Danskvand-kuren

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Danskvand-kuren

Indlægaf Borst » ons 17. mar 2010 13:52

Er der nogle der har praktiseret det på en 5'er med succes?

Altså hælde en ½ liter danskvand (uden citrus) i indsugningen, mens motoren ruller ved en 3-4000 rpm, mhp. at få rense koksaflejringer af i motoren?
Mazda MX5 NA 93'
Borst

Geografisk sted: København K

Indlægaf one-niner » ons 17. mar 2010 14:10

Jeg har hørt om \"kuren\" for mange år siden, men jeg mener, at det skulle sprøjtes i indsugningen og ikke \"hældes\". Men en ting er sikkert - det kommer ikke til at ske på min bil. Hvordan ved du i øvrigt, at du har koksaflejringer i din motor?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Borst » ons 17. mar 2010 14:47

one-niner skrev:Jeg har hørt om "kuren" for mange år siden, men jeg mener, at det skulle sprøjtes i indsugningen og ikke "hældes". Men en ting er sikkert - det kommer ikke til at ske på min bil. Hvordan ved du i øvrigt, at du har koksaflejringer i din motor?

- Tom

Ja har både hørt at det skal hældes, men også hørt om det sprøjtes ind..

Ved jeg i princippet heller ikke, men umiddelbart ville der ikke ske noget ved at rense den en ekstra gang?
Mazda MX5 NA 93'
Borst

Geografisk sted: København K

Re: Danskvand-kuren

Indlægaf leifbpedersen » ons 17. mar 2010 16:05

Hi there !
Jeg tror, det er en bedre ide' at køre på Shells superbenzin og lade additiverne deri klare ' udrensningen '
Mvh.
Leif
Borst skrev:Er der nogle der har praktiseret det på en 5'er med succes?

Altså hælde en ½ liter danskvand (uden citrus) i indsugningen, mens motoren ruller ved en 3-4000 rpm, mhp. at få rense koksaflejringer af i motoren?
:D
leifbpedersen

Re: Danskvand-kuren

Indlægaf motorbøllen » ons 17. mar 2010 17:38

Borst skrev:Er der nogle der har praktiseret det på en 5'er med succes?

Du skal starte med at ryste danskvanden så du får lavet samme type stråle som hvis du holder tommelfingeren for haveslangen derhjemme, hvis du skal sprøjte det i.

Ellers er det nemmeste at køre motoren op i omdrejninger og så stikke vacuumslangen fra indsugningsmanifoldet i flasken et kort øjeblik og du kan høre at den dykker lidt i omdrejningerne. Den skal ikke have ret meget ad gangen da den ellers drukner i skidtet.
Hvis du som jeg har en Miata med fartpilot kan du tage den vacuumslange som fartpiloten sidder i enden af.
Men det allerbedste er at gøre det med et rensemiddel til indsprøjtningssystemer.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Star » ons 17. mar 2010 17:43

i gamle dage gav man dem en Redex kur - som man hældte i benzinen, og så osede bilen værre end en ulykke indtil det var \"brændt af\". - Men siden er der altså sket meget på den front, moderne motorer og moderne additiver i benzinen gør arbejdet. -

Bare ikke kør på OK og Jet benzin, der er der ikke ofret det store på additiv udvikling, men de store: Statoil, shell og Q8 er alle i top.

Jeg tilsætter som det eneste et skvæt ABCON injection cleaner, der holder indsprøjtningssystemet i top.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf AS DK » ons 17. mar 2010 21:44

Jeg er gammel nok til at kende danskvandskuren.
Det er altså noget der knalder og sprutter, så man tror det er løgn. Jeg tror ikke at moderne motorer har hverken brug for det eller godt af det.

SÃ¥ hellere et fredeligt additiv.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf the chicken » tors 18. mar 2010 10:18

Bare ikke kør på OK og Jet benzin, der er der ikke ofret det store på additiv udvikling, men de store: Statoil, shell og Q8 er alle i top.

Hmm nu har jeg kørt 178.000 km på benzin fra Jet, og bilen kører perfekt, fuldstændig jævnt og fint - så tvivler temmelig meget på at du har ret...

Hvilke additiver mangler, og hvad forskel skulle det gøre?

Mht Danskvand skal man nok ikke bare lige hælde 1½ liter i, vand kan ikke komprimeres, så det giver en temmelig høj kompression med skader til følge hvis den ikke når at fordampe det...

Den eneste erfaring jeg har med vand og motorer er polsk flodvand pga en knap så succesfuld redning af min co-driver - det var ikke noget jeg vil anbefale.. :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf motorbøllen » tors 18. mar 2010 11:48

Chicken:

Du har helt ret i at der ikke bare skal hældes i med henblik på skaderne som du nævner.

Hvis man bare hælder i og det ikke fordamper, kan man være så uheldig at man enten bukker en ventil, eller den slår en flig af ventilhovedet, og så skal man have toppen af og fræse ventilsæder og slibe ventilhoveder, så kompressionen kan komme igen.
Der kan også ske det at man i værste tilfælde får skudt et tændrør op af sit gevind, og så er en ny top vist billigere.

Men som sagt så skal man ryste danskvanden grundigt for at få champagneeffekten som til præmieoverrækkelserne i F1 og så sprøjte det forsigtigt i.
Eller som før nævnt gennem en af vacuumslangerne til manifolden med nogle omdrejninger på.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Star » fre 19. mar 2010 08:14

the chicken skrev:

Hvilke additiver mangler, og hvad forskel skulle det gøre?

:

Det skal jeg ikke kunne sige, men for en del år siden arbejdede jeg for Q8 og besøgte flere gange raffinaderiet i Skælskør ( er nu lukket) og der kom tank bilerne fra alle øvrige mærker også og hentede benzin og diesel. hvert mærke havde deres ejen "station" - dvs grundbenzinen var den samme, - men hvert mærke havde så deres egen tappehane/blandingsstation, hvor det mærkes additiver blev tilsat, f.eks anti-skum for diesel, koksrensende aditiver på benzin osv.
OK 's station ( fortalte man man mig) var stort set bare råbenzinen, og det samme var gældende for Jet ( sagde de - og det må jeg jo stole på var rigtigt)

Der er mange ting man kke får at vide, f.eks som jeg husker det, så lavede de simplethen slet ikke benzin ( dengang) under 95 oktan allerede i grundbenzinen - dvs hvis man vidste at benzinen var hentet i skælskør, så kunne man roligt tanke 92 oktan - for det var mindst 95 man fik.

ligesom mange servicestationer ikke har tanke nok i jorden, og hvis de tilbyder 98/99 - så kan det også være højoktan i slangen på de lavere oktaner.. :wink:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf the chicken » fre 19. mar 2010 12:29

Start>> er klar over det med oktantallet, men det er jo ikke noget problem.

Er også med på at der vist kun findes 2 raffinaderier, et i Danmark og et på sjælland - og det er også meget muligt at de bruger forskellige additiver.

MEN jeg har bare flere gange forsøgt at finde tests, analyser og dokumentation for at det skulle give en reel forskel for bilen uden held.

Jo bevares, der er masser af subjektive vurderinger af folk der mener deres bil kører dobbelt så langt på literen og har langt flere hk med det ene mærke frem for det andet - men kan altså ikke finde noget dokumentation for at det ikke er ren placebo effekt?

Og personligt mener jeg at jeg kender min bil ganske godt da jeg er pendler - og har endnu ikke kunne mærke forskel på 95 blyfri om det er købt det ene eller andet sted :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » fre 19. mar 2010 15:40

Nu ændrer vi emnet - men...

Min erfaring er, at konen har tanket på OK - fordi det var billigt (ved Randers storcenter). Og hver gang har 5'eren skudt og knaldet ved skift ved høje omdrejninger og i medløb. Det sker aldrig på benzin fra andre tanke.

Det næste er at mange bekendte med tunede biler, oplever tændingsbanken og tikkeri hvis de ikke kører på guldhanen fra Jet eller Vpower. Men det er knap så mærkeligt.. Det eneste jeg kan drage ud af denne erfaring må være, at min egen holdning mht. V-power og speciel benzin generelt har været forkert i mange år. Jeg har haft holdningen at det var noget pjat, og når en motor var lavet til ren benzin, så var det sgu nok bedst!

Min egen brug af Vpower har også overbevist mig, men det er igen ikke så underligt da det er 98/99 oktan. Deres gamle Shell Formula kostede jo en del bilmotorer så vidt jeg husker.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf leifbpedersen » fre 19. mar 2010 15:59

Til det sidste : det var vist, fordi nogle bilmærker havde sparet for meget på bl.a. ventiler.
Mvh.
Leif
Lurendrejer skrev:Nu ændrer vi emnet - men...

Min erfaring er, at konen har tanket på OK - fordi det var billigt (ved Randers storcenter). Og hver gang har 5'eren skudt og knaldet ved skift ved høje omdrejninger og i medløb. Det sker aldrig på benzin fra andre tanke.

Det næste er at mange bekendte med tunede biler, oplever tændingsbanken og tikkeri hvis de ikke kører på guldhanen fra Jet eller Vpower. Men det er knap så mærkeligt.. Det eneste jeg kan drage ud af denne erfaring må være, at min egen holdning mht. V-power og speciel benzin generelt har været forkert i mange år. Jeg har haft holdningen at det var noget pjat, og når en motor var lavet til ren benzin, så var det sgu nok bedst!

Min egen brug af Vpower har også overbevist mig, men det er igen ikke så underligt da det er 98/99 oktan. Deres gamle Shell Formula kostede jo en del bilmotorer så vidt jeg husker.
leifbpedersen

Indlægaf Mogenz » fre 19. mar 2010 17:16

Topic: jeg aner intet om danskvand i motoren eller hvad det skulle være godt for. Så er det sagt.

Off-Topic:
Claus havde en test og et link i en af vores tråde her på sitet som jeg klart nok ikke kan finde (håber han ved hvor den er eller hvad man skal søge under). Mener det var et fifthgear show... eller test.
Men vi har haft det oppe før.

her er en engelsk test:
http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuning/Fuel_Test_Results_Update.shtml
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf KimT » fre 19. mar 2010 17:44

Mogenz skrev:Mener det var et fifthgear show...

MÃ¥ske det var dette afsnit?
Fifth Gear - Fuel additives test

Konklusion:
Additiverne giver -2% effekt.

De additiver Shell m.fl. putter i deres produkter har vel heller ikke til formål at øge effekten, snarere at holde motoren ren/velkørende ?
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Problemer og løsninger