Er det naivt...?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Er det naivt...?

Indlægaf 10tilfarten » tors 15. apr 2010 17:50

At spørge?

Har jo kigget og læst en masse indlæg herinde specielt omkring ombygning af motor (turbo,kompressor,ect) Alle springer let og elegant hen over det mit spørgsmål vil gå på nemlig!

hvordan rent forsikringsmæssigt ?

er man stillet i tilfælde af det går grueligt galt for såvidt jeg har forstået er det ikke lovligt at kører med disse ting (og ja vi kan godt være enige om at det er myndighederne er nogle fjolser når nu alle ved bedre).

Nogle har jo en ombygning eller påtænker det på en lidt ældre model og billigt er det nok ikke. Hvorfor ikke købe en Boxster eller Elise? så er bilerne bygget og godkendt til det og kan nok det de fleste ville have brug for og kan efterhånden skaffes inden for en rimelig sum der kan modsvare indkøb og ombygning til noget som kun er en halvhjertet løsning på mere vil have mere -og nej skån mig for jantelovsteorier- måske forsikringen af disse?

mvh 10tilfarten
10tilfarten

Indlægaf hasse » tors 15. apr 2010 18:24

Jeg vil kun prøve at besvare spørgsmålet i sidste afsnit:
Gå ud og kig på en MX5'er!! (ihvertfald NA'eren (hæ,hæ)).

SÃ¥ har du svaret.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf crv » tors 15. apr 2010 18:33

Jeg vil ikke skåne dig for janteloven for det var alene på grund af den at jeg har min Boxster S til salg.Al glæden ved at bruge bilen bliver ødelagt ved dumme tilråb chikane osv.Har kørt rundt i min lille nye MX5 de sidste 2 dage og fik kun positive feed back.Verden til forskel.Angåendene effekt forøgelse vores bil er jo bygget til meget mere power. Jeg nævnte for min synsmand at vi måske fik godkendt en kompressor.Han svarede at det var sku da på tide for bilen var jo skabt til flere heste.Har kørt i Elise den må de godt beholde til daglig brug.Jeg kunne ikke gå eller høre i flere dage efter en tur på 600 KM.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Mogenz » tors 15. apr 2010 19:18

Tror ikke der er noget problem med en godkendt kompressor løsning til forsikringen?
Ring til din forsikringsmand og sig jeg har sat en lovlig kompressor på min mazda MX5 så siger han ja det bliver et eller andet beløb og så er den ude af verden ?
Jeg kan ikke se hvor du vil hen med spørgsmålet ?
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf AS DK » tors 15. apr 2010 19:22

crv skrev:Al glæden ved at bruge bilen bliver ødelagt ved dumme tilråb chikane osv.

Nå ja, dumme jantelovstilråb har jeg også fået under kørsel i fruens 25 år gamle Golf Cabrio (prisklasse <50.000). Men kun med taget nede. Blødt tag = blødt punkt i hovedet på ikke-ejere af åbne biler.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Mogenz » tors 15. apr 2010 19:25

Hvis det er du ulovlige løsninger du hentyder til .......så mener jeg man kan forhandle med forsikringen at man må tilføje turbo eller kompressor til sin bil så den stadig dækker.
Jeg mener at huske at \"the chicken\" har sådan en. Ellers også er det en anden her inde fra der har det med i forsikringen.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf 10tilfarten » tors 15. apr 2010 19:54

til Mogens

Om jeg ved lige hvorhen jeg ville med spørgsmålet ved jeg ikke :wink: men jeg syntes bare at have læst så mange indlæg omkring dette emne og alle syntes ligeglade med den forsikringsmæssige del af det og vil mene indtil der foreligger en erklæring for div.myndigheder så er det vel ikke lovligt at have den slags ombygninger og så godtager forsikringen det vel ikke hvis bilen er ulovlig og et uheld(færdselsuheld) kan jo værre så voldsomt bilinspektionen kommer indover. Fint hvis nogen har fået noget listet igennem men holder det? når og hvis.

til crv.
De to var også kun nævnt som to yderpunkter da nogle jo gerne vil have komfort selv i en roadster (læs aircon(klima) ,elruder,etc) og andre vil bare have det råt uden så meget luksus. Men synes stadig det er to fine alternativer og jeg kan sagtens sætte mig udover den jantelov.

Og jo er selv den lykkelige ejer af en NA'er Miata den eneste rigtige 5'er model 89 med næsten det antal heste som da den var ny og jo kunne da godt indimellem tænke mig nogle flere hypper i den. Men jeg vidste jo hvad jeg købte og det var jo også bare for at nyde livet,landevejen og naturen ukompliceret (og motorcykel var udelukket) og må sige at den opfylder det ønske til fulde.
10tilfarten

Indlægaf crv » tors 15. apr 2010 20:09

Jeg ved ikke om du har andre fine biler end din NB siden du så frejdigt skriver \"jeg kan godt sætte mig ud over Janteloven\" Jeg har oplevet det på min krop i et år Det ødelage totalt den skønne harmoniske køretur ude i naturen som du så idylisk skriver.Motervejen er også også slem ingen plads og hvis du endelig får plads i yderbanen får du fingeren fra mange af de biler du passere.for ikke tale om tumpen i den tunede corolla som hele tiden vil køre om kap.Dansken er et underligt folkefærd på det område
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Re: Er det naivt...?

Indlægaf jepperimmen » tors 15. apr 2010 20:58

10tilfarten skrev: hvordan rent forsikringsmæssigt ?

er man stillet i tilfælde af det går grueligt galt for såvidt jeg har forstået er det ikke lovligt at kører med disse ting (og ja vi kan godt være enige om at det er myndighederne er nogle fjolser når nu alle ved bedre).

Jeg har spurgt hos Codan og der giver en synsgodkendt effektforøgelse en lille stigning i premie (tror det var ca. 500,-) Jeg har min forsikret hos ETU Forsikring og der gør det ingen forskel.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf brutalis » fre 16. apr 2010 07:38

Er personligt lige skiftet til Aros! Der er de mere interesseret i bilens vægt end hva´ den har af hestekræfter!? :wink:
brutalis

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf jepperimmen » fre 16. apr 2010 07:42

brutalis skrev:Er personligt lige skiftet til Aros! Der er de mere interesseret i bilens vægt end hva´ den har af hestekræfter!? :wink:

Jeg valgte ETU af modsat årsag: De kigger kun på bilens pris og effekt. (relativ billig og relativ lav effekt => lav præmie)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Martin » fre 16. apr 2010 09:02

Det er sjovt du siger det, for jeg har faktisk købt en elise 111s fra 2000, som erstatning for min MX-5, NA fra '91.

Der er KÆMPE forskel i hvordan de to biler kører, og Mazdaen føles jo nærmest bovlam ved siden af :-( Måske det mere moment bilen har, for de ca 150hk burde jo ikke gøre den store forskel over 116... selvom ca 250kg også har noget at sige. ...og så er vi slet ikke kommet til hvordan den styrer.... Det er jo fuldstændig som en go-kart (ved godt at det er en frase der ofte bruges, men her der er det mere end bare jurnalist-snak!).

Men når det er sagt, så er en Elise jo ikke for alle. Det er en meget mere rendyrket og rå sportsvogn, som de fleste \"direktørfruer\" mv næppe vil finde sig i at tøffe rundt i.... men går man efter performance og kørerglæde, kan en mx-5'er slet ikke sammenlignes....

MX-5 eren har dog fordele.. kaleschen er lettere at betejen (er jo nærmest et telt i en elise), men igen, hvem bruger også kalesche? :D og bilen er (måske) mere pålidelig..

Men er man hard-core bilentusiast, og er man ikke blevet for gammel til en hård undervogn og nul lydisolering, så vil jeg klart anbefale en tur i en elise, før man køber en nyere mx-5'er!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » fre 16. apr 2010 09:28

\"Martin er en RENEGAT!!!!\"
\"Martin er en RENEGAT!!!!\"
Senest rettet af hasse fre 16. apr 2010 09:33, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Martin » fre 16. apr 2010 09:33

hahaha, ja det jeg ked af Hasse ;-)
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj