Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Bent » fre 2. apr 2010 08:56

one-niner skrev: men det holdt jo kun 50 - 100 meter :)- Tom

Men det var kun fordi du slap spederen, for at ikke at køre for hurtigt omkring bymæssig bebygelse 8)
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf one-niner » lør 3. apr 2010 14:46

Der er noget, jeg har tænkt lidt over på det seneste, og mine evner til at læse regler og vejledninger har ikke rigtig givet mig noget definitivt, så flere meninger og fortolkninger er velkommen.

Når og hvis Kraftwerks-sættet bliver godkendt og synet, vil motoreffekten i forhold til videre tuning så anses som værende \"nulstillet\" på det godkendte niveau, således at man kan lægge yderligere 20 % til uden at få problemer med syn?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » man 26. apr 2010 13:53

Hvor står projektet? Har vi snart priser/godkendelser/informationer som kan bruges til at få biler klar inden sommer? :twisted:
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf jepperimmen » man 26. apr 2010 19:07

Lurendrejer skrev:Hvor står projektet? Har vi snart priser/godkendelser/informationer som kan bruges til at få biler klar inden sommer? :twisted:

Jeg hentede min bil efter montering/vinteropbevaring for 1½ uge siden og har smilet siden :D :D
CCR-Racing har en bil stående hos IL-Motorsport og processen med TÜV kører med højest mulige trykladning(!). Vi håber alt er på plads snart, men lige nu er det TÜV der dikterer hastigheden. Med det samme den er på plads hentes bilen til DK og bliver synet.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » tirs 27. apr 2010 09:20

Ja. Vi går en spændende tid i møde.

TÜV af Rotrex
og
en nyudviklet udgave af HKS Turbolader Kit med TÛV.
IL meddelte mig for et par måneder siden, at de forventer en ny - godkendt - udgave i juni.

Og nok endnu mere interessant: Hvad bliver prislejet????

(Undskyld, at jeg bringer en anden turbo/charger på banen i Rotrextråden).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » tirs 27. apr 2010 10:24

Hasse > for lige at blive off-topic.

Du skriver godkendt HKS kit? Hvor, hvem, hvad? Mere info, tak. :)
Lurendrejer

Indlægaf hasse » tirs 27. apr 2010 10:53

Det er det kit, som IL motorsport har på hjemmesiden under NA /motortuning/turbos, som de pt. ikke kan levere.

Og da jeg spurgte til kittet, svarede IL, at de forventede det nye i juni d.Ã¥..

Om det så er et nyt HKS, eller de har tænkt på Rotrex, kan jeg ikke svare på.
Men min mail til dem var eentydig: HKS'kittet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » man 7. jun 2010 15:29

Her er et link til en meget detaljeret og pædagogisk gennemgang af reglerne for tuning.

http://bilmagasinet.dk/article/47206?page=1

Og de regler kan man da konstatere har været diskuteret heftigt i denne tråd. :twisted:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Lurendrejer » man 7. jun 2010 16:12

Er projektet kommer længere fremad, egentlig? Havde håbet at få pustet i kværnen denne sommer.
Lurendrejer

Indlægaf one-niner » man 7. jun 2010 16:45

Er der nogen der ved, hvad udsigten er til at lovliggøre yderligere tuning af en NB'er med Kraftwerks-kittet, når det forhåbentligt snart bliver godkendt? Her tænker jeg på eftermontering af f.eks. den intercooler, Kraftwerks har annonceret til kittet.

Jeg kan ikke helt gennemskue reglerne, men så vidt jeg kan vurdere, så hænger den på den tekniske egnethed (sikkerheden). Hvis godkendelsen af kittet bygger på en eksisterende model, som Mazda står inde for (en af de trykladede, udenlandske modeller), så er der vel fri leg op til det niveau + 20%? Men hvis den tekniske egnethed beror på konkrete undersøgelser af en bil med kittet, så er det vel no-go at tune yderligere uden en ny egnethedsvurdering?

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Webmaster » man 7. jun 2010 16:53

Den er faktisk ikke helt tosset

\"Men det betyder dog også, at det KAN lade sig gøre - hvad angår effekten - at få godkendt en kompressor-montering med en effektforøgelse på højst 20%, hvor ladetrykket IKKE er baseret på en wastegate, men kun på størrelsen af remhjulene. I disse tilfælde er der dog stadig for de fleste biler krav om afprøvning af luftforurening, se pkt. 3 herunder.\" Rotrex kompressor er uden wastegate

Hvis man køber et færdigt tuningssæt i Tyskland, kan man ofte få hjælp i form af en medfølgende TÜV-godkendelse. For, at TÜV-godkendelsen kan bruges ved syn i Danmark, skal det fremgå, at den er udført i henhold til Merkblatt 751 (hvori alle de nødvendige afprøvninger er beskrevet i afhængighed af effektforøgelsen). Ja, det er så det som Rotrex er ved at udføre....

Tro på det!! Så skal vi nok komme i mål :D
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf one-niner » man 7. jun 2010 17:54

Webmaster skrev:Den er faktisk ikke helt tosset

"Men det betyder dog også, at det KAN lade sig gøre - hvad angår effekten - at få godkendt en kompressor-montering med en effektforøgelse på højst 20%, hvor ladetrykket IKKE er baseret på en wastegate, men kun på størrelsen af remhjulene. I disse tilfælde er der dog stadig for de fleste biler krav om afprøvning af luftforurening, se pkt. 3 herunder." Rotrex kompressor er uden wastegate

Men Kraftwerks-kittet leverer i omegnen af +45 hk, hvilket er langt over de +20 %, og derfor går de jo den "lange" vej med alverdens tests, godkendelser og bureaukrati.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf jepperimmen » tirs 8. jun 2010 10:39

Emisionstest hos TÜV er nu bestået :D Next step ift TÜV er at skrive teknisk beskrivelse på tysk og det er IL Motorsport nu igang med.

Projektet er med andre ord fortsat på sporet og vi håber snart at få bilen til DK og få den synet.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Lurendrejer » man 14. jun 2010 07:35

Er vi nået dertil hvor det kan siges med sikkerhed at NB (ikke FL'ere) også vil kunne synes uden nye bremser osv?

Hvis det er tilfældet, har man så defineret det endelige kit - så man kunne købe og montere?
Lurendrejer

Indlægaf jepperimmen » man 14. jun 2010 07:52

Lurendrejer skrev:Er vi nået dertil hvor det kan siges med sikkerhed at NB (ikke FL'ere) også vil kunne synes uden nye bremser osv?

Hvis det er tilfældet, har man så defineret det endelige kit - så man kunne købe og montere?

Der kan ikke siges noget med sikkerhed før TÜV'en er på plads og den første bil synet i DK. Det arbejdes på at TÜV'en dækker så bredt og så mange MX-5 modeller som muligt.

Endeligt kit er sansynligvis på plads, men igen er der ikke noget der er 100% før den første bil er igennem systemet. Beklager, der er ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed. Stopklods er TÜV i øjeblikket, så kan vi kun håbe at syn i DK kommer til at gå hurtigere.
Brugeravatar
jepperimmen

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering