Dumpet til Syn? Hvad gør jeg først?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Dumpet til Syn? Hvad gør jeg først?

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 19:56

Godaften drenge :D

Så har mazda´en været til syn, har aldrig oplevet en så forvirret og tilgrin synsmand, men en anden historie..

Den dumpede på følgende:

04 - Rat ukorrekt, han kan åbenbart ikke lide mit orig. momo rat. ?

07 - Kulilteindhold forhøjet tomgang, for høj (0.7 vol%) ???

Nogen der har nogen papire på det momo rat der?

Og hvad skal man gøre først ved det kulilteindhold? Min lufmængdemåler bobler på en sjov måde, tror i det kan være det?

Håber i kan gi et godt råd.
Ozan Y.
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Bent » tirs 13. apr 2010 20:15

Der burde ikke være problemer med et originalt \"mazdzamomorat\" :o , har fået synet min flere gange med mit.

Hvis kulilteindhold var ok ved alm. tomgang, kan det være din katalysator der er lidt træt. :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf feddersen » tirs 13. apr 2010 20:20

Hej

Hvilken model har du helt præcis? Fra 90-93 havde de europæiske modeller momo-rattet uden airbag, men derefter var airbag standard og i alle US-modeller (Miata), er airbag ligeledes standard. Hvis du eller tidligere ejer har fjernet airbagen til fordel for det fede momo-rat, så er det nok det de brokker sig over.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 20:27

Hejsa..

tak for lynhurtig indput..

MX5 NA 1.8 1994..

Den har hverken ABS, eller Airbag.. :o

Han mente jeg burde smide den i havnen, og at jeg aldrig skulle ha købt den, at det var en blik dåse, osv osv..

Sandheden var at han ikke kunne sidde i bilen, vi blev nødt til at ta kalechen af...hahahah :D
Ozan Yücelbas

Indlægaf Tore » tirs 13. apr 2010 20:53

Hvor uprofessionelt er det lige at han kommer med personlige kommentarer om bilen?! ... Han skal da for hulen bare fokusere på om bilen er forsvarlig og lever op til lovens bogstav. Så må han sgu da gemme sine private holdninger til sine kolleger, kone, eller hvem der nu gider lytte! Hvis det var mig ville jeg nok finde en anden synshal til omsynet. :roll:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf feddersen » tirs 13. apr 2010 20:54

Hej Ozan

Det lyder lidt mærkeligt det der. Er der sideairbags? 1,8'eren blev introduceret i forbindelse med den faceliftede NA og den havde fast to airbags.

Er det noget med at du har importeret den fra udlandet? Kan det eventuelt tænkes at den måske er født som 1,6'er og opgraderet til 1,8'er og at synsmanden så slår den op som en faceliftet NA?

Du kan eventuelt sende dit stelnummer til Mazda. Så kan de som regel fortælle noget om bilen og hvordan den var fra original.

Det med kulilte kan som der allerede er sagt, være din katalysator som er faldet sammen. Konens lå lige på grænsen og to måneder senere måtte den have en ny kat.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf Tore » tirs 13. apr 2010 20:57

Tror først det er fra 95 at 2 airbags er standart. En 94'er 1,8 burde svjv have airbag i rattet som standart.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 21:04

Den er importeret fra Tyskland..

Hverken airbag på fører, eller passager siden..

Den er født med 1.8 motoren, det står der ihvertfald på den tyske reg. atest.. Den kører heller ikke som en 1.6`er.. :D

Men ja ganske uprofessionelt af en synsmand. Da han skulle gas udmåle, blev han nødt til at bruge hånden fordi, han ikke kunne sidde i bilen..

Toldsyn seddelen bar heller ikke præg af professionalitet..under middelstand, og utrolig dårlig vedligeholdt, samt rust mange steder, gennemtæring, el-ruder defekte (ups ikke mig der pillede dem fra) osv osv.. hvad han nu kunne komme tanke om.. Det jo egentlig fint nok :D

Tak til \"MrT\" herinde fra, for fjedrene, som også fik en kommentar på vejen.. \"den er da hvis sænket hva?\" nææææ det mener jeg ikke :D ellers ikke mere..
Ozan Yücelbas

Indlægaf feddersen » tirs 13. apr 2010 21:16

Hej Ozan

Nu har jeg lige læst op på lektien i \"The inside story told by Mazda designers and engineers\" og 1,8'eren kom i forbindelse med faceliftet og ikke før.

Hvis du nu tager dit stelnummer og slår den op her: http://neomiata.com/garage/Miata%20VIN%20Decoder.pdf - hvad kommer du så frem til?
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 21:27

Nææææ Feddersen Stelnummer passer ikke lige helt til den guide der??? :o

Måske fordi det er en europæisk model ikke en \"miata\"?
Ozan Yücelbas

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 21:29

Fandt denne decoder... Det virker åbenbart fint. :D

http://www.miata.org/vin-decoder/

This Miata was built in Japan, by Mazda.

It is a 1st Generation (M1), with a .

It was built in at the Hiroshima plant.

It was the 1,180th Miata built in .
Country of Origin: J Japan
Manufacturer: M Mazda
Vehicle Type: Z
Miata Generation: NA 1st Generation (M1)
Body Style: 18
Engine Size/Type: P
Check Digit: 2 Check digit, has no meaning.
Model Year: 0
Manufacturing Plant: 0 Hiroshima
Ozan Yücelbas

Indlægaf feddersen » tirs 13. apr 2010 21:55

Hej

Jeg fandt umiddelbart kun lige den her tråd: http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/p/684/1843.aspx

Men jeg tror du gør rigtig klog i at ringe til enten Andreas hos Au2fast, Vissenbjerg eller Jan hos Autohjørnet, Jelling og høre ad, samt give Mazda et ring og få dem til at slå stelnummeret op (Tag Herning, de kender MX5). De må kunne give dig oplysninger om, hvilket rat der sad i oprindeligt.

Ellers har jeg haft Mazda i Flensborg til at hjælpe mig med den slags oplysninger. De nægter nærmest at sælge stumper uden at de kender stelnummeret. Mails kan de godt svare på nogenlunde dansk.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
feddersen

Indlægaf Kuksi » tirs 13. apr 2010 21:56

Jeg fik også en påtale første gang de så mit (uorginale og lille) MOMO rat. Nu er det bare sådan at ALLE MOMO rat er typegodkendt, hvis de er lavet efter 1977 (mener jeg det var). Og ganske rigtigt, bag på både rat og i navet er stemplet et nr. Dette nummer kan man så finde på nettet, og jeg printede godkendelsen ud og medbragte. Men det er sku' da sløvt at jeg skal undersøge dette, og vise ham hvor nummerne sidder!
Samtidig dumpede den lige som din, pga. for højt CO. Det viste sig at det ikke var den \"normale fejl\", nemlig revnet udstødnings manifold. Men at der ikke var indmad i katten (slet ikke) :lol: Men det opdagede jeg først da jeg måtte have \"katten\" af, fordi begge bolte knækkede under monteringen af den nyindkøbte rustfrie 4-2-1 manifold. Den var ellers lige ved at klare kravet helt uden kat :lol: . Så der røg lige en bestilling mere til mx5parts, på en rustfri kat også.
Min kom også fra Tyskland, så måske det er en dille at pille indmaden ud dernede?
PS. Skulle du få brug for det har jeg et org. rat fra min (90', også MOMO) du kan låne.
Senest rettet af Kuksi tirs 13. apr 2010 22:32, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 22:02

Jeg blev sku ikke meget klogere af det stel nummer der.. Skriver jeg det op manuelt tyder det på en 93`er model.. :o

Men ellers tak for hjælpen, high flow kat, er blevet bestilt... :D

Jeg må hellere lige kontakte Andreas.. måske har han et fornuftigt svar..Skal ha den synet med det rat..Når jeg stædig så er jeg stædig :D

Takker mange gange..
Ozan Yücelbas

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 13. apr 2010 22:05

Mente det nok.. Der er ingraveret et eller andet bag rattet, har dog ikke kigget nærmere på det...Kun mærket det under kørsel, spørg mig ikke hvordan :lol:

Må hellere undersøge det nærmere. :D

Det med katten tja, den ser egentlig fin nok ud udvendigt, men skulle ikke undre mig at den er tom :roll: Nok en dille dernede..

Mange tak kuksi :D
Ozan Yücelbas

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger