hasse skrev:Var der ikke noget om, at den incl. turbo skulle gennem reg.myndighederne og synsmyndighederne?
Hejsa Hasse..
Det var hvad jeg fik af svar...Blev egentlig ikke meget klogere, kun at der manglede nogen få ting. Men orker sku ikke at rodde med det mere.
From:
pjl@fstyr.dk
To:
angellus_15@hotmail.com
Kære Ozan Ycelbas.
Vedrørende din bil med eftermonteret turbo er reglerne skruet sådan sammen, at du skal dokumentere luftforurening, egnethed og støj.
Med en eftermonteret turbo anses effektforøgelsen altid at være over 20 %, uanset om det er tilfældet eller ej. Det skyldes, at det er relativt nemt at øge ladetrykket på en turbomotor og derved øge effekten betragteligt.
Hvis din bil med eftermonteret turbo har en merydelse på under 20 %, kan den generelt ikke godkendes jf. antagelsen om, at motoren reelt yder mere end 20 %.
Den medsendte dokumentation mener jeg delvis lever op til de gældende krav, dog bør dokumentationen i givet fald skal være fra et anerkendt prøvningslaboratorium. I dit tilfælde kan der ske en undtagelse, hvis dokumenterne bliver indsendt til videre inspektion hos færdselstyrelsen, for originalitet mv. I dokumentationen skal det tydeligt angives hvilken luftforureningsnorm der opfyldes, om bilen er egnet til den højere effekt samt en støjmåling der viser, at gældende krav er overholdt.
Du kan også anvende en erklæring fra fabrikanten eller importøren, som dokumentation for støj og egnethed.
Du er velkommen til at kontakte mig igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf, Ingeniør