Hvad slags shampoo til brug i skumsprayer med højtrykrenser?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad slags shampoo til brug i skumsprayer med højtrykrenser?

Indlægaf MrT » man 29. mar 2010 07:51

Jeg har fundet mig sådan en Nilfisk 110bar højtryksrenser, som kommer med en bøtte man kan sætte på enden af den, en skumsprayer, kalder de den vist. Men manualen nævner intet om hvad slags auto shampoo man skal bruge. Jeg tænker at det ikke er så meget ved at hælde 1-2 hætter koncentreret auto shampoo ned i den store bøtte. Eller skal man bare lave en blanding, f.eks. en kvart hætte og så 1 liter vand - eller skal man have fat i noget specielt?

Jeg skal også lige have fundet sådan en \"autodyse\" der er beregnet til bilvask, så jeg ikke smadrer MX-5'eren fuldstændig med standard nilfisk dyserne :)
Senest rettet af MrT man 29. mar 2010 15:15, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 29. mar 2010 08:51

Jeg ville bare prøve mig frem... er shampoo'en koncentreret blandes lidt ekstra vand i. I vaskehallen ved mit fritidsarbejde har vi noget SUPER koncentreret shampoo og hvis man smider det på højtryksrenseren så skal det blandes godt op med vand i dunken. Så fungerer det perfekt!

Da jeg tidligere vaskede bil hjemme gjorde jeg det samme, ellers åd den lige en halv bøtte shampoo på en vask og så var det pludseligt dyrere end at køre i vaskehal.

Vedr. dysen du anvender ville jeg ikke være SÅ bange. Jeg bruger normalt højtryksrenseren når jeg vasker, men holder en GOD afstand så strålen ikke slår så hårdt imod overfladen. Især ved plasticdele (kofanger) passer jeg på.
Naturligvist skal du ikke bruge den +100 bar rotations dyse der følger med nogle højtryksrensere :wink:
Det har jeg prøvet og ved den lejlighed taget maling af siden af en bil...
Senest rettet af And man 29. mar 2010 08:58, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 29. mar 2010 08:55

Tak for info (og advarsel), And :)

Jeg ved ikke hvilken dyse der er hvad, til Nilfisken. Manualen er åbenbart skrevet til folk der har taget en uddannelse i højtryksrensere og ikke til nybegyndere :D Der følger 2 dyser med, en på cirka 5cm som har en gul prik i bunden og en der er cirka 10cm med en grøn prik. Sidstnævnte lyder til den har noget der rasler inde i sig (selve røret hvor vandet kommet ud af, kan jeg se igennem åbningen), jeg ved ikke om den er defekt eller om det er meningen.
Senest rettet af MrT man 29. mar 2010 15:26, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 29. mar 2010 09:01

MrT skrev:Tak for info (og advarsel), And :)

Jeg ved ikke hvilken dysse der er hvad, til Nilfisken. Manualen er åbenbart skrevet til folk der har taget en uddannelse i højtryksrensere og ikke til nybegyndere :D Der følger 2 dysser med, en på cirka 5cm som har en gul prik i bunden og en der er cirka 10cm med en grøn prik. Sidstnævnte lyder til den har noget der rasler inde i sig (selve røret hvor vandet kommet ud af, kan jeg se igennem åbningen), jeg ved ikke om den er defekt eller om det er meningen.

Prøv dem begge og du er IKKE i tvivl hvis du har en rotationsdyse - der sidder en "stålkugle" inde i mundstykket, dette sættes i bevægelse af vandet og sammen genereres en utroligt kraftfuld stråle der roterer enten i cirkulære eller vertikale bevægelser. Støjen fra den kan være temmelig kraftig.
Jeg kom lige i tanke om at jeg faktisk også har skåret spidsen af en gummistøvle engang med sådant en fætter.... Ja - jeg burde nok ikke omgås højtryksrensere :lol:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 29. mar 2010 10:28

Begge dyser kan tage det øverste lag maling af garageporten hvertfald :D

Men jeg tror helt sikkert der en rotationsdyse i blandt, det virker dog som om den er blidere end den anden som laver en kraftig stråle, hvor rotationsdysen ser ud til at skyde lidt mere spredt.

Jeg ved ikke hvilken af dem der er bedst at bruge på bilen?

Prøvede dog skumsprayeren og min shampoo er nok ikke den mest skummende, så selvom jeg mente at jeg brugte rigeligt, så endte der aldrig rigtig noget skum på overfladen, men kunne godt se at den brugte af min sæbeblanding, så man skal nok bare finde noget ordentligt shampoo og den rigtige dosering.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion