God idé ved motorvask

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

God idé ved motorvask

Indlægaf PGS » tirs 23. mar 2010 17:06

Jeg har tænkt mig at gi miatan en motorvask nu her når foråret nærmer sig, men jeg har samtidig funderet over hvordan man nemmest kan undgå problemet med at vand kommer ned i tændrørs hullerne.
Nu har jeg fundet løsningen :wink:

På Biltema findes en \"Vaskeprop\" (artikel nr. 82-188), som skal forhindrer at der trænger vand og smuds ind i lyddæmperen ved vask eller transport af en scooter eller motorcykel.

Denne prop passer perfekt i toppen af tændrørs hullet og når først proppen sidder i hullet er der ingen risiko for at vandet kan komme forbi og dermed komme i kontakt med tændrøret.

Så med disse propper, et par plastikposer om tændkabler og det åbne luftfilter, så tror jeg at det skal kunne fungere uden de store fugt problemer og efterfølgende startvanskligheder. :wink:

Billede

Billede
Senest rettet af PGS ons 24. mar 2010 10:54, rettet i alt 1 gang.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf MrT » ons 24. mar 2010 08:51

Dine flickr billeder virker desværre ikke :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PGS » ons 24. mar 2010 10:55

Så er billederne på plads igen :oops:
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf Felix » ons 24. mar 2010 22:16

Hvorfor ikke bare lade tændrørshætterne sidde på hvor de plejer at sidde? :o

Med mindre de er defekte har de jo en rimelig tætsiddende gummimuffe til ventildækslet og virker således som de blå propper - Ellers sådan er dem jeg har monteret i hvert fald konstrueret.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf PGS » ons 24. mar 2010 23:35

Forklaringen til hvorfor jeg välger netop denne lösning når jeg skal motorvaske min bil for förste gang, er fordi jeg på en del miata forums har läst om folk som efter en motorvask har haft problemer med enten ikke at kunne starte bilen eller at kunne få bilen til at gå normalt på alle fire cylindre.
Det som oftest tilrådes i forbindelse med motorvask på en model som vores er at man anvender trykluft for at rense vandet bort i hullerne.

Foruden de originale kabler som efter sigende holder tät, så er problemet störst på eftermarkeds tändkabelsät som f.eks. Magnicor, NGK, Bosch eller tilsvarende (hvad jeg har läst mig frem til) og der vil altid findes en risiko (stor eller lille) for at vand kan tränge forbi toppen af tändhätten.
Motorvasker man desuden med höjtryk så öger risikoen for vand i hullerne endnu mere.

Ret så intressant at se hvor forskelligt denne idé modtages af svenske og danske miata/mx5 ejere.
Jeg skrev samme inläg for et par uger siden på Miata Club Sverige's forum (jeg er medlem der) og fik ikke bare positiv respons men blev desuden opfodret til at sende billeder og tekt til redaktionen af klubbens medlemsblad så alle kunne få gavn af idéen. :oops:

Der findes sikkert masser af folk som har motorvasket masser af gange, med eller uden höjtryk, og som aldrig har haft problem med fugt og startbesvär og det er bare alletiders.
Jeg vil bare ikke selv stå i en \"gör det selv\" vaskehal langt fra hus og hjem en söndag formiddag og ikke kan komme hjem på grund af at bilen ikke kan starte :wink:
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf AS DK » tors 25. mar 2010 09:04

Felix skrev:Hvorfor ikke bare lade tændrørshætterne sidde på hvor de plejer at sidde? :o

Det gjorde jeg også første gang jeg vaskede motorrummet. Det var endda bare med spand og børste, men tændrørshullerne havde fået vand og bilen kunne ikke starte.
Så derfor købte jeg en kompressor til at blæse hullerne tørre (og så var det jo osse en undskyldning for lidt nyt legetøj :wink: )
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf the chicken » tors 25. mar 2010 10:17

Jeg vasker (meget sjældent) motor i diesel eller petroleum - det virker nemlig affedtende og er så meget nemmere og bedre i mine øjne :)

Opvaskebørste og så i gang med en balje under bilen.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf And » tors 25. mar 2010 11:34

Jeg synes helt klart at propperne er en god ide og netop fordi det også fjerner en evt. mulighed/mistanke for fejl på tændingssystemet bagefter. Så klart \"Thumbs up!\" herfra - jeg skal have dem til min bil.

Kompressoren er også en god ven til motorvasken - så kan sand og løst skidt blæses væk først.

Jeg bruger i øvrigt en havesprøjte/(lav)tryk-tank til at rense med. Jeg renser med det rensemiddel jeg nu vælger og gnubber det med børste/opvaskebørste/tandbørste og hvad der nu ellers er ved hånden. Det sidste skidt og rengøringsmiddel fjernes så med sprøjten som fyldes op med varmt vand. På den måde kan man komme ind på steder som ikke er så let tilgængelige og samtidigt undgå at bladre hele motorrummet til i vand. Ulempen er naturligvist at trykket ikke er vanvittigt højt, men fuck up faktoren er så også det lavere :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Felix » tors 25. mar 2010 21:25

Mit spørgsmål skla ikke ses som mavesur kritik - sådan var det ikke ment - mere som et konstruktivt input til at finde den bedste løsning. Hvis tændrørshætterne ikke slutter ordentlig tæt, er det bestemt en god og fornuftig løsning, du der har fundet :D Kom bare med mere af den skuffe.
For lige at komme med et input selv kan jeg se at du har dine tændrørshætter monteret på tændspolerne når du har monteret propperne og jeg vil tro at det vil være en fordel helt at tage dem af, så man ikke risikerer at få vand op i dem når man går igang med vand og sæbe med og uden tryk - At få vand op i hætterne vil med garanti have rigtig dårlig virkning på tændningen. Men skal de af, så flyttes afdækningprobelmet op til forbindelses dåserne på tændspolerne hvor der jo heller ikke må komme vand ned - måske man med en stegepose kan afdække for de forbindelser mens der vaskes? Eller er der nogen der har idé til en effektiv måde at afdække dem på?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Problemer og løsninger