Har man noget \"garanti\" på rustarbejde (skærmkanter)? ØV!!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Har man noget \"garanti\" på rustarbejde (skærmkanter)? ØV!!

Indlægaf MrT » fre 2. apr 2010 14:21

Jeg ved ikke hvor slemt det er, men jeg kan se at de skærmkanter jeg fik lavet i marts 2009, nu har fået en bobbel... maleren sagde godt nok i sommers at HAN ikke kunne give garanti på skærmkanterne, da et andet værksted havde lavet det.

Nu er det så 13 måneder siden det blev lavet, men er det her noget jeg bør køre ud på værkstedet med og få dem til at give en kommentar til? Eller kan jeg lige så godt vente til det bryder igennem og så må til lommerne igen, når det skal slibes ned og lakeres igen?

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf brutalis » fre 2. apr 2010 16:18

Min fik samme tur i foråret 2009!

Og ka´ da roligt sige at jeg havde henvendt mig hvis min havde bobler allerede! :|

Fik dog ret hurtigt efter de nye skærmkanter sendt bilen til det lokale SUVO-center! Måske derfor mine stadi´ er fine!??

Du ka´ ikke miste noget ved at prøve! Held og lykke!
brutalis

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf crv » fre 2. apr 2010 16:20

Godt nok ærgeligt.Jeg har selv tænkt på om der ikke er en måde at beskytte/behandle de områder fks når bilen bliver undervogns behandlet.Mener jeg har læst noget om nogle tynde lister man kan montere op under kanterne .
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Hans Jørn Schmidt » fre 2. apr 2010 16:29

Hej,

Den maler som jeg havde til at male min, sagde at i kanten hvor inderskærm og yderskærm mødes skulle man sørge for at behandle rigtig godt med noget tyndt rustbeskyttelse og derefter med noget tykt stads der hvor de mødes, så man er sikker på der ikke kan komme vand ind. Yderligere skal man også behandle indefra.
Hvis man tager batteriet ud kan man fint komme til at sprøjte det meste af svejsningen, man bør også give den fra kabinen og ind men det er noget mere besværligt.

MVh
Hans Jørn
Brugeravatar
Hans Jørn Schmidt

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf MrT » fre 2. apr 2010 17:18

Men der er ingen der ved om man har noget garanti/reklamationsret på sådan noget arbejde? Der er svejset helt nye stykker i, som de selv har bukket.

Det blev som sagt gjort i marts 2009, og i maj blev hele bilen lakeret. Rustbeskyttelsen fik den også den helt store omgang af, dog i november.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Ken » fre 2. apr 2010 21:46

Det er vanskeligt at bedømme, når vi ikke kender detaljerne i reparationen.

Har du regning på reparationen?

Var aftalen at værkstedet skulle fjerne alt rust i skærmkanterne?

Du bør tage ned og snakke med værkstedet, hurtigst muligt. Men du sidder desværre i en værre kattepine, da arbejdet er udført af forskellige parter.
Men det er ikke malerens skyld, at værkstedet ikke har fjernet alt rusten, for den slags buler/rustangreb, kommer ikke på 13 måneder, hvis arbejdet er gjort ordentligt og alt rust er fjernet.

Så hvis i har aftalt at alt rust skal fjernes, kan du nu påvise at det ikke er sket, og insistere på skaden udbedres. Desværre dækker værkstedet nok ikke en omlakering, da de ikke selv har været involveret i den del.

Har du derimod bedt dem \"pynte\" lidt på skærmkanterne, skal du ikke forvendte det helt store...

Men det er kun et gæt! Så tag ned og snak med dem, og lad os høre hvordan det går.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf MrT » lør 3. apr 2010 01:44

Jeg har kvittering på arbejdet, men ikke noget på skrift om præcis hvad der skulle laves. Men skærmkanterne skulle ordnes, da jeg ikke ville køre den til maler med rustne skærmkanter. Værkstedet kunne ikke skaffe originale skærmkanter hjem lige umiddelbart, eller så var det til en mega høj pris - det husker jeg ikke helt.

Det løb samlet op i 8400 kr for bagerste skærmkanter i begge sider. 16 arbejdstimer (6200 kr), fugemasse og maling (150 kr) og hjælpematerialer (300 kr). Derudover står der \"Bemærkninger: Diverse rustarbejde udført\".

Jeg kan desværre ikke køre ned til værkstedet og vise det før om en måneds tid, men hvis der har været en 12 måneders garanti så er jeg også ude over den allerede (med et par uger :o )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lurendrejer » lør 3. apr 2010 08:15

Det lyder lidt som om du er blevet bøjet forover... ikke en specielt behjælpelig kommentar, men jeg var gået amok :evil:

Ifølge forbrugerrådet:

Mangelfuld reparation
Hvis reparationen viser sig at være mangelfuld, er du naturligvis berettiget til at kræve, at arbejdet laves om uden beregning. Du skal kunne bevise, at det udførte arbejde er mangelfuldt (medmindre der er givet garanti på reparationen). Derfor er det vigtigt, at du kontakter værkstedet, så snart du får en mistanke om, at der er noget galt.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » lør 3. apr 2010 12:01

Se eventuelt her: http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-sv ... onsgaranti

Med mindre andet er aftalt, så kan du klage over reparationen i op til 3 år, men skal, som Lurendrejer skriver, selv bevise, at reparationen enten har været mangelfuld eller at reparationen i sig selv er skyld i en ny skade.

Dette er ikke det samme som at reparationen skal kunne holde i tre år, men hvis en reparation af skærmkanter kan formodes at skulle holde i længere tid, end hvad den har gjort i dit tilfælde, mener jeg, at du ville have haft en rigtig god sag... Hvis det ikke lige var fordi, at du skal bevise om det er pladesmeden, maleren eller begge to, der ikke har gjort deres arbejde ordentligt. En nærmest umulig opgave. Desværre.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf MrT » lør 3. apr 2010 12:36

Ja det lover jo ikke voldsomt godt så :( Rustarbejdet blev forberedt til maling, så jeg ved da ikke om man kan sige at maleren på nogen måde kunne have gjort det værre?

Og der hvor der er kommet bobbel vil jeg tro er det sted hvor der blev svejst et nyt stykke i, så det er ikke noget fra før - men altså i det helt nye stykke plade, der er problemer.

Det kan vel hurtigt komme til at koste en fem af de lange sedler, hvis jeg selv skal betale for at få lavet rust på det område igen, samt lakering på ny. Hvis det er tilfældet, så er spørgsmålet om:

1) Det er bedst at vente til det bliver værre så jeg \"får noget for pengene\" og det hele evt. kan laves ordentligt?

2) Få det taget hurtigst muligt så der er større chance for at den nye lakering vil matche den ældre (pt. knap 1 år gamle) lakering. Det er \"Mazda classic red\"-farven, så farven er nem nok at skaffe.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lurendrejer » lør 3. apr 2010 14:39

Nu har jeg flere gange hørt den med lak der ikke passer i farven...

GÃ¥ til en ordentlig maler, han tager et \"billede\" af farven og lader maskinen blande den rigtige farve, inklusiv det den er falmet! :)

Grunden til jeg siger \"'billede'\" er fordi det hedder noget fint jeg ikke kan huske...

Jeg har fået malet min kofanger, pga en skidt monteret nummerplade, og mine forskærme - af ren luksus da de var blevet ramt af sten. Og man kan simpelthen ikke se det. Tilmed har jeg fået malet en ny bagklap fordi den gamle havde en åbenbart klassisk NB rust-fehler som findes på de tidlige \"modeller\" - Heller ikke bagklappen skiller sig ud, overhovedet. Faktisk passer den måske lidt bedre i farven end den oprindelige da farven ikke fra mazdas side har opført sig helt som de forventede på klappen.

Jeg vil gerne tage billeder eller noget hvis det ønskes, men jeg tvivler på at mit sony compact cam kan gengive en mulig forskel...
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Ken » lør 3. apr 2010 23:45

Du skriver:

Værkstedet selv har lavet skærmkanterne, som jeg forstår det. Og jeg tvivler på at de har kunnet lave det i et stykke.

Så jeg vil gætte på at bulen er kommet i samlingen mellem den nye og gamle skærmkant. En sammenhængende plade vil ikke se sådan ud efter et år. Ikke engang i ubeskyttet tilstand. Det vil jeg gerne sætte min \"kædestrammer autorisation\" på.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Bent » søn 4. apr 2010 09:14

Mener også at hullet må være kommet ved en svejsning. Udbedring: endnu en svejsning :?
Et råd en gammel maler gav mig: Mal indersiden ligeså grundigt som ydersiden, autolak er jo vandtæt. Derefter diverse rustbeskyttelsesmidler
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » søn 4. apr 2010 11:45

Selvfølgelig skal du tale med værkstedet om det.
Begriber ikke, hvordan det kan komme fra indersiden.
Stedet med boblen er jo i sig selv ikke særlig udsat.
Går da ud fra som en selvfølge, at reparatøren har haft inderskærmen afmonteret. Ellers har han da ikke kunnet svejse. Eller hva!!!
At han så har \"glemt\" at behandle indersiden af svejsning og det nye stykke, siger jo noget om værkstedet.

Så jeg tvivler på, at du får noget ud af at \"tale\" med værkstedet.
Det var indgangsbønnen på en påskedag.

Når der er/har været rust et sted i kanten, er der ganske givet også andre steder, der er angrebet. Men undersøg det. Kontakt evt. lige din kiropraktor mhp. konsultation, før du gør det.
Du kan godt checke kanten uden at afmontere inderskærmen. Med lidt fiflen.
Men selvfølgelig er det bedst af afmontere den.

Har lige checket IL. En NY forskærm hos dem koster omkring en tusse i d.kr. (Hvad Andreas skal ha' for'en (evt. brugt i god stand), ved jeg ikke).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion