af Den BlÃ¥grønne Bisse » tirs 30. mar 2010 19:26
Jeg synes at Jeppe Rimmens trykladningsprojekt lyder rigtig sjovt ,og jeg kan også forstå, at det opnåede resultat er rigtig godt.
Da jeg købte min tidligere Grønne Bisse i 2007, ville jeg gerne forsyne den med trykladning, hvorfor jeg satte mig ind i lovgivningen på området. Efter afsøgning på nettet og telefonisk kontakt til Færdselsstyrelsen havde jeg fået følgende at vide:
1. man må tune lige så meget man vil, men hvis der ikke findes andre modeller af den pågældende biltype med lige så mange hestekræfter, eller hvis den er tunet mere end 20%, skal typegodkendelsen revideres, så man er sikker på, at vognen kan holde og er sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Det er i lovgivningen direkte angivet, at man her skal gøre det efter reglerne til afprøvning og dukumentation efter DIN Merkblatt 736. I det kronkrete tilfælde med Jeppe Rimmen vil det derfor være godt, hvis man kan få dokunetationen fra den Australske model med turbo.
2. Endvidere skal det altid dokumenteres, at hvs der sker indgreb i motorstyringen, tuning med mere end 20% effektforøgelse, eller skiftning af indsprøjtningsdyser,at emissionskravene i hele motorens belastningsområde er overholdt i henhold til de gældende normer for dette. Dette vil synsstedet altid kunne forlange.
3. For biler indregistreret efter 1. juli 2007 skal der endvidere generelt ved effektforøgelse, herunder alle former for trykladning dokumeteres hvor langt de kører på literen efter den fælles europæiske norm, da vægtafgiften skal betales efter dette.
Derudover er der natrulgivis at vurdere om der skal betales registreringsafgfit af bilens forøgede værdi, mend dette emne er jo behandlet rigeligt i dette forum.
Jeg ser frem til, at projektet bliver færdiggjort, og at vi herefter kan få at vide, hvordan man har overholdt disse tre lovgivningsmæssige krav.
VH
Finn