

Ja enten CSC3 eller K107. Jeg bor i Vejle, så turen er bestemt ikke ukendt, men omvendt så leverer daekonline.dk de samme dæk til 624,- lige ved døren og for de sidste par kroner gider jeg ikke køre til Flensborg.

Hvad med Toyo Proxes TR1? Er de dømt ude igen. Syntes at man en overgang ikke kunne spørge efter dæk uden, at de blev nævnt?
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf jepperimmen » tirs 16. mar 2010 15:32

prøv at lave en søgning i forum - der er flere tråde med gode råd og holdninger :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf altid6 » tirs 16. mar 2010 15:34

Jeg var glad for mine Toyo Proxes TR1, selvom nogen siger at de er livsfarlige, så lever jeg fint endnu selvom at de blev kørt helt ud til grænsen i både vådt og tørt. Jeg har sat Zero Nero på nu, for at prøve noget andet.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Mogenz » tirs 16. mar 2010 15:37

Har pirelli p nero zero på min og de er ok men prisen i 17/40/195 kan godt være lidt dyr. håber den er bedre på de 16\" du skal bruge.
havde CSC2 på min 306´er uden jeg husker at de var noget specielt.
just my 5 cents
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf feddersen » tirs 16. mar 2010 15:38

Hej Jeppe

Jeg har skam pløjet mig igennem tidligere indlæg, men min oplevelse med dæk er, at hvad der var godt for to år siden ikke nødvendigvis er godt nu. Derfor håbede jeg, at der var nogen der allerede nu havde smidt nye dæk på med nye erfaringer. :wink:
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf feddersen » tirs 16. mar 2010 19:52

Tak for alle input. Der blev bestilt Conti CSC3 dæk.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf one-niner » tirs 16. mar 2010 22:41

feddersen skrev:Tak for alle input. Der blev bestilt Conti CSC3 dæk.

Nice - jeg glæder mig til at høre hvordan de er.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf And » ons 17. mar 2010 07:33

one-niner skrev:
feddersen skrev:Tak for alle input. Der blev bestilt Conti CSC3 dæk.

Nice - jeg glæder mig til at høre hvordan de er.

- Tom

Det gør jeg absolut også - kører med CSC 2 nu og er meget tilfredse med dem. Valget næste gang står mellem CSC 3 og PZero Nero - dog har jeg en hvis loyalitet overfor det mærke der har budt på positive oplevelser.

Må se hvordan de udvikler sig når de bliver slidt lidt - her ændrer nogle dæk sig til det trælse (bl.a. Toyo T1R der bliver meget sporfølsomt pludseligt!)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf feddersen » ons 21. apr 2010 08:38

Hejsa

Jeg skylder måske lige en tilbagemelding på dækkene. Først fik Marianne (konen) CSC3 på hendes MX5. Hun har ikke de store forhold til dæk, bare de står fast. Før det kørte hun på Continental vinterdæk i samme størrelse. Den umiddelbare kommentar var: \"Nu er den da holdt op med at vine i svingene\". :D . Det tager jeg som et godt tegn.

Jeg prøvekørte min MX5 med nogle 185/60-14 CSC og forskellen mellem dem og 195/45-16 CSC3 er markante. Den står rigtig godt fast og med ca 2,7-2,8 bar ruller den på ingen måde hen over dækkene i sving.

Vi har også været ude og lege med bilerne og dækkene overrasker ikke ubehageligt på noget som helst tidspunkt. Det er nu meget behageligt at vide hvor bilen er nu og om få sekunder når man har lidt meget fart på i et sving :wink:

I forhold alle andre mærker (kører kun med kvalitetsdæk), som jeg har prøvet før, er det klart mine favoritter. I næste uge får vores 6'er de Hankook Ventus V12 Evo dæk på i størrelsen 225/45-17. Så ved jeg godt, at de ikke kan sammenlignes når størrelsen og bilen er anderledes, men jeg skal nok komme med en tilbagemelding på dem også når de har rullet et par tusinde km.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf Danny » ons 21. apr 2010 16:12

Ja nu er det godt nok lidt sent at komme på banen, da du har købt nye dæk :wink:

Jeg kører med Toyo T1R. Før dem kørte jeg på noget slidt skrammel, som fulgte med bilen da jeg købte den. Ergo kan jeg ikke rigtig sammenligne med andre kvalitetsdæk.

Men kan sige, at jeg er meget tilfreds med dem. Her til sommer kører de på tredie år og der er masser af greb i dem endnu. Selvom jeg har gjort forsøget en del gange, er det endnu ikke lykkedes mig at miste grebet i svingene endnu og jeg har heller ikke oplevet at bilen skrider ved blokeringer af bremsen. Jo på våd vejbane har jeg haft røven ude og sige dav, men det sker kun såfremt man prøver på det og ikke utilsigtet. Men jeg kan simpelthen ikke lave udskridninger på tør vej med min nuværende motorkraft. Så jeg aner ikke hvor rygtet om, at de skulle være livsfarlige, kommer fra.

Jeg har hørt, at den er forholdsvis blød i kassen, men jeg har jo ikke noget sammenligningsgrundlag. Men jeg kan måske nikke lidt genkendende til sagen. Men greb på våd og tør vej, det kan man ikke tage fra Toyo T1R.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Næste

Tilbage til Diskussion